Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › "modda" cabrinha element 05?
-
"modda" cabrinha element 05?
Publicerad av grrravmaskinisten på 7 november, 2007 vid 20:21Den kör med recon 2 bar men för att slippa trassla som s*tan när man använder quick releasen funderar jag på att använda releasen nere vid chicken loopen och sedan fästa min safety leash uppe där man frontlinorna skiljs åt i ett Y. Förlorar kiten sin kraft av det eller hamnar jag på landbacken?
gh0st svarade 17 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Ja den där jävla grejen… Särskilt gött å sitta å pilla i sprinten nu när det är så varmt oxå. Har inte min bom framför mig och det var ett tag sen jag körde med den häcken, men sitter det inte en flaggring där uppe nånstans? Där borde man ju kunna fästa leashen, om man vill att kiten ska förlora kraften.
-
Recon2 bypass leashen såg ut som ett Y, man kopplade en leash i kulorna som drog i båda baklinor samtidigt. Du kan ju mecka ihop en egen bypass leash. Gjorde några själv när jag körde med recon2 och kan nog ha nån liggandes hemma. Ska kolla.
-
ahhh yeah, now I remember what it looked like…. it looked like hell having the leash all the way up there at those damn balls, reall pain in the ass when spinning the bar after a kiteloop or rotation.
-
@skotten 427264 wrote:
ahhh yeah, now I remember what it looked like…. it looked like hell having the leash all the way up there at those damn balls, reall pain in the ass when spinning the bar after a kiteloop or rotation.
um, yes but I’m not quite on that level yet… I take it you´re saying it’s gonna work?
-
Det funkar men inte som du sa på frontlinorna.
Utan som ghost sa, på styrlinorna!!!!!!!!!!
Då aktiveras Recon om du släpper bommen. -
yeah as if you had forgotten to twist the red thing round and you were out on the water and POOOOOOOF the front lines dissapear… expect that effect without the hours of untangling lines.
-
ok men jag lärde mej av en britt sååå styrlinorna är de som på C-kites sätts fast i ändorna på LE, eller de som fästs i ”bakkanten”? De som fästs i bakkanten är ju dem man kontrollerar med bommen så vore lite lurigt att fästa en leash i dem antar jag…
och ja, det tog emot att ställa en såhär pantad fråga…
-
Testa ”bakkanten” (det är där håret tar slut väl?).
Motsatsen till framstjärten alltså.
-
@grrrävmaskinisten 427476 wrote:
ok men jag lärde mej av en britt sååå styrlinorna är de som på C-kites sätts fast i ändorna på LE, eller de som fästs i ”bakkanten”? De som fästs i bakkanten är ju dem man kontrollerar med bommen så vore lite lurigt att fästa en leash i dem antar jag…
Hade min leash på en Cabrinha BlackTip fäst i ena styrlinan (den yttre).
Fäst leashen i knuten (fixa en ring där) under bommen där styrlinan kommer ut, tappar du bommen drar leashen ut ena styrlinan genom bommen och flaggar kiten! På detta sätt slipper man ha en leash fäst ovanför bommen!
Vet inte heller om jag förstod din fråga rätt! -
@grrrävmaskinisten 427476 wrote:
Jodå, vanligtvist så stämmer det men Elementen (och Nitron bl.a.) är utrustade med recon systemet. Linorna slutar inte i bakkanten på kiten utan går hela vägen till mitten av kiten men hålls vid normal kraft på plats av små kullor i bakkanten på kiten som dom kallar ”bullets”. När all kraft går till baklinorna så frikopplas bulletsarna och kiten viks dubbel och tappar all kraft.

Bilderna hämtade från http://www.ikiteboarding.com/kiteboarding/articles/safety-and-relaunch-systems-cabrinha-recon-vs-north-5th-element.aspx
-
På bilderna utlöser han recon2 systemet men sätter du en leash i baklinorna så fungerar det på samma sätt.
-
Du ska sätta leachen på ”båda”..!!!….. styrlinorna för att aktivera Recon som Ghost visat.
Allt annat är farligt.På vissa kites kan man fästa leachen på ena styrlinan för att flagga kiten, kan funka på Recon också men är inte att rekommendera.
Det finns en Bypass leach till Recon som Cabrinha gjorde speciellt för detta med olika lintampar för olika storlekar på kiten.
Säkert nån här på forumet som har liggandes.
Finns även en Bypass leach till Cabrinha Bow kites så du måste säga att du vill ha till Recon.Annars prova att modda själv är inte så svårt.
En leach och två linor i rätt längd i ett Y från leachen till dom röda bollarna på styrlinorna som fästes med en larks knop.
Glöm inte release på leachen ifall nån skiter sig. -
måste även ha en bypass leash till recon2, recon1 bypassleashen ser annorlunda ut.
Logga in för att svara.