Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing modell på Sittsele

Taggad: 

• modell på Sittsele

Publicerad av Oregistrerad på 4 september, 2007 vid 19:54

Hej,
    Någon som har erfarenhet av sittselen simmerstyle ”low back”, the loft
    eller liknande selar?
    Har sett att formula seglare ofta har ganska ”små” sittselar utan så mycket ryggstöd. Vad kan tänkas vara fördelen med det? Har hört att man kan hålla större segel med dessa hur kommer det sig?

Tack för er erfarenhet!

Micke

rabbit svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    5 september, 2007 vid 14:46

Om kroken sitter lågt behöver man inget ryggstöd. Jag seglar inte formula men jag är rädd om mina stackars ryggkotor och vill inte använda selar som lägger draget mot ryggen. En låg sittsele lägger hela draget på bäckenet, och bäckenet är starkt och stabilt.

• rabbit

Medlem
    21 september, 2007 vid 20:39

Eftersom jag är nyfiken och inte hittar något om detta på forumet så kommer här en följdfråga på denna tråd istället för att starta en ny.

Vilken sittsele riktar draget mest mot höften/bäckenet?

Jag antar att frågan kanske också skulle kunna formuleras som; ”Vilken sittsele har lägst krok?”, men jag är inte helt säker.

Vi som inte bor i närheten av en ort med surfshop kan inte heller gå och prova de olika och känna själv så jag skulle vara tacksam för svar.
    Jag utgår ifrån att alla de kända märkena har god kvalitet på sina selar även om det säkert skiljer lite i komfort och detaljer.
    Men vilken riktar draget mest mot bäckenet?

-peace
    /r

• rasmus_w

Medlem
    22 september, 2007 vid 10:19

I princip kan man titta på bilder för att få reda på en biten. Om själva selen ser låg ut hamnar antagligen draget också lågt. Sen är det där rätt ofta en justeringssak. På många selar sitter kroken med en övre och en nedre rem, förläng den övre och korta av den nedre så hamnar kroken längre ner, tvärtom så hamnar kroken och draget högre upp. Hur hårt man drar åt grenremmarna spelar också roll, för det påverkar hur högt själva selen kommer sitta.

Sen är det alltid bäst att försöka prova. Om jag bodde i norrland så tror jag att jag skulle försöka planera så många surfinköp som möjligt till ett tillfälle per år eller så och åka till skidsport, surfers eller nån annan stor butik och ta hand om allt på en gång, eventuellt efter att ha pratat med dem så att inte alla prylar är slut just då eller så.

• carl-r

Medlem
    23 september, 2007 vid 20:40

Jag har en äldre DaKine SpeedSeat och den har väldigt låg krok. Jag köpte en NP Freeride till tjejen och den är klart högre. Konstigt nog har jag (vi) medium på bägge, och jag drar large i allt annat och har skidåkarben (inte längd altså).
    Kan inte säga vilka som har lägst krok generellt men nu vet du ju nåt om 2 selar iaf. 😉

• rabbit

Medlem
    23 september, 2007 vid 21:36

@Carl R 417551 wrote:

Kan inte säga vilka som har lägst krok generellt men nu vet du ju nåt om 2 selar iaf. 😉

Tack för ett relevant svar. Någon fler med kunskaper/åsikter om sittselar?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications