Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Möte med ornitologerna

• Möte med ornitologerna

Publicerad av kaiser på 16 juni, 2005 vid 17:12

Hade ett möte med hillarp och en från fågelstationen idag. Kan säga att de var mer resonabla än ryktet säger.

Måste fixa vår överklagan nu ikväll så tänkte bara berätta lite i korthet vad som sades.

Man tyckte att vår sport verkade kul och man gillade att den var fullständigt miljövänlig när det gäller utsläpp och buller.

Mest diskuterades vad parternas argument grundar sig på, och jag tror deras argument till stor delbygger på vissa händelser.
    Måkläppen har en del gått iland på.
    Tippen har det surfats ut mot knösen (norrut). Dessutom var man kritisk till störningarna då det fanns 20 drakar i luften. Tydligen har en vindsurfare även jagat ruggande svanar här en gång.
    Lagunen kräver knappas kommentar.

När det gäller tippen så sade man sig vara öppna för att titta närmre på att tillåta surfing inom ett område utanför vändplatsen.

eddie svarade 20 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • bates

Medlem
    16 juni, 2005 vid 17:46

Alltså är detta ett skämt. Finns inget värre än folk som inte är konsekventa och detta är isf ett slag i ansiktet på en. Snackar vi om samma personer som för några månader sen jobbade igenom ett totalförbud på vissa platser och säkerligen skulle vilja att det gällde generellt överallt? Känns lite som om de har fått storhetsvansinne och står och lovar saker nu vilka de inte har bestämmande-rätt över. Hade jag jobbat på LS och det nu kommit in uppgifter om att det kanske inte var så farligt med surfingen och att man kanske skulle släppa restiktionerna på vissa ställen hade jag starkt ifrågasatt hela proceduren bakom beslutet. Och att argumentera med vissa händelser är ju helt sjukt, svan historien vet jag inte ens vad jag ska säga om?????????????? En persons vansinne relateras till en sport, OCH DET ÄR INTE ENS KITESURFING confused.gif . Än en gång verkar de ta avstånd från inblandningen i beslutet och det är inget annat än fegt.

• mrmille

Medlem
    16 juni, 2005 vid 17:50

Men…
    Det är ju det hela debatten har handlat om från kitesurfarnas sida. Att dom (ornitologerna) fattar beslut och tar sig åsikter utan grund.

Att ornitologerna hela tiden strävat efter totalt vistelseförbud kan ha varit ett dolt motiv men det enda egentliga dom kunnat uppnå.

Snyggt jobbat i övrigt i skåne på sistonde med (inte mot) ornitologerna. *hatten av*

• pjoter

Medlem
    16 juni, 2005 vid 17:53

gött!
    sa ju att hillarparn lät öppen för förslaget att köra inom ett begränsat område på tippen.

• kaiser

Medlem
    16 juni, 2005 vid 17:58

Länsstyrelsen har inte diskuterat med ornitologerna. Man har tagit del av skrivelser från oss och från dem. lite smått o gott

Länsstyrelsen har nog endast diskuterat med Vellinge kommun och sedan har naturvårdsverket klubbat igenom förslaget.

Länsstyrelsen har utarbeat ett förslag grundat på påståendan från ornitologerna och vår bevisföring. Enligt företrädarna hade man endast presenterat de årliga fågelräkningarna. Man verkar inte velat gå till grunden med fakta från länsstyrelsens håll. Detta ska givetvis natten skrivande fokuseras kring.

• radikalle_

Medlem
    16 juni, 2005 vid 18:34

Bra jobbat! å skönt att dom går å snacka me.

Om man tittar på kartan över förbjudna områden så går det en linje snett ut från parkvägen. Det hade ju vart bra om dom kunde bjuda på så att man har en avgränsning i linje med stranden sas istället. Som de e ritat nu får man ju knappt åka väster om parkvägen.

Om dom e oroade över 20 kitar så kanske man ska poängtera att antalet utövande verkar ha planat ut, å att det ändå är just på NO som man vill köra tippen å de e ju inte så himla ofta.

/KAlle

• kaiser

Medlem
    16 juni, 2005 vid 19:19

Bör vara ok att åka där vi åker idag.
    Kollar man på kartan så går där en linje längs bukten utanför parkvägen. Denna lite suddiga linje är 3 meterskurvan som anger gränsen för vattendjupet och ska inte förväxlas med ett tidsbegränsat förbud. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juni, 2005 vid 19:35

Ett råd är.
    Tag reda på det gjorde vi. Om inte dom som tar beslut på länstyrelsen är ornitologer. Då blir det en partsinlaga.
    I vårt fall var det en sekreterare i ölands ornitolger som beredde ärendet samt hans chef var ornitolog.
    Det fixar ni genom sökning på nätet.
    sedan enligt natura 2000 skall dom ta hänsyn till det friluftsliv som bedrivs i området.
    Vi ha gjort en väldigt saklig överklagan som hela befolkningen, tidningar och poliker har ställt sig bakom.
    Känner att ornitologerna snart har stängt hela sverige för alla utom sig själva.
    Sedan häckar inte vadare på djupare vatten än 5cm.
    Och för att dom skall få lysa av ett område måste det vara en fågel som är utrotningshotad enligt eus fågeldirektiv
    Jag tror att om ni läser på har ni alla möjligheter att vinna detta.
    PS. hetsa upp lokalbefolkning och turister detta berör även dom. Beträdnadsförbud.
    Sedan överklaga och överklaga det kan man vinna ett tiotal
    år på.
    Kenneth/Ordf o ÖWC
    ps känner att alla vattensporter är hotade detta dyker upp överallt.

• radikalle_

Medlem
    16 juni, 2005 vid 21:07

Kolla den här kartan från vindsurfkonfen. Vet inte exakt vart dom fått den från men jag ser inte hur den kan tolkas annorlunda än vad jag gjorde ovan, tyvärr.

Verkar som att vindsurfarna tänt till lite också, men dom e mest intresseade av att rädda sin egen sport å särskilja den från kite.

• kaiser

Medlem
    16 juni, 2005 vid 21:49

hmm…det där e ju inte helt lätt att avgöra, men det finns väl risk att gränsen går precis vid parkvägen och inte vägen väster om den (Wolkes väg).

Tar upp det i överklagan att man bör vara tydligare med denna gräns. Ornitologerna angav också att det inte var några problem att surfa vid parkvägen.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juni, 2005 vid 21:57

Ett förslag som har varit på tapeten innan är ju att skapa ett vattensportsområde som en kil ut med sin spets i hamnen i Tippen, då skulle fåglarna inne vid kanten inte störas av att människor(!) kommer för nära samt de sublitorala strandbankarna (oj vad fint ord) skulle fortsatt vara tillgängliga för fåglarna. De fåglar som skräms skulle inte heller srkämmat utåt till havs utan antagligen upp mot Knösen som kan fortsätta vara off limit. Det är ett ganska stort område och bara en relativt liten del är det aktivitet på.

Å andra sidan kan jag förstå att det är enklare att rita en karta med förbud över hela från Ljunghusen till Knösen, kostar monetas att märka ut området med bojar antagligen.

Att ornitologerna ser neonsuperrovfåglar i skyn kan jag förstå, det skall ju byggas på Skanörs vågnar och antagligen blir det golfbana på Knösen, så…

• kaiser

Medlem
    16 juni, 2005 vid 22:06

Kitesurfarnas överklagan går att ladda ner på http://home.no/kaiserwagen/naset/

här finns:
    1 ornitologernas skrivelser
    2 beslutet
    3 överklagan
    4 våran tidigar skrivelse

Tar gärna emot synpunkter och rättningar iform av stavfel/felformuleringar men då iform av ett privat meddelande. Innan fre middag!

Kommer även bifoga en karta på vårt förslag gällande tippen, men mina ögon ser knapt skärmen just nu.

Der Kaiser

• luuddee

Medlem
    17 juni, 2005 vid 09:02

gud va duktig du e bajser laugh.gif

• kaiser

Medlem
    17 juni, 2005 vid 10:26

mm så du får se det som din födelsedagspresent, du fyller väl trots allt bara 16?

GRATTIS!!!

• eddie

Medlem
    17 juni, 2005 vid 11:05

Ärligt talat så en stor eloge till er som drar i den här frågan. Man hänger liksom med som på ett bananskal…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Möte med ornitologerna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.