Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Någon som känner till "Natura 2000"?
-
Någon som känner till "Natura 2000"?
christian svarade 17 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 24 Svar
-
@-Olle- 433338 wrote:
@tobhed 432833 wrote:
Tydligen så ska nya direktiv gällande fågelskyddsområden etc kartläggas igen och hela EU ska vara klart med detta 2009.
Tjena Tobbe
Jag anser definitivt att det är dags att organiserat skapa en balans gentemot övriga intressenter i miljö- och fågelskyddsfrågor. Jag ser att vi går mot en allt mer reglerad tillvaro där spot efter spot ifrågasätts ur ett eller annat perspektiv. I mitt eget fall är båda mina hemmaspots under luppen och jag hör fler och fler liknande historier från andra håll i landet. Det som har hänt på näset får inte hända igen, dvs en reglering bortom rimlighetens gräns.
Jag är själv väldigt naturintresserad och anser att en vettig dialog bör kunna upprättas där wind- och kitesurf lyfts fram utifrån sin mycket begränsade miljöpåverkan i förhållande till den enorma glädje dessa sporter skapar. Jag är inte rädd att göra studier tillsammans med ornitologer för att en gång för alla slå hål på myten om superörnar och dyl. (jag var f.ö. ute igår och surfade i sällskap med ca 200 vigg som struntade i min närvaro så länge jag höll mig på mer än 50 m)
Jag har, direkt och indirekt, haft kontakt med länsstyrelsen i dessa frågor i både Malmö och Blekinge och sett att en mogen och saklig dialog är enda vägen framåt. Det tar dock en hel del tid och energi att sätta sig in i samt bevaka allt som händer med aktuell lagstiftning och EU-direktiv (Miljöbalken resp. Natura 2000).
Mitt förslag är att skapa någon form av motsvarighet till de olika ”Access Orgs” som finns i USA. Jag har framförallt sett exempel på dessa inom klättrnigen i där de via kontrakterade jurister och sakkunniga håller flertalet klätterspots öppna genom en relevant dialog med privat- och miljöintressenter. Dessa organisationer är primärt finansireade via bidrag från sin intressegrupp.
Jag tror att vår intressegrupp nått en storlek som gör att vi med ringa monetär insats hade kunnat heltidsanställa en jurst att driva detta åt oss. Detta kräver dock att vi är någorlunda organiserade samt att vi en gång för alla gräver ner stridsyxan mellan wind- och kitesurfare.
-
Oregistrerad
Gäst9 december, 2007 vid 20:53@dane 433236 wrote:
Jo några exempel finns nog om man letar, men jag hävdar ändå att majoriteten av Sveriges hetaste fågellokaler inte är särskilt bra surfspot. Sen beror det på på hur man definierar spot/skådarställe. Surfa går ju i princip att göra var som hels där det finns vatten och fåglar finns ju överallt 😉 Bara för att det kryllar av skådare behöver det inte betyda att området är särskilt känsligt. Sträcklokaler på Öland t ex är ofta bara en udde ut i vattnet som gör att man kommer nära fågelsträcken och jag kan inte tänka mej att de sträckande fåglarna skulle påverkarkas av en och annan surfare en blåsig dag. I det fallet är det nog bara skådarna/surfarna som störs av varandra i så fall.
Hur som helst så inser inte jag varför det nödvändigtvis måste vara en motsättning mellan windsurfing och fågelskådning. Windsurfing sker ute i vattnet, fåglar är mest känsliga inne vid strandängar och dyl. Haga/Bejersamnskonflikten är löjlig (och det tror jag inte beror på Surfklubben). Fåglarna störs inte av Windsurfingen, så länge vi inte går över strandängarna norr om t ex Haga och stöter upp häckande fågel (det är inte alls bra!). Fåglar gillar stränder där det finns tillgång till föda (gärna igenvuxna, dyiga eller sanka marker), inte så värst trevligt för oss surfare. Vidare kan det rent av vara en fördel på sikt att området är Natura2000-skyddat, då slipper vi kanske ett 20-tal vindkraftverk som ju fullständigt skulle förstöra surfingen. Jag uppmanar till samarbete mellan surfare och skådare, vi har ett gemensamt intresse i att våra stränder ska förbli orörda.
Faktum är att surfklubben inte har någon konflikt med pippiskådarna
Jag är en av dom som haft alla sittningar med dom och Länstyrelsen
Som dom sa sist att ett av deras största problem är hundägare som går längs kanten och släpper sina hundar lösa.
Kitare som drar (dom kan ju segla väldigt grunt) längst inne vid strandkanten
Och om vi skall vara ärliga så om den globala vattenhöjningen kommer (tycks redan har börjat) så har vi varken sandrev eller strand ängar kvar vid beijershamn.
Kenneth -
@Oregistrerad 433428 wrote:
Faktum är att surfklubben inte har någon konflikt med pippiskådarna
Jag är en av dom som haft alla sittningar med dom och Länstyrelsen
Som dom sa sist att ett av deras största problem är hundägare som går längs kanten och släpper sina hundar lösa.
Kitare som drar (dom kan ju segla väldigt grunt) längst inne vid strandkanten
Och om vi skall vara ärliga så om den globala vattenhöjningen kommer (tycks redan har börjat) så har vi varken sandrev eller strand ängar kvar vid beijershamn.
KennethVa skönt att det inte är någon konflikt! 🙂 Då övertolkade jag tidigare inlägg av Styret och den debatt sam varit i de lokala tidningarna, eller så har allt ordnat upp sej, bra!. En höna av en fjäder mao 😉
Oroväckande att ni redan ser effekter av vattenhöjningen pga global uppvärmning. Hade nog hoppats på att den runt våra kuster kompeseras av landhöjningen (pga inlandsisen).
-
Oregistrerad
Gäst10 december, 2007 vid 20:30vad händer om man surfar i ett naturskyddsområde/fågelskyddsområde ?
Är det någon som blivit haffad?
Borde inte finnas polis resurser för att jaga surfare, men man slutar aldrig att förvånas vad de lägger sin energi på.
”men surfa nära liten fågel ”kanske är ett tungt brott…???? -
@dane 433536 wrote:
Oroväckande att ni redan ser effekter av vattenhöjningen pga global uppvärmning. Hade nog hoppats på att den runt våra kuster kompeseras av landhöjningen (pga inlandsisen).
Landhöjningen lär inte kompensera nej, eftersom den avtar i hastighet. Däremot är troligen effekterna vad gäller höjd vattennivå hyfsat svåra att se i östersjön eftersom vattennivån varierar så kraftigt där. Men det kan hända att högsta och lägsta nivån har stigit en aning.
-
@Oregistrerad 433563 wrote:
vad händer om man surfar i ett naturskyddsområde/fågelskyddsområde ?
Är det någon som blivit haffad?
Borde inte finnas polis resurser för att jaga surfare, men man slutar aldrig att förvånas vad de lägger sin energi på.
”men surfa nära liten fågel ”kanske är ett tungt brott…????Man får hem en liten skrivelse från länstyrelsen där man får tillfälle att yttra sig och sedan blir man kallad till polisen på regelrätt förhör.
Därefter tar åklagaren ställning till om han vill åtalaUpplevelsebaserad inlärning
/christian
-
Det är kanske något för SVF att dra i, de kanske kan eska penga från högre instans till jurist?
-
Oregistrerad
Gäst11 december, 2007 vid 14:06Christian , hur gick det i ditt fall var det böter eller dagsböter eller avskrevs det , var det i fågelskyddsoråde eller naturskyddsoråde ?
mvh Wilund
-
@Oregistrerad 433632 wrote:
Christian , hur gick det i ditt fall var det böter eller dagsböter eller avskrevs det , var det i fågelskyddsoråde eller naturskyddsoråde ?
mvh Wilund
Blev fotograferad av en fågelintrsserad kille med för stort teleobjektiv
Anmäldes för att ha kört bil på naturerservat och misstänktes för att ha stört det ”övriga friluftslivet” vilket enligt Lsty bevisades genom anmälan 🙂Vi hade som tur var ett ok från den lokala ornitologklubben och från markägaren så det slutade med att åklagaren lade ner förundersökningen. förseelsen ansågs i en samlad bedömning som ett ringa fall och är därmed inte brottslig
Logga in för att svara.