Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Någon som kör Rushwind Reach?
-
Någon som kör Rushwind Reach?
Publicerad av johan_b på 16 juni, 2003 vid 12:28Tjena!
Mitt tidigare inlägg hartydligen försvunnit så jag lägger in ett nytt. Som titeln säger undrar jag om någon har erfarenhet av Rushwinds reach-segel?
Jag har nämligen precis köpt en ny rigg med ett Reach 6,0 segel, men när jag riggar detta så sticker latterna ut på framsidan masten, de ligger omlott med masten så att säga. Detta sker även när jag spänner uthal och nedhal mer än rekomenderat. Någon som vet om det ska vara så här?
Känns som om det borde slita väldigt mycket på seglet då latterna trycker på rätt så mycket ut mot förliket?Johan B
anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Jag är också rookie och har samma problem med min rigg. Är det nedhalet som skall dras hårdare för att få mer böj på masten eller uthalet som ska sträckas?
PS
Jag har kollat på neilprydes riggtips utan att ha blivit klokare. -
Samma här, kollade också in neilprydes guide. Testade att förlänga mast och bom och spänna uthal och nedhal som f*n. Det blev bättre men jag vet inte om det blev bra… Snackade med en kille på SP som tyckte att jag kanske skulle testa spänna ytterligare lite och testa det på vattnet. Ska tydligen ligga lite omlott, vinden ska sträcka ut det, även om det nu känns som om det skulle behövas rätt mycket vind för att bli bra…
Får väl hoppas att det blir bra när man väl har kommit ut…
Johan B
-
Det är nog inte troligt att någon latta skall sticka ut på framsidan av masten, men de nedre lattorna ligger ofta omlott och en del ända upp till halva masten. Det absolut vanligaste nybörjar felet när man riggar är för lite nerhal, men har du lyckats få ner det till vad som står på seglet så borde det inte se förjävligt ut även om det inte är 100% rätt mått. Använd en pinne eller något bra att hålla i när du drar nerhalet, sätt en fot mot mastfoten och dra tills ryggen nästan går av (eller försök hålla ryggen rak så kanske den håller).
/Sunkan
-
Hej Johan,
Om du riggar enligt NP anvisning så ska lattorna under bomen vara ungefär till mitten av masten, lattan över bom ska ungefär gå en ¼ in på masten men dom däröver ska löpa fritt från mast. Sen när vinden fyller seglet så kommer lattorna att slå över mjukt & fint. Detta gäller alla NPs segel utan camber……
-
Tja!
En kompis har handlat en rushwind reach 5.5 samt deras rekomenderade mast. Jag tycker seglet såg ok. Seglet är relativt bukigt i nedre delen men vin hade inte era problem med lattorna. Latta nr 1 o 2 nerifrån går emot masten men endast ca halvcentimetern. Att ni får problem beror antagligen på det som står i ovanstående inlägg, ni drar för lite i ner o uthal alternativt mäter fel. Om ni gör detta rätt o seglet ändå ser felriggat ut så beror det på masten. Er mast kanske är för hård nertill vilket gör att masten inte böjs o följden blir att lattorna ligger emot. Tips i sånt fall är att i första hand labborera med ännu mer uthall seglet kommer annars att bli grymt bukigt o instabilt. Hade själv samma problem med gaastrasegel/sommermast fick till slut´rätt bra ordning på det.. lycka till!! -
Okej, ska testa dra nedhal med en pinne eller något. Men nu undrar jag lite vad som menas med de angivna måtten egentligen? Ska seglet ner/ut till det angivna måttet? eller ska bom+mast stå/justeras enligt angivna mått? Eller är det så enkelt, som jag antog att det skulle vara från början, att när bom+mast står enligt anvisningar så ska seglet spännas ut på korrekt sätt?

MVH
Johan B -
tror bara du måste dra tills akterliket börjar fladdra,
hade engång ett SimmerOnshore -96 två gånger,
det var likadant. -
Mått enligt tillverkare, gäller oftast när du köper grejerna från en och samma tillverkare! Har man olika grejer så kan man följa måtten som är angivna fungerar inte det så får man försöka med eget ned/uthal spänning. Kolla lattor mot mast, titta hur toppen twistar ut (överdriv ej twisten), titta hur akterlik ser ut upp mot top från bom får ej vara för slappt, uthal utgå från neutralt uthal spänn sen uthal så du känner att du har fin balans när du håller seglet i vind. Uthal vågsegel 1-4cm freeride/race 1-2cm Tänk på att mera uthal buken kommer att ligga framme vid mast(speed) mindre uthal buken kommer bak till skothanden(mjukare känsla) Detta är generella rikt linjer vid riggning som stämmer rätt bra till NP.
-
Har ingen erfarenhet av Rushwind, men ett tips är att dra mycket nedhal, ända tills akterliket blir slappt ner till 2-3:e lattan (uppifrån). Vanligt fel att dra för lite nedhal som relativt ny i sporten. Man tror i regel att grejjerna ska gå sönder i början. OBS en gammal epoxymast kan vara felkällan, de kan ofta var alldeles för styva och kräver muskler á la Carl Alfred för att få någon som helst böj. Används en till seglet anpassad kolmast ska det inte vara några problem.
Ett använbart tips när seglet är riggat med bom och allt liggandes på marken, är att be en kompis sätta foten på masbasen samtidigt som du själv trycker ned masttoppen en bit mot marken. Då ska buken komma smygande i seglet om det är korrekt riggat, om det inte har cambers dvs, då finns buken där direkt. Blir det horizontella rynkor i seglet behövs förmodligen mer nedhal.
Hoppas det klarnade något!
/André
-
Om du inte har använt en pinne eller något så tror jag definitvt på mer nerhal. Det är många segel som är mycket svåra att dra tillräckligt med nerhal på genom att bara hålla i tampen.
-
Ta nedhalssiffrorna med en nypa salt. Bra utgångspunkt är istället att göra såhär: Ställ in bommen på rekommenderad längd. Dra därefter nedhalet tills seglet mellan bomnocken och bomfästet blir slappt. Dra därefter uthal en och en halv-två cm. Detta är ofta minsta uthal och nedhal för seglet. Dvs. känner man att det behövs, om man tex. blir överriggad, kan man dra mer, men mindre lönar sej knappast, seglet blir bara tungt och ohanterligt.
Logga in för att svara.