Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Några frågor??
-
Några frågor??
Publicerad av anonym-anvandare på 24 november, 2003 vid 21:58Jag bor på en vindstilla plats vid en sjö.
Hur mycket vind? Och hur står Kite ska man ha för att det ska vara roligt att åka? (70kg).
Till exempel; en 12m^2 i vilken vind behövs för att få lagom drag i den?
Spelar AR talet nån roll i hur svaga vindar man kan åka med bra drag?/Per
rambo_johnson svarade 21 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
som nybörare ska du börja i 5-7m/s med en liten kite, 7-9kvm.
när du är duktig ska det blåsa minst 6 egentligen för att det ska var kul, viussa tycker dock om att cruisa i 3-4m/s med monsterdrakar.
har själv kiteat i 3 år och för mig är det ideala 10-15m/s men det ska nybörjare definitivt inte ut i.
börjar kitea vid 6m/s fast helst skla det vara 7-8 för å vara riktigt kul.
gustav
-
Men. Om det bara blåser 5 m/s med så liten kite så ska man stanna på land. Kanske. Och öva. På snö kan gå bra.
För jag tycker att du får svårt att starta i vatten med så liten. Och jobbigt och inte kul.Men. Öva först. Och försiktig.
Mypa
-
Svar till:
när du är duktig ska det blåsa minst 6 egentligen för att det ska var kul, viussa tycker dock om att cruisa i 3-4m/s med monsterdrakar.
har själv kiteat i 3 år och för mig är det ideala 10-15m/s men det ska nybörjare definitivt inte ut i.
gustav
[/ QUOTE ]
hur planar man med en 5m/s med en 7kvm stor skärmmitt råd, gå en kurs, köp sedan en 16-17, om du bara ska ha en dvs…
-
Glöm det! Tyvärr det funkar inte med så lite vind. Det blir bara besvikelse till slut i allafall. Skulle något funka så är det Wakeboard om sjön är stor nog. Att öva för att lära dig köra kiten kan funka men glöm brädan.
-
Svar till:
gustav
[/ QUOTE ]
Alltså börja inte med det nu igen!
En 7m2 kite kan du lära dig styra kite’n med aldrig lära dig kite’a! då kan du lika gärna köpa en lite övningskite på 1-2m2 = mycket billigare…
Ja du ska börja i vindar under 6 m/s men köp typ 14-16m2 för den kan du använda sen oxå och faktiskt ha nytta av! dessutom svänger en stor kite mycket saktare än en liten och är därför lättare att hålla reda på, när det blåser 4-5 m/s så kommer den inte dra iväg med dig iaf.
Minimum för att kunna köra på vatten är just runt 4-5 m/s… (om du inte skaffar en av dom här nya monsterkite’sen på 30 m2) om du sen ska kunna parkera draken hoppa och ha roligt (för en mellan bra åkare) så bör det blåsa minst 6-7 och det är i underkant.
Sjöar är svårt att åka på för där e oftast inte ”fri” vind utan hinder runt om som gör vinden byig och det är aldrig bra, det finns oxå ett fenomen som resulterar i att det blåser längs med stranden men när du kommer ut mot mitten e där ingen vind kvar? varför ring och fråga Jan på Kitepower för jag kan inte förklara det ; ) men det är sant jag har provat…
Mitt tipps är att ta en kurs, då får du möjligheten att prova den där första timmen med liten drake och lära dig styra sen får du även prova större och lär dig en massa bra knep som kommer att spara dig och din utrustning! och få dig en bra bit på vägen…
När det sen är klart kan du med egen erfarenhet välja vad du behöver ; )//Pan
-
Hur har du tänkt att man ska kunna lära sig åka med så liten kite till så lite vind?
-
Svar till:
gustav
[/ QUOTE ]
Menar du då på vintern?
-
Jag har fattat EN grej! Det är att: som första kite ska man köpa en som man kan använda så ofta som möjligt. Att inhandla en 12 eller 10m2, som jag gjorde, är ju helt hål i huvudet. Visst kan en mindre vara lättare att hantera men hur ofta får man göra det i det här landet?
Nä, skaffa en 15-17m2 till att börja med. Det är på vattnet man lär sig, inte av att stå och vänta på tillräckligt med vind!Så har jag sagt mitt i debatten.
/Henrik
-
OK, Tack för alla svar
Jag kanske överdrev när jag sa att det var en helt vidstilla sjö. Visst finns det dagar på året då det blåser 15m/s här oxå men det är ju inte ofta. Ock så finns det dagar då man kan spegla sej i vattnet.
Är det bättre att jag sätter mej i bilen och åker 3mil för att komma till Vänern när jag ska Kita än att försöka här hemma?
/Per
-
På vintern å senhösten är det lågtryck som driver vindarna.
På vår sommar när land börjar bli varmt är det sjöbrisen eller lågtryck.
Sjöbris finns inte i små sjöar, men i vänern skall det visst bli sjöbris.
Hur stor är din sjö?
Liten sjö med skog runt = jävligt byig vind, och nästan ingen blåst på sommaren. -
Svårt att säga hur står den är….
Om du är duktig på att simma kan du säkert simma över den på några timmar….
Skulle tippa på att den är 1 mil lång och 1,5 bred../Per
-
Svar till:
OK, Tack för alla svar
Jag kanske överdrev när jag sa att det var en helt vidstilla sjö. Visst finns det dagar på året då det blåser 15m/s här oxå men det är ju inte ofta. Ock så finns det dagar då man kan spegla sej i vattnet.
Är det bättre att jag sätter mej i bilen och åker 3mil för att komma till Vänern när jag ska Kita än att försöka här hemma?
/Per
[/ QUOTE ]
Vänern låter som ett utmärkt alternativ, 3mil är ju ingenting för fean. köp mitt sledna paket för 5ooo:- så har du kul för en billig peng. men handla snabbt åker om 10 dar…
Logga in för att svara.