Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några funderingar!

• Några funderingar!

Publicerad av anonym-anvandare på 1 maj, 2003 vid 12:38

Kom att tänka på några saker. Var ute och kollade på solbrillor för när man åker puder uppe i fjällen/alperna. Sånt kan vara bra med tanke på solens egenskaper att annars göra en snöblind. Borde inte något sånt kunna hända windsurfare även om det kan vara svårt att bära solbrillor när man surfar. Stark sol mot vattnet borde vara rejält påfrestande mot ens ögon? En annan sak, hur kan många surfare bojkotta hjälm, flytväst m.m. Ok, det ser inte lika coolt ut so what? Men coolfaktorn och raggningsfaktorn verkar gå före säkerheten verkar det som. Kolla bara på skidåkningen, förut var det inte att tänka på hjälm, olika slags skydd m.m. Men nu är det hjälm och skydd av de olika slag som gäller. Visst har det med mode och trender att göra men alla borde vilja skydda sig så att det inte händer någon oförutsedd olycka när man surfar och ens liv får ett plötsligt slut och man ligger som ett kollo? Och slutligen, vet någon om det finns vädersidor som man kan se väder och vind några veckor i förväg?

Vi syns på vattnet!

diil svarade 22 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola_p

Medlem
    1 maj, 2003 vid 18:33

Jag kör hjälm, men inte flytväst. Hjälmen finns enligt min mening inte mkt skäl att skippa mer än att den kostar en slant då… men… Flytväst skippar jag eftersom jag anser att den inte hjälper! ^^ Eftersom den inte vänder dig atuomatiskt uppåt, då måste man ha en räddningsväst. Den flytkraften har man redan i dräkten. Anledningen till att ha väst skulle isf vara ngn form av impact west… eller motox skydd typ.

Och angående solbrillor har du alldelles rätt… har sett solglasögon gjorda för surfare… Med attiraljer för att de ska sitta kvar… Annars finns ju hjälmar med visir…

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    1 maj, 2003 vid 19:01

Det e klart man väljer att ha hjälm om man har något att skydda…vissa har kanske inte det,typ dom som inte använder det wink.gif

Jag har hjälm.. grin.gif inte den snyggaste men den skyddar mot slag oavnifrån, inte som gath hjälmen som täcker öronoen oxå…funderar på att skaffa en sådan, men den kostar ju en slant, dessutom blir den aldrig lika ”tuff” som den jag har nu blush.gif grin.gif
    Flytväst(seglaväst) kan ju vara till hjälp när man skall vattenstarta(lite extra flytkraft är inte fel)
    Förövrigt tycker jag det käns osmidigt med friggolit runt kroppen..

Man har ju alltd redan som väldigt mycket mindre gömt undan skydden för att vara ”tuff”..så det sitter nog i generna att inte använda störtkruka! wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    4 maj, 2003 vid 19:23

Ska man ha flytväst ska man köra de senaste västarna dvs. tunna och skyddar en bra mot smällar och slag. Kitesurfare och wakeboardåkare brukar köra med de här också. SP säljer några av dem. Och kör man utan hjälm kanske man förespråkar ordspråket: ” Det som inte dödar, det härdar”…hehe.

• anders_hoffman

Medlem
    4 maj, 2003 vid 21:05

Jag använder flytväst och har alltid gjort det och kommer alltid göra. Anledningen till att jag ej anvädner hjälm är för att jag inte har användning för det, först när jag ska börja satsa på framåt osv. ska jag införskaffa mig en sådan.
    JAg har också hört att våtdräkten genererar mer flytkraft än flytväsen?!
    Stämmer verkligen det?? Den väger ju faktist en hel del.

/Anders

• liveborn

Medlem
    4 maj, 2003 vid 21:48

tycker att hjälm verkar farligt. Det är ju större risk att man trasslar in hjälmen i bommen och drunknar än att man får masten i huvet så man slocknar,,iallfall vad jag tror

• styret

Medlem
    5 maj, 2003 vid 06:44

Jag borde köra med hjälm.
    Trillade i pluret för ett tag senb och när jag reste mej kom hela riggen farande. Sm tur var hade jag ca 1,5 cm tjock bomskydd som träffade mej rätt i pannfläsket. flimrade framför ögonen ett bra tag.

Men manär väl dum i huvet eller nått. Man blir väl det när elitboxar-brorsan väljer att träna på en med jämna mellanrum.:D

En våtdräkt (åtminstone dom nyare) generar så pass mycket flytkraft att man håller sej flytande.

Jag tycker bara inte det känns rätt att ha hjälm på sej ute när man bara nöjessurfar lite sådär. men så är jag väl dum i huvet med

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2003 vid 16:57

Självklart att hjälm är rätt. Både vid krockar med sig själv och andra. Den största faran är inte att sjunka, det gör man inte med dräkt, men medvetslös är du helrökt… Flytväst är bra men mest för extra marginaler vid vattenstart och när det är riktigt stökigt. Läste en artikel i Boards om en snubbe som fick lungan punkad av medtrafikant. Då är det skönt med frigolit.

• diil

Medlem
    5 maj, 2003 vid 19:43

Sen är ju de flesta västar ganska färgglada skapelser, till skillnad från camouflage-våtdräkten. När man ligger där och guppar, näsan neråt efter en knock i pannan, så är det inte så dumt om andra surfare kan se en i det mörka regn-piskade vattnet och komma och vända på en. Hjälm har jag ibland, om det blåser jäkel eller jag ska prova nåt nytt (som jag ändå aldrig vågar…), och väst har jag alltid, kör bara utan om det är en klassisk bahamas-dag med bara shorts och sele. Utomlands varierar det, beror på hur kaxig jag känner mig. Men det kan gå riktigt åt h-e när man surfar, glöm aldrig bort det! /Daniel

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några funderingar!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.