Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Naish ARX 23,5 m2
- 
		Naish ARX 23,5 m2Publicerad av mcdplb på 13 juli, 2005 vid 21:42Har någon något Gott eller Ont att säga om en Naish ARX 23,5 m2? 2002a. …. Tacksam för seriösa kommentarer. (Jag väger 90 +) cortex svarade 20 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
- 
			18 Svar
- 
vad rekommenderar du för fet foil? (hoppas att det inte blir ett jävla liv nu, när jag skrev foil  ) )
- 
Flysurfer är väl ett av det märkena som finns när det gäller lättvindskiteing men billiga är de inte. 
 Någon som känner till något annat?
 Jag kör ju själv Peter Lynn-kites (en typ av foil, twin skin) men vill nog inte säga att de (begagnade äldre modellerna) lämpar sig mer för lättvind än en LEI. Möjligtvis för att de håller sig i luften lite bättre men, lättvind? njä. Kanske.Fick min Peter Lynn Venom 16, idag. 
 Det ska bli intressant och testa den i lite mindre vind.
 Den kan jag ställa in ”avståndet” (vi kallar det så t.v.) mellan styrlinorna, beroende på hur mycket det blåser.
 Kul och se hur det funkar.Jag skulle nog vara mer orolig för pjoter. 
 Är det inte utvisning om du rekommenderar foil, söder om hallandsåsen?MVH 
 Erik 
- 
haha. jo jag tror nästan det e de. får se hur de blir på stranden nästa gång det blåser. tur man har sett rambo å bruce lee så man vet hur man ska försvara sig. 
- 
Jag tror utan att ha testat andra stora ARX att det är den slöaste kiten som finns och man måste dra som fan för att få den att svänga. 
- 
…bra pris. Vad är ett bra pris? 
 Får du den superbilligt så finns det en grej du kan prova för att få draken att svänga snabbare.
 Det kallas för en ”Span limiter” eller ”Loco line”/Big Kahuna Radical 3 mod” som den också kallas.
 Det är en lina du sätter lite löst mellan tipparna på kiten.
 Det ska få den att svänga snabbare.
 Används mest på äldre, stora Peter Lynn-kites men går även att använda på tube kites.
 Jag ska prova på min G18 när jag får de där Ringarna jag tjötat om i en annan tråd./Erik 
- 
I stället för boll använder jag ring. 
 Som saftyleashen brukar fungera./E 
- 
du har inte funderat på enn pulleybar istället? 
 borde ju göra samma trick
- 
Jag tror inte det skulle göra så stor skillnad. 
 Lite kanske men detta var billigast och snabbast.
 Hey! jag har en Venom 16 nu. 
 Så jag lägger inte mer arbete och pengar på den kiten än vad den förtjänar. Lina har jag ju./E 
- 
Svar till: 
 Jag tror inte det skulle göra så stor skillnad. 
 Lite kanske men detta var billigast och snabbast.
 Hey! jag har en Venom 16 nu. 
 Så jag lägger inte mer arbete och pengar på den kiten än vad den förtjänar. Lina har jag ju./E [/ QUOTE ] Tjena! 
 Jag fick min v16 i måndags och testkörde i tisdags på torö. Tror knappast du behöver någon locoline på den såtillvida du inte vill köra i vindar under 5ms.
 Draken är mycket snabb med tanke på dess storlek. Du kan utan problem göra en ”snap turn” om du snabbt behöver komma igång t.ex efter en vändning / hopp.
 När man låser draken och den skenbara vinden börjar jobba så drar den som fan 
 En annan sak som är imponerande är att baklinorna förblir spända när du skotar ut draken (eller justerar depowern).
 /Jakob
- 
Det är för att testa på min G18 (se tidigare inlägg). 
 Orkar inte logga in./E 
Logga in för att svara.