Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Naish Stealth och RDM-mast
-
Naish Stealth och RDM-mast
Publicerad av Knatte på 12 november, 2004 vid 15:17Nu när man börjar drömma om ett Naish Stealth 5.0 kvm, så skall detta ju riggas på en RDM-mast

Om man köper en RDM-mast, vad är det mer som man behöver byta ut?
Förlängare självklart, men behöver man byta bommen??Det går rykten att speedmaffian i Fiskebäck var på jakt efter Stealth segel.
Finns det någon substans??
adde svarade 20 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 46 Svar -
46 Svar
-
Du behöver byta din förlängare ja, men inte bommen. De flesta RDM master (däribland Naish Firestick) levereras med en adapter som man sätter mellan bommen och masten.
Vill man köra lyxigt (jo, adaptern väger ju 200 gram
) så skaffar man en Chinook bom, deras nya frontbeslag fungerar på både RDM och SDM master. Förövrigt är chinooks front ledat så man kan ha bommen hööögt och endå inte få några konstiga vridkrafter i bom-beslaget. Det finns andra (kol)bommar som också tar RDM och SDM men de har i allmänhet inte ledat frontbeslag (tex local spirit) och för mig har det faktiskt inte fungerat – beror såklart på hur clew-en sitter på seglet också.Det landade ett lass segel hos http://www.Swell.se nyss, vet inte om det var några Stealth med där… men jag har för mig att det funnits något eller några stående…
/adde
-
eller np, eller vindsurfing.se. fast jag trodde nog att ls hade det med. hursomhelst inget speciellt för chinook.
Själv är jag lite sugen på o byta till x6 när den kommer. Jag tror den har rätt prestanda/pris för mig.
Varför gör inga andra märken alubommar med helt frontstycke för? -
Knatte
Gäst12 november, 2004 vid 15:42I det lasset fanns det inget 5.0 med

Tur det, för annars hade jag nog slagit till…
Nu kan jag fortfarande fundera på andra alternativ, som inte innebär RDM-master.
Känns som det blir extra dyrt om man måste byta mast också… -
vindsurfing.se har fram tills nyss INTE haft ledade frontbeslag, inte enligt den mail-konversationen jag haft med johan i alla fall (möjligvis kan alun haft det, men det var jag inte sugen på). Dock så var det ett nytt parti på väg in och där var det möjligen det. Local Spirit har det inte (möjligtvis för 2005).
Vilka NP bommar är det som är ledade och passar RDM master?
/adde
-
Haha, ja det gäller att känna sina egna svagehet…
”tyvärr” var det ett boxer 5.4 och 6.2 med… Jag hämtar dem på måndag

/adde
-
Ja jag pratade om de nya. Att inte ha det verkar rätt dåligt. Jag har ofta bommen så högt upp det går och bommen skulle inte må bra av den vinkeln som blir om den inte var ledad.
Men är det någon annan än Np som ska göra hela alufronter till 05? jag tycker bara det ställer till problem med skruvarna där fram men det funkar ju hyffsat. såg att även x3:orna ska ha så fast i t6. -
Svar till:
Nu när man börjar drömma om ett Naish Stealth 5.0 kvm, så skall detta ju riggas på en RDM-mast

Om man köper en RDM-mast, vad är det mer som man behöver byta ut?
Förlängare självklart, men behöver man byta bommen??Det går rykten att speedmaffian i Fiskebäck var på jakt efter Stealth segel.
Finns det någon substans??
[/ QUOTE ]
Nej vem är så dum så han beställer en F2 Missile och ett Stealth 5.5

-
Kanske DET händer i helgen… saxat från masters of speed…
All of the 24-hour forecasts are ringing off the bell for the weekend. We are expecting an average wind of 35-knots with gusts up to 55………
The best part about tomorrow is that we will get angle, at least 120 degrees of it plus some extra on Sunday which should yield us decent speeds.
There is frantic action from all of the competitors to get ready. We are all here in attendance and we have our TV and media crew on site tomorrow and Sunday.
Wish us luck…. as we will need it.
Keep tuned.
Vi håller tummarna för Finian och grabbarna
/adde
-
de var då fasen va du har iunfekterat surfsverige adde. jaja snart står man där med ett naishsegel i handen själv. de hade ju iofs inte vart helt fel att hålla i för de har goaste handtagen på segelväskorna. det e gött.
själv blir det nog ett litet surfuppehåll, väntar nog med att skaffa grejor tills våren. så hinner du hjärntvätta mig också

-
Knatte
Gäst12 november, 2004 vid 16:16Tyckte väl att ditt namn nämndes när jag pratade med Henrik

Man är ju sugen på storleken mindre än ditt… -
ah är också ”tyvärr” vääädligt sugen på naish prylar, men är det bestämt om butiken i vbg än????
-
Det kommer inte bli en butik förrens tidigast i vår. MEN Henrik på Swell har sitt kontor i samma lokaler som lagret så det kommer inte vara några problem att komma och klämma på prylar…. Slå dem en signal så kan ni alltid ordna ett möte, man går alltid nöjd därifrån – eller hur Lars_K?
Hemsidan (som nyss uppdaterades) kommer nog innehålla någon form av lagerstatus så-småningom.
Är det något speciellt du är sugen på? Jag har snart en av varje som man kan få klämma och kanske provsegla

/adde
-
missuppfatta mig rätt nu, jag är INTE sugen på naishprylar. sa bara att de har surfvärldens skööönaste segelväskor, najjs e de. stoppade handtag o grejor. sen låter det där kontoret säkert bra och allt men jag skulle ju aldrig gå dit ensam, kastrull på huvudet kan ju vara bra, ifall att. de verkar ju ha sjukt kraftiga försäljningsmetoder.
-
ne jag köpte jue ett nytt vision som är rå skönt men det fattas jue tre nya segel till i min linje..
hehe fast det blir nog inte förrns till våren, men boxer verkar råå grymma ju..
Logga in för att svara.