Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Naish Stealth och RDM-mast
-
såg att det var 370 nu å det är jävligt gött för då klarar jag mig med en 370 och en 430..
fast tror det blir lite cp med att bara köra boxer 4,7 å sen simmer vision resten.. :S -
Du var snabb…
Vilken Simmermast är det du har?
Seglen är ju sydda efter Naishs Aeromax och nu även för Firestick, dessa byggs båda av PowerEx (motsvarande Z-tapper och RDM) så Simmers master går med största sannolikhet bra (SC-6 och RDM tex).
/adde
-
har sc6 430n nu men får ju köpa en 370 sen isof, det blir inte lite konstig känsla också vidare när man bara kör ett segel och sen de andra i både annat märke och modell???
-
Känslan i Vision och Boxer är nog rätt så olika ja.
Jag brukar förespråka att man håller sig till en linje för att få en enhetlig känsla mellan seglen, de riggas lika osv. Men å andra sidan ”lever jag inte själv som jag lär” utan har inte mindre än fyra olika segel… dock alla från samma märke. Sen brukar många bryta sin linje någonstans mellan 5.4 och 5.8 och gå från våg till mer freestyle.
Så det är inte så farligt att blanda (inte lika farligt som med sprit och vin tex
). Det man skall vara uppmärksam på är storlekarna så att det inte överlappar eller glappar./adde
-
ah jo storlekarna är det nog inte såå stor fara med, men det är nog kanske lite knivigt att blanda olika modeller och märken.. :S vet inte.. boxer är mer åt compact hållet va??? fast det lockar ju att kunna köra 4.0 – 6.2 på två master.. :S
-
Nja, det är väl snarare Compact som är mer åt Boxerhållet än tvärt om
.Ta inte så allvarligt på ”bland”faran. Fördelarna med att ha samma segel i flera storlekar är
1. De riggas likandant, dvs du vet hur seglet skall se ut när det är riggat rätt. Sen kan man ju fundera på hur svårt det är att lära sig två eller tre segel?
2. Storlekarna passar, dvs hoppet mellan tex 4.7 och 5.4 är väl avvägt. Har man en 4.7 som är ”liten” och en 5.4 som är ”stor” från olika märken så kan glappet bli för stort.Fördelarna med att blanda är såklart att man kan plocka godbitarna, både ur segelsynpunkt, men även, som du tänker, ur mast-synpunkt.
Själv har jag Session 4.0, för där premierar jag hanterbarhet högst, bottendrag är inte lika viktigt, vågen brukar bli kraftig(are) vid 4.0 segling. I 4.7 har jag Force, som ger ett sjukt bra drag, men samtidigt platt nog för att släppa draget vid ridning. 4.7 brukar bli mkt hopp för min del så jag vill ha drag. 5.4 Boxer; brukar bli endel freestyle med 5.4 och där är boxer kung, bra drag för hopp vid vågsegling och högt underlik också. 6.2 Boxer, pure freestyle och sen Amp 7.0 för maximalt tidig planing.Hade jag bott i halmstad eller varberg hade nog 5.4 blivit ett Force 5.3 ist.
Nu har jag inte mastanpassat linjen alls, faktum är att jag har dubblett av 400 masten (alltså 370, 2×400, 430 och 460) anledningen är att jag delar riggarna (men inte kostnaden, tyvärr) med min Sambo. Vi behöver alltså kunna ha två riggar uppe samtidigt.
Som kontrast hade jag föra året 3.8, 4.2 (session) och 4.7, 5.4 Boxer på 370 mast och en 45cm förlängare. Sen 430 till 6.2 och 460 till 7.0…
/adde
-
Svar till:
Som kontrast hade jag föra året 3.8, 4.2 (session) och 4.7, 5.4 Boxer på 370 mast och en 45cm förlängare. Sen 430 till 6.2 och 460 till 7.0…
[/ QUOTE ]
Jahopp.. så nu har Challenger tiden helt försvunnit ur historien. Felsteg kan ju lätt göra det beroende på hur man avrundar och eller delar in tiden.

klämma, vika, rulla, lukta???
-
Ditt inlägg var lika obegripligt som det faktum att jag bytt ALLT i år. TVÅ gånger dessutom! (nja master och bommar är bara bytta en gång…)
/adde
-
jahaa ne men asso jag vet inte, jävligt svårt att veta, hur är trycket i boxer??? men det är som sagt lockande med två master i hela linjen… :S
-
Jag har inte seglat 2005:orna än (de ligger och luktar nytt i vardagsrummet just nu) men kört på tidigare årsmodeller rätt mycket. Nuvarande årsmodell är version nr 3.
Bra bottendrag, tom för mig som är relativt tung. Första årsmodellen hade lite tendenser att ”vika” lite vid kraftig överriggning (då menar jag inte pangdrag utan FÖRMYCKET jävla pangdrag) – men sen kapade man lite av toppen och nu är det mindre känsligt för överriggning. Känslan är åt det låsta hållet med ett stabilt drag som ligger rätt långt bak (vilken somliga gillar och andra inte gillar). Men, återigen; till 2005 har man rätat ut luffen lite så CE hamnar längre fram. Dessutom styvat upp bakre delen av lattorna. Summan av detta är att det lämpar sig mera för onshore än ren down-the-line segling, även om fokus ligger aningen mer mot freestyle. Kan ju påpeka att Kauli seglat Boxer i våg, freestyle och superX under året.
/adde
-
fan det blir bara ännu svårare att bestämma sig när man hör lite om det.. :S men det låter som att 05’orna skulle passa mig lite mer, men fan 70 kilo och ett vision som är för mindre seglare tycker jag känns rå bra.. men faaan va svårt.. :S
-
Knatte
Gäst23 november, 2004 vid 05:36Nu känns det bättre igen

Nu har jag förhandsbeställt ett Naish Stealth 5.0 kvm till nästa säsong.
Mardrömmen är ju att man inte blir snabbare nästa år heller.. Vad skall man skylla på då, när man seglar på ett världsmästarsegel
Bristande teknik?? -
Knatte
Gäst23 november, 2004 vid 07:09klockrent

Nu finns det ju fortfarande kryphål och användbara undanflykter….
-
Svar till:
Nu känns det bättre igen

Nu har jag förhandsbeställt ett Naish Stealth 5.0 kvm till nästa säsong.
Mardrömmen är ju att man inte blir snabbare nästa år heller.. Vad skall man skylla på då, när man seglar på ett världsmästarsegel
Bristande teknik??[/ QUOTE ]
din kamerahjälms aerodynamik!!
Logga in för att svara.