Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Torch 05

• Naish Torch 05

Publicerad av anonym-anvandare på 26 juli, 2004 vid 10:30

Satan va jobbigt att översätta… men nu är det klart. Swell.se uppdateras hela tiden med nyheter men det tar lite tid, håll ut. All info finns inte ännu som pris, ankomst, rabattsatser vid förbeställning mm, men det kommer. Torch kommer i tre olika färger vet jag, vit, röd o svart. Vi kommer att ha demodagar med denna kiten så prova gärna då, så ni kan bilda er egna uppfattning… Jag har med svensk skeptisism kört på den en vecka på Hawaii, kraschat den och gjort allt jag kunnat för att kunna ifrågasätta de olika lösningarna. Jag är helnöjd med Torch och är övertygad att den kommer bli en ”hit”. Men som sagt, prova och skapa er egen uppfattning vid en demodag. Mer info kommer på swell.se inom kort.

Torch
    Storlekar: 6,8,10,12,14,16,18,20,25
    Beräknad ankomst till Sverige: XX
    Går att förbeställa redan nu! (med XX% rabatt)

Den helt nya Torch är den perfekta högprestanda freeridekite för dagens tekniska åkstil. Torch ger dig kraft när du behöver den och mindre kraft när du inte behöver den (typ mitt i en kiteloop).
    För urkrokad åkning är Torch balanserad och avstampet ojämförbart. Stor vidd, snabb och super-svängförmåga, Octopus-system (alla bladders pumpas från en punkt), integrerat Shift-system (5:e lina), mindre diameter på bommen… Sjukt grym!!!

Prestanda
    Torch medium aspect ratio skapar en balanserad kraft med gott avstamp. Perfekt för för avancerad freeride. En djupare kraft i kitens mittsektion skapar stadigt drag, medan minimal ”coning” och platt profil i kitens ändar ger dess snabbhet, bredd och mycket snabb svängbarhet. Breda vortex-stabiliserande kiteändar förstärker svängbarheten ytterligare vilket gör Torch till den snabbast svängande kiten någonsin…

Flerknuts linfästen tillåter dig att välja den svängförmåga som du önskar. Trots att den är riktigt kraftfull så blir du inte överriggad. Den har en linjär kraft, vilket är ideellt för teknisk åkning och freeride-åkning.

För den aggresive freeride-åkaren ger Torch all den prestanda och stabilitet som du behöver för att nå den högsta nivån.

Shift-system (Naish 5e lina)
    Naish nya Shift-system är det ultimata enkla system som aldrig kompromissar prestanda och samtidigt är säkert och lättanvänt.
    Säkerhet: Det ger dig ett suveränt sätt att på en gång frigöra dig från kitens kraft. Shift-systemet ger dig 100% kraftminskning om Quick Release Trim Loop (chicken-loop) aktiveras och du släpper bommen. Shift center lina är fäst i mitten på kitens framtub (leading edge) och till åkarens hängsele. Att lära sig tekniska och kraftfulla trick har aldrig varit så enkelt som med Shift-systemet.
    Kite-vattenstart: Shift-systemet får kiten i luften igen på sekunder med ett snabbt drag i Shift-linan. Kiten lägger sig på rygg och rör sig snabbt till flygposition. Nu slipper du simma med vinden för att få kiten i luften. Oavsett om du är ikrokad eller urkrokad så kan du nu åka med ett säkerhetssystem HELA TIDEN. Det är helt ur din väg när du gör extrema manövrar som handle-pass med mera.

OCTOPUS-systemet
    Torch har Naish nya revolutionerade Octopus-system. Det innebär att du kan pumpa hela din kite från en ventil. Du kan givetvis släppa luften endast ur Leading edge om du vill.
    Naish exklusiva Octopus-ventiler passar sömlöst ihop alla bladders från Leading edge (från framtuben till de tvärgående tuberna). Dess interna kontaktpunkter håller allt borta från utsidan och tillåter en ultra-mjuk, aerodynamiskt luft-flöde. Det finns inga externa rör eller klämmor någonstans på kiten. Octopus är den renaste, lättaste enpunkts-uppblåsbara system tillgängligt!

Konstruktion:
    Torch är byggd för att prestera och att hålla länge. naish fortsätter att utveckla kitekonstruktioner som balanserar den optimala vikt/styrka relationen. Torch väger lite för snabb respons och kan ändå få stryk från daglig och tuff åkning.

Torch har förstärkt Dacron-framkant och tvärgående tuber och även dubbelsydd kontaktyta mellan framtuben och de tvärgående tuberna för mer styrka. Kitens segmenterade design tillåter de tvärgående tuberna att följa den aerodynamiska formen och håller formen månad efter månad. En ny strömlinjeformad framkants-söm med förstärkning reducerar både motstånd och vikt.

Features:
    • Medium aspect ratio
    • Varierad profil (djup i mitten och planare vid ändarna)
    • Förenade tuber (strömlinjeformad)
    • Octopus (enpunkts uppblåsbar)
    • Ny Dacron på alla tuber
    • Teijin ripstop tyg
    • Vidare vortex-stabiliserande kiteändar
    • Flerpunktsfästen för linorna
    • Shift-systemet (Naish 5e lina)
    • Ny mindre diameter på bommen (18″ till 24″ längder)
    • Pull-down depower-strap (du drar två olika öglor MOT DIG, för att skota in eller ut)
    • 24-meters linor
    • 450 kg centerlina
    • 320 kg styrlinor

I en kite inkluderas:
    • Förlängbar väska (påse)
    • Smal-diameter-bom
    • 24-meters linor
    • Shift-systemet
    • Dubbelverkande pump
    • Lagningssats
    • Användarmanual

nilsson svarade 21 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • patrikol

Medlem
    26 juli, 2004 vid 10:45

Jag väntar med spänning på prylarna! smile.gif Tack för infot och jag har översatt ibland här om vissa grejor det tar en stund helt klart och då är jag ändå rätt vass på engelska!

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2004 vid 10:46

Glömde…
    Shift-systemet funkar separat till andra kitar

• patrikol

Medlem
    26 juli, 2004 vid 10:49

Men det finns väl ingen fästpunkt i framkant på LE på andra kites? Måste man köpa helt ny bom inklusive linor för att få Shift systemet?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2004 vid 10:54

Hmm… just det, Naish har pump-leash-fästen på LE…
    Om kiten har något fäste för Shift-linan så funkar det.

🙂

• patrikol

Medlem
    26 juli, 2004 vid 11:00

Tur att man har Naish då! 😉 Då skall det funka till en Aero 2a då!

• honk

Medlem
    26 juli, 2004 vid 11:01

Det låter jäkligt fett att shift-säkerhets-systemet inte är i vägen på något sätt när man gör saker som handlepass och sånt.. men hur skulle det funka?.. Det måste ju hur som helst vara en lina mer att trassla in sig i?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2004 vid 11:12

Borde inte du jobba Honk???

När du gör dina FrontToBlind360FlipBackPassToFaceplant där du sedan simmar in mot land så… givetvis är det ytterligare en lina som du får trassla ut. Har massa bilder som läggs ut på Swell.se snart.

Rip it up!

• honk

Medlem
    26 juli, 2004 vid 12:14

Hehe, jag jobbar ju allt jag kan… men man måste ju kasta ett getöga på steffo lite då och då smile.gif

Torchen låter ju riktigt fet… Jag skulle dock vilja ha en drake som skapar vind oxå smile.gif

• chrille

Medlem
    26 juli, 2004 vid 12:29

Låter gött!
    Den där torchen ser faktiskt riktigt grym ut!

• nilsson

Medlem
    26 juli, 2004 vid 13:50

Verkar vara en drake(Lina 5) som man även skulle våga använda i Helsingborg , vikingstrand,kunna vattenstarta utan problem, på djupt vatten och med 5knops ström, skall bli spännande när man får se den!

• pepa

Medlem
    26 juli, 2004 vid 14:10

När blir det demodag? Och var? I samband med den eventuella tävlingen?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juli, 2004 vid 14:21

Kommer att göra en beställning i veckan på Torch 12kvm (den enda storleken vi kan beställa just nu) som vi sedan flyger hit. Har tyvärr ingen ankomstdatum på dessa än, tyvärr. Återkommer så snart jag vet.
    🙂
    /H

• nilsson

Medlem
    26 juli, 2004 vid 14:28

Svar till:

När blir det demodag? Och var? I samband med den eventuella tävlingen?

[/ QUOTE ]
    Kul om det kunde bli en demo I Hbg! Hbg norra är fortfarande en vit fläck på kite kartan, sista demo dagen var 2år sedan och med Glk kitar. Dax att folk hittar hit!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications