Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Naishbom frågor
-
Naishbom frågor
Publicerad av regfellow på 13 juli, 2011 vid 19:06Fick mätt mina linor på min Universal 2011 och det verkar som att mina mittlinor har sträckt sig 7-8 cm. När man sträcker linorna är det 7-8 cm ifrån bommen till quick releasen.
Kiten frontstallar inte, så det verkar inte vara några problem.
Skruvar man loss quick releasen och justerar eller hur minskar man smidigast längden?
Skall jag klippa av depowerlinan? Bränner man änden?
Bara köra vidare och kompensera med depower?!
Tack på förhand,
M
sourra svarade 14 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Det är också en bra idé att sträcka linorna emellanåt. koppla dom till nått fast och belasta dom så mycket du kan genom att hänga/gunga i dom.
Enligt manualerna skall man göra detta ofta, men det känns som att det blir gjort rätt sällan 🙂 -
Min depowerlina gick av kort efter jag förlängt styrlinorna
Verkar vara många som har problem med Depowerlinan på Naish. I princip alla jag pratat med som kör Naish… vissa har bytt den 2 ggr på kort tid…
Annars en bra och smidig bom!
-
Detta är konstigt, av alla Naish bommar jag haft dem senaste 4 åren har jag aldrig behövt byta depower tamp, inte ens i närheten.
Skumt!
-
Har fått byta depowerlina på min naish 2010 bom 3 gånger. Det verkar som att kanterna på bomen slipas om man kör mycket vilket kan skära i linan. Det funkar o runda kanterna på bomen där depowerlinan går in lite med typ en kniv o sandpapper. Lycka till!
-
viktor77
Gäst4 augusti, 2011 vid 20:24Känner också flera som fått byta depowerlinan på sina Naish bommar. Själv sydde jag en egen av ett klätterrepsnöre. Problemet är öppningen där depowerlinan går ut mot kiten. Den är vass, så fila ner den ifall du byter lina.
-
Jag har inte haft några problem alls med detta. Har en bom från 2008 och en 2010. Smällde iofs av linan på 2008.an förra året. Den som går genom bommen men det var nog ovanstående förklaring att kanterna på bommen slet ner den så belastning/töj tror jag inte var grejjen. Slipa ner genomföringen så är det nog grönt igen.
Om man som jag kör när det blåser, i Sverige, mellan april-oktober hur ofta bör man då byta alla linor på bommen? Hur ofta byter ni andra samtliga linor? -
Jag tycker Naish bom är riktigt fet, möjligheten att vika undan donkeydicken, rätt stor chickenloop, möjlighet att ändra bredden, 3 olika fästpunkter för leashen, såg dessutom nu att de på den nya (2012) shiftbommen (Torch) har flyttat trimningen ovanför bommen, helt underbart.
Vad jag dock inte förstår är att fler märken lär av varandra/snor andras grymma lösningar, det är ju helt klart vissa grejer som fungerar bättre än andra även fast mycket kanske handlar om personligt tycke.
#Att alla kör med plastlina (eller åtminstone PU-förstärkt) i mitten som inte sliits som på Hadlowbommen. Det är ju allmänt känt att denna lina slits, på vissa bommar mer än andra.
#Att alla inte använder Ozones trimsystem ovanför bommen som i mina ögon är helt outstanding. Visst kan trim under bommen vara bekvämt och ”säkert” men så fort man trimmar ner mkt har man en riktigt irriterande bit lina som flänger omkring där nere.
#Att inte alla kollar på Slingshots linor som är riktigt grymma, lagom tjocka, lagom starka.
#Att inte alla har ”auto orientating CL” som SS m.fl.
#Att inte alla ger möjligheten till 3 legitima fästpunkter för leashen, suicide, full depower och flaglina.Det kanske bara är önsketänkande från min sida =).
-
viktor77
Gäst5 augusti, 2011 vid 10:52Ja, vad är egentligen normalt att få byta/laga på en kite? Jag har efter ett år med min Naish Cult fått byta två linor i bridlen, depower linan och lagat gummit på bommen då det har släppt.
-
Ja nackdelen med trim under bommen är att mittlinan slits lite mer men fördelarna är många, t ex så får du mer depower om du krashar och tappar bommen såväl ikrokat som urkrokat sen så kan du koppla leashen till depowerlinan, det ger även möjlighet till mer depower totalt,
Att torchen har depower ovanför på 2012 beror på att den inte har lika mycket depower som park å bolt.Silverlinan kan man köpa på fahlens, den är inte svår att byta,
Naish har även helgjutet grepp på bommen från 2011 så det är ingen risk att det lossnar.Min helix 14 2009 håller än, efter fler än 100 sessions. Det enda jag behövt byta är centerlinan och limma lite grepp på bommen.
Helt otroligt igentligen, för jag har krashat den på land många gånger tappat den några gånger satt den i taggtråd 1 gång och krashat den i vattnet 1000 gånger. 🙂 -
Bridlen ska inte slitas nämnvärt, speciellt inte så den går av. Har blocket fått en massa sand i sig och havererat eller något i den stilen? Ring Fahléns, de har både nya block och nya linsegment till bridlen.
Trimlinan slits rätt duktigt på alla under-bommen-system men jag tycker inte det ska behöva bytas oftare än en gång per år. Ni som kör Naish och upplever att det slits onormalt fort även fast ni sköljer linan efter varje session, kontakta butiken så får de föra vidare klagomålet till Maui.
-
Enligt manualen skall man ”change bridlelines every 3-6 month depending on wear and usage”…
Har dock inte sett någon nämnvärd förslitning där…
-
Det är nog mest så att folk ska komma ihåg att inspektera delar som kan bli slitna. Med ett fungerande block/pulley ska de dock inte slitas och har man ett icke fungerande block ska detta reklameras så man får ett nytt fungerande block. Det skadar förstås inte att ta en titt på sina block ibland och ser man att de fått sand i sig man kan ju skölja bort detta. I stort sett alla kites använder sig ju av samma typ av Ronstan-block så det är inget unikt råd just för Naishägare.

-
Här är förresten lite info om olika block samt om de nya som används på åtminstone 2011- och 2012-Naish. Vet inte hur det är på 2010 och bakåt.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=CfuJsnpb39U”]Kite Pulleys – YouTube[/ame]
Logga in för att svara.