Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nån som byggt bräda med glasfiber förstärkning?

• Nån som byggt bräda med glasfiber förstärkning?

Publicerad av anonym-anvandare på 16 oktober, 2003 vid 12:15

Hej!

Funderar på att bygga ny bräda. Problemet om man bygger i plywood är att brädan blir ganska tung ~6kg istället för ~3kg som de flesta kommerciella brädorna väger…

Därför undrar jag om någon har testat att bygga med lite tunnare plywoodskiva (4-6mm) / alternativt nåt lättare material, men med glasfiberförstärkning på ytan?

Var finner man lämpliga glasfiberprodukter i sverige för privat bruk? Hur går man till väga för att ”lägga på” glasfiber beläggningen?

Tack för svar, går också att maila till jakobjth@yahoo.se

/Jakob

anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • teda

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 12:24

plywood är ett bra material… håller det inte utan glasfiber tror du ?

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:08

bhp-glasfiberprodukter utanför malmö har bra pris som fan
    & kunnig personal

epo för 125 pistoler per kilo (+m) och twilvad väv 163gr för 30kr/m2 (+m)

http://www.bhp-glasfiberprodukter.se

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:11

Allt man vill veta fiberkompositlaminering:

http://fiber.get.to/

/Daniel

• cobra

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:13

Jag tycker att det enklast att använda tex blå polyuretan som finns till byggmarknad, men då måste du använda epoxi som också är bäst för lagningar mot polyester, jag byggde en surfbräda som jag limmade ihop skivor längsled med glasfiber och epoxi, för styvhet längsled, men för kite så räcker det nog med en tunn skiva 30mm som du formar, såga raspa sedan slipa, lägg på 2-3 tunna mattor glasfiber som du köper på byggplast eller liknande gärna vävd glasfiber…

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 21:42

Bygg i mirante plywood!Limma ihop 2 6mm skivor,kapa den övre skivan(däcket) ca 10 cm kortare och 10 cm smalare(5cm på var sida)Limma ihop i en mall för bottenkurvan.Bygger du en sådan bräda som är 140*37 ligger vikten på ca 5kg med stropar och allt.Jag lovar att den håller väger själv 100 kg.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 21:57

tjena
    undrar om någon vet vilken sorts divinycell som lämpar
    sig bäst till bräda???
    /Andreas

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2003 vid 15:42

Har redan byggt en bräda med 2 st plywood skikt 9 + 9 mm den ena lite mindre än den undre… med båtfernissa som förstärkning och skydd … den funkar hyfsat bra och det går till och med att ta höjd utan fenor … men den börjar nu kännas lite klumpig (6-7 kg) och det skulle vara kul att bygga en riktigt bra bräda som närmar sig de kommersiella.

Funderar på om det skulle räcka med att köra en 3-4 skikt glasfiber mellan 2 stycken 3-4 mm plywoodskivor (dvs ersätta 2 komponents klistret med glasfiber och epoxy!) Konstruktionsmässigt så skulle det ju underlätta väldigt om man slapp ”linda in” brädan i fibrer (verkar krånglit med allt slipande osv…) På brädans yta kör man 2-3 lager med lack (t.ex båtfernissa som ger en mycket fin och snabb yta).

Vad tror ni om ovanstående konstruktion? Frågan är om brädan blir tillräckligt hållfast?!

/Jakob

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2003 vid 19:57

Svar till:

Har redan byggt en bräda med 2 st plywood skikt 9 + 9 mm den ena lite mindre än den undre… med båtfernissa som förstärkning och skydd … den funkar hyfsat bra och det går till och med att ta höjd utan fenor … men den börjar nu kännas lite klumpig (6-7 kg) och det skulle vara kul att bygga en riktigt bra bräda som närmar sig de kommersiella.

Funderar på om det skulle räcka med att köra en 3-4 skikt glasfiber mellan 2 stycken 3-4 mm plywoodskivor (dvs ersätta 2 komponents klistret med glasfiber och epoxy!) Konstruktionsmässigt så skulle det ju underlätta väldigt om man slapp ”linda in” brädan i fibrer (verkar krånglit med allt slipande osv…) På brädans yta kör man 2-3 lager med lack (t.ex båtfernissa som ger en mycket fin och snabb yta).

Vad tror ni om ovanstående konstruktion? Frågan är om brädan blir tillräckligt hållfast?!

/Jakob [/cita
    Prova att bygga i 6+6 det blir ca 30% mindre plywood!
    Stryk sedan brädan utvändigt med epoxi,inte fernisa.
    Epoxin har en inpregnerande egenskap som fernisan saknar,bara det gör brädan mycket starkare.Detta förfarande kallas i båtbyggar samanhang för ”kallbakning” och ger mycket starka båtar.
    -Om du har frågor kan du ringa mig på 070-3993027 Peter wink.gif

• teda

Medlem
    17 oktober, 2003 vid 20:04

Vad är det för storlek på den brädan, längd bredd ?

• kapten

Medlem
    18 oktober, 2003 vid 09:33

Niklas på Diab i Laholm gav följande råd:
    ”Materialet som jag tidigare har sålt till kitebräds byggare är H80 med olika tjoklekar. Detta är en divinycell med densiteten 80kg/m³”
    Jag tror jag kan lämna ut hans epost: niklas.nilsson@se.diabgroup.com

/Krille

• rambo_johnson

Medlem
    18 oktober, 2003 vid 14:31

vem fan är så korkad så han bygger i playwood???? ni kommer säkert från kitekents göteborg han gillar också tunga plankor i fura…

• anonym-anvandare

Medlem
    18 oktober, 2003 vid 21:33

rambo efter 15 år i djungeln är väl fan inte 7kg plywood nått å gnälla om, i see you´re arms are pummpade som fan, värsta van diesel asså. 7kg plywood är inte tyngre än 3kg carbon ändå serru. hur är det med matten, för mycket röga och metallsplitter som fastnat eller? du har nock blitt litta bortskämd efter 1 år på EH. så tror jag. heja plywood!

• anonym-anvandare

Medlem
    19 oktober, 2003 vid 10:19

Svar till:

Vad är det för storlek på den brädan, längd bredd ?

[/ QUOTE ]
    Om du menar den jag byggt är den på 170×42 cm. Onödigt lång egentligt då lyftkraften bestäms huvudsakligen av hur pass bred brädan är, stark vind = smal bräda, svag vind = bred bräda!

Peter: Tack för tipsen! Kommer använda epoxy istället för fernissa som beläggning. Jag tror att man kan dra ner 1 till 2 mm på plywoodskivornas tjocklek (dvs 5-4mm) om man läger några lager glasfiber emellan skivorna vid limning, det måste ju öka hållfastheten rejält!

/Jakob

• rambo_johnson

Medlem
    19 oktober, 2003 vid 12:26

Svar till:

rambo efter 15 år i djungeln är väl fan inte 7kg plywood nått å gnälla om, i see you´re arms are pummpade som fan, värsta van diesel asså. 7kg plywood är inte tyngre än 3kg carbon ändå serru. hur är det med matten, för mycket röga och metallsplitter som fastnat eller? du har nock blitt litta bortskämd efter 1 år på EH. så tror jag. heja plywood!

[/ QUOTE ]

all respect för fura grabbar det e manligt om inte annat precis som att spruta:

taggtrad-VS-rovhal-137.jpg

• pepa

Medlem
    19 oktober, 2003 vid 12:43

En respuesta a:

vem fan är så korkad så han bygger i playwood???? ni kommer säkert från kitekents göteborg han gillar också tunga plankor i fura…

[/ QUOTE ]

Kenta bygger faktiskt brädor lika lätta som EH nu för tiden. Ja, det låter sjukt men så är det. Alldeles för lätta för mig.

/Gräv ett hål

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nån som byggt bräda med glasfiber förstärkning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.