Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nån som kan jämföra Naish Charger med Cult?

• Nån som kan jämföra Naish Charger med Cult?

Publicerad av alohasurfer på 19 oktober, 2010 vid 11:17

Tjena!
    Ska köpa en mindre kite, 7 kvadrat, och väljer mellan Charger och Cult. Vet inte så mycket om delta-kites. Har annars två Cult, en nia och en tolva. Testkörde Charger 7 kvadrat igår i 15-16 sekundmeter och tyckte den var på gränsen till för snab och den straffade mig hårt med hårda landningar när jag försökte hoppas på samma sätt som jag hoppas med Cult:en. Vet inte om detta har med den hårda vinden och den lilla storleken att göra, eller modellen/skillnaden Cult-Charger? Jag gillar både att köra hopp/trick och i vågor!

alohasurfer svarade 15 år sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • skanepaul

Medlem
    19 oktober, 2010 vid 12:56

Om du tycker den är för snabb så ändra inställningen på styrlinorna, men det var kanske gjort?

Vi kör Chargern som kurskites och tycker dem är grymma överlag, har just en 7:a men har bara kört den halvt underriggad en gång så jag kan inte säga riktigt vad den presterar i ”pungvind”.

Kasimir (som tittar in här då och då och är mycket god vän till mig tror jag) har kört den i vågor några ggr i år i bra med vind, men han befinner sig på Bali just nu så jag kan inte fråga honom heller.

• sourra

Medlem
    19 oktober, 2010 vid 14:32

Man kan väl ändra styrlineinställningar både på kiten och på bommen (bombredden alltså)? Jag tycker alltid man blir överraskad över hur snabba småkitarna är jämfört med de stora men med lite justering brukar det ordna sig.

• alohasurfer

Medlem
    20 oktober, 2010 vid 06:05

Det låter ju bra! Då handlar nog snabbheten mest om att det är en liten kite och att linorna ska justeras! En lika liten Cult i dom vindarna är nog ungefär lika snabb då. Det jag tyckte var ”värst” var hoppen, den kändes plötsligt jäkligt svårt att få till ett bra hopp med mjuk landning, men jag vet inte om det också hade med liten kite/hård vind att göra.

• rydstrom

Medlem
    20 oktober, 2010 vid 06:20

man vänjer sig vid en snabb kite, efter ett tag kommer du gilla den bättre för du kan tajma allt bättre

• alohasurfer

Medlem
    20 oktober, 2010 vid 12:51

Låter bra Rydstrom! Då köper jag Charger 7:an, fick ett jävligt bra pris! Fattar bara inte varför mina landningar blev så hårda och snabba, men det kanske är en vanesak det också, eller så måste jag göra på ett annat sätt när jag hoppas med liten drake i hård vind.

• skanepaul

Medlem
    20 oktober, 2010 vid 14:20

Landningar ska vara hårda och snabba… 🙂

• sourra

Medlem
    20 oktober, 2010 vid 15:37

Alohamannen, dra inte fram kiten lika tidigt som du gör med en större kite och dra inte så hårt =)

• alohasurfer

Medlem
    20 oktober, 2010 vid 17:01

Jättebra Sourra, tack!! Det var nämligen precis så jag gjorde, jag drog bak/upp kiten hårt och rejält som jag gör med en 9:a eller12:a och körde även fram den ganska hårt och tidigt. Träna, träna 😉

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications