Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nån som provat antifriktionsundermedlet Go Go Fast …….

• Nån som provat antifriktionsundermedlet Go Go Fast …….

Publicerad av anonym-anvandare på 24 juni, 2002 vid 20:52

….. för tidigare planing. Fungerar uppenbarligen bra på segelbåtar och segeljollar typ Laser. Men nu har jag köpt en flaska och ska kleta in Formulan.
    3-6 syd väst på Nämndöfj. i morgon måste vara en perfekt testing ground. Ärligt är sånt här bara voddoo, vinner man typ 1/4 knop eller kommer jag märka ett uppenbart tidigare planingssläpp???. I morgon har jag svaret. Nån annan som provat? / Mvh Max Nedhal.

anonym-anvandare svarade 23 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • watertouch

Medlem
    24 juni, 2002 vid 21:26

Det låter som nåt som skulle kunna säljas på TV-shop.. Jag tycker att brädan är hal som den är, hamnar den uppåner är det ju omöjligt att dra den till sej om man inte får tag i nån kant att greppa. Surfbrädor har ju så lite våt yta som det är så det lilla man skulle tjäna i fart måste vara minimalt..

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juni, 2002 vid 04:55

Misstänker det samma men medlet säljs av seriösa segel och jolle-handlare. Fast det vore kul om man kunde få i alla fall ett litet, litet tidigare släpp på en bred bräda. / Max

• joeithafish

Medlem
    25 juni, 2002 vid 10:35

hur mycket betalade du?
    Har för mig att såna där medel är rätt dyra…

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juni, 2002 vid 10:52

PS: båtarna som seglade VOlvo Ocean race hade innan start ”sandat” ner hela botten och skrov med 400 paper, DVS: våt-slipning.
    Varför?
    Vatten- molekyler fäster på skrovet och ger en ”vattenfilm” mellan skrov och vattenet som rusar förbi. Detta har man mätt ger den absolut lägsta friktion i vattenet

altså: vatten mot vatten ger mindre motstånd än vatten mot en aldeles blank och polerad yta!!

Tester är gjorda AV ingeniörer i Trondheim (norge) visa på marginell förbättring…vilket kan ha betydning för snabb planing på en bred formula- bräda

…men den största förbättringen lät nog ligga i det PSYKISKA…

Tuvvär har jag inga links till test- resultaten

G

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juni, 2002 vid 13:10

Jag betalade 195:- för en liten flaska 200ml och enligt broschyren räcker det 2ggr till en 35 fotare så det borde räcka till mina 6 brädor flera gånger om fast det är till Formulan som förhoppningen står att man ska känna något litet, litet. Jollesport i Saltsjö-Boo, mycket trevlig försäljare (så jag beställde en helt ny Suunto GPS-klocka oxå. För en gångs skull ordentligt stora fartsiffror. (Är man surf-torsk så är man)).

• joeithafish

Medlem
    25 juni, 2002 vid 13:19

skriv gärna en rapport om du har tid efter lite testande!
    bilvax ska ju tydligen funka också. nån som prövat det?

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juni, 2002 vid 13:25

Ok Jag ska rapportera och LOVAR att vara ärlig. Men som sagt mycket ligger nog på det psykologiska planet. Inte minst alla andra som undrar vad det är man kletar på. Ska hälla över smeten i en gammal Cola flaska så blir det ju verkligt äkta.
    /Återkommer.

• roy

Medlem
    25 juni, 2002 vid 18:42

tror inte det är så många som törs prova slipa ner sin nya formula-bräda för 12 papp, men det funkar säkert.
    läste nåt om detta på gaastra-konfen för ett tag sen.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juni, 2002 vid 19:41

Varför inte, den är ju helt passe efter en halv säsong ändå. (Nemas balla kanaler i aktern tex.på 2001:an.) Går det bra med en Bosch PEX och 5:ans? Nä skämt åsido jag har redan kört bilvax modell dyr och man märker faktiskt skillnad i släpp så det borde oxå bli nån liten liten förändring med Go Go Fast. (Fast huvudproblemet för mig just nu är att 80:an bromsar mer än man anar (även enligt GPS:n) i ett alldeles för lågt vindregister på djup slör).

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications