Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nån som seglat i minusgrader???

• Nån som seglat i minusgrader???

Publicerad av anonym-anvandare på 30 december, 2002 vid 16:55

Hej. Ja har aldrig seglat i minusgrader
    och har hört nån säga att grejerna går
    sönder. Stämmer detta eller e de bara
    j-vlit kallt?? Mycket tacksam för svar.

…………………………………

RING SÅ SEGLAR VI…

skarabe svarade 22 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 17:36

Vet ej om det är minusgrader, men det här ser jävligt kallt ut iaf…och det håller!
    http://www.apelviken.nu/galleri.dagar.html
    Plast är ofta skörare ju kallare det är (det finns en ”glastemperatur” för termoplaster dvs mjuk plast blir plötsligt hård och skör). Så grejerna, framför allt monofilmen, håller nog inte lika bra i kyla. Epoxi och glasfiber är nog mindre känsligt för olika temperaturer.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 december, 2002 vid 17:41

Ok men de e inte så att de bara spricker me en gång då.
    Man får la ta de lungt bara då.

…………………………………………….

RING SÅ SEGLAR VI…

• lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 18:09

Du bör nog oroa dej mer för din egen än dina grejors hälsa när du ger dej ut i kylan…brrhh…

• anonym-anvandare

Medlem
    30 december, 2002 vid 22:08

jag tror nog att det blir större risk att seglen går sönder i minusgrader. seglade senast i november, tror de var runt nollgradit, mitt nyaköpta(begagnat) segel sprack efter ca 30 sek. crazy.gif
    men det var iofs trasigt och lagat innan, säkert inte så bra skick, men ändå. jag hann även bli skapligt kall i min 3mm våtdräkt på dom minuterna jag var i vattnet, rekommenderar nog inte att surfa i kallt väder om man inte riktigt vet vad man gör och inte har bra grejjor smirk.gif

kan även passa på att fråga de som kan hur man lagar ett trasigt segel på bra sätt. seglet i fråga är lite lagat på två-tre mindre revor, innan denna olycka.
    nu är det ett hål i mitten, revan går liksom runt så den sitter endast kvar i en kant. går det att tejpa så det blir bra? är det silvertejp som gäller isåfall?
    seglet är ett NP diablo från 2000.
    /
    Linus

• ian

Medlem
    31 december, 2002 vid 02:36

laga ett hål i mitten?! Sätt bara lite skumplast runt och dra ett snöre igenom, det är inne just nu grin.gif
    kolla bara här: hur man gör hål i seglet
    http://www.nonosierra.com/id79.htm
    MVH
    Ian

Humlor flyger!

• ian

Medlem
    31 december, 2002 vid 02:48

ojdå! nu har jag visst skrämt upp dig grin.gif
    hittade en liten post sedan tidigare

http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=1&Board=konfen&Number=46990&Forum=All_Forums&Words=kyla&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=100&Old=allposts&Main=46946&Search=true#Post46990

(kanske lite lång adress grin.gif)
    Jag är inte så orolig för brädan utan främst för mast och segel, någon duktig person som kan hjälpa oss?

Humlor flyger!

• oscar

Medlem
    31 december, 2002 vid 10:00

Genomskinnlig packtejp är grymt bra, kostnad ca 17 kr för en rulle. Silvertejp är bara kladdig och glider.

• anders_hoffman

Medlem
    2 januari, 2003 vid 09:55

Farsan v-surfade bland isflaken på fågelöudde på det sena 70-talet då han var grym och galen. HAn fungerade nog mer som isbrytare än surfare med tanke på att han körde en 300-literspråm. Vad han hade på sig?! En heltäckande torrdräkt, med skor, handskar och huva fatssatta direkt på dräkten avsedd för arbetare på oljeplattformer.

/Anders

• skarabe

Medlem
    2 januari, 2003 vid 14:28

Hej.
    Att grejorna går sönder pga kyla har jag inte varit med om, men det skulle inte förvåna mig om känslighet för stötar mm ökar. Jag har inte varit ute särskilt mycket i minus, så detta är väl kanske inte generellt gällande. Det som besvärade mig mest (förutom kylan) var att det blev isbildning på bommen. Den blir jävligt hal och koncentrationen för att hålla grejorna när du ska göra någon manöver gör det svårt att lyckas – även med enkla saker. Det blir även isbildningar i seglet som kan trilla ner på/bredvid dig – ingen fara egentligen mer än att man blir lite förvånad att det kommer grejor nertrillandes.

Mitt råd är definitivt att hålla dig där du bottnar. Du vill doppa händer och huvud så sällan som möjligt. I Skåne funkar tex Habo och Klagshamn bra för vintersegling.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications