Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Nån som surfat i Norra Danmark ?
-
Nån som surfat i Norra Danmark ?
Publicerad av Borttagen användare på 20 juli, 2008 vid 20:54Jag ska till knasborghus en vecka och undrar om nån vet om det finns guldställen där vindsurfare håller till. Nån som varit där och kört ? Är det bara vågsurfing som gäller ?
Jag ska dit med familjen men hoppas på lite vind som förgyller veckan.
Alla erfarenheter uppskattas !
Mvh Urbanmikaels svarade 17 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Den bästa present man kan ge sig själv är kite and windsurfing guide europe. Ok, det räcker med att läsa om Stockholm för att gissa att en del är målat i rosenrött (Fituna har ”Sveriges bästa sjöbris” t.ex.) men det känns som en väl spenderad halv tusing.
-
Östkusten är ganska risig ur vågsynpunkt, även om det kan bli lite småvåg på ostlig vind, men det är ju inte långt över till dom riktiga spotten, alltså Klitmöller, Hanstholm, Agger osv. Där är det dock fokus på vågor, och viss vågvana rekommenderas. Strandbryten i Bunkers och framför allt Agger kan vara ganska jobbiga. Ett spot kallas inte för ”Mastspisemaskinen” för intet. 🙂
Plattvatten finns i Krik och Vandet Sö precis vid klitmöller, men det borde gå att hitta någorlunda platt vatten på östkusten också. Har dock ingen bra information att komma med där.
/jeppo, som också vill till Danmark!
-
Borttagen användare
Borttagen användare21 juli, 2008 vid 14:25Jeppo_F;484206 wrote:Östkusten är ganska risig ur vågsynpunkt, även om det kan bli lite småvåg på ostlig vind, men det är ju inte långt över till dom riktiga spotten, alltså Klitmöller, Hanstholm, Agger osv. Där är det dock fokus på vågor, och viss vågvana rekommenderas. Strandbryten i Bunkers och framför allt Agger kan vara ganska jobbiga. Ett spot kallas inte för ”Mastspisemaskinen” för intet. 🙂Plattvatten finns i Krik och Vandet Sö precis vid klitmöller, men det borde gå att hitta någorlunda platt vatten på östkusten också. Har dock ingen bra information att komma med där.
/jeppo, som också vill till Danmark!
Jag ska till skagen och jag har inte mycket erfarenhet i vågsurfing. Hoppas på bra freeride väder där med min Screamer 114 L. Sen ser jag att det är ca 10 mil till klitmöller, och dit måste jag och kolla upp plattvattnet förstås. Tack för info !
-
Rätt snälla men fina vågor öster 5km(?) om Hirtshals, du kan köra ner på stranden i ett sommarstugeområde. Du ser säkert var de seglar, speciellt bra i sv-väst vind.
/Magnus -
Kolla in http://www.stoked-publications.com/index.php?rubrik=forecast&lang=en&sp_geolevel1=1&sp_geolevel2=5&sp_geolevel3=3, onlineversionen av boken Rasmus talar om (som jag fö varmt kan rekommendera, bland de bästa 500 kronorna jag investerat i surftillbehör. Det enda jag saknar är Norge…)
Närmaste spot verkar vara Albaek, kan kolla i boken n’är jag kommer hem om det står något mer matnyttigt…
Stoked länkar också direkt till Windguru för alla sina spots, mycket smutt 🙂 -
Så här står det om Ålbaek: a cute little place with a fine clean sandy beach – launch either side of the town centre”
Plattvattenspot som funkar i NO och SO (men inte däremellan, antar att stan ligge i vägen…), långgrunt med bra parkeringsmöjligheter.Men har du bil kan du ju kvista över Lökken, ingenting ligger ju långt bort i Danmark 😉
Men köp boken, den rockar 😉
Logga in för att svara.