Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Nån som vet nåt om dessa segel??
-
Nån som vet nåt om dessa segel??
Publicerad av speedkenta på 4 oktober, 2005 vid 20:00Simmers Formula/Slalom segel
Vore kul att veta.
Alla kör ju sönder sina RS och V-8
Nån som känner någon som seglar dom eller har läst nån test?
Kennethjester svarade 20 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 39 Svar -
39 Svar
-
Hej ja fick låna 5.8 6.6 och 8.3 ut av 06 modell
men dom är som ett v6 np
de finns inget botten drag bara topp men är du riktigt
överriggad som man ska va vid speedsurfing flyger dom
upp ur vattnet ock du tappar kontrollen!
-
Av nån lustig anledning så är det nog dom jag pratat
med mackan om
Samma storlekar.
För en sak skall du ha klart för dig.
Bucklan skall tillbaka till framsidan av landet kosta vad vill.(simmer kostar inte så mycket som V-8 eller RS)
Egentligen skulle vi ha en buckla.
Den som har snabbaste tiden vid årsskiftet på Gps speedsurfing skulle få behålla den ett år till nästa årsskifte plus att man får en inteckning
Kenneth -
Skall prata med grabbarna vi har ändå klubbmöte på lördag.
Vi kan greja bucklan.
Jag passar mig nog för seglen efter din rek.
Då driver ju seglen uppåt istället för framåt.
Verkar som buken ligger för långt bak och högt
Kenneth
Då blir det att gräva djupt i plånboken NP -
de e nog den bistra saningen
men ska du ha ett biligare alternativ
hadde ja kollat på http://www.severnesails.com/sails/ssr.asp
eller http://www.gunsails.de/en/pro.php?p=1123 -
Knatte
Gäst4 oktober, 2005 vid 20:44Om vi ändå pratar GUN…
Varför inte dessa då Mega XS
Detta är ju GUN’s speedsegel och vassare än TSD
-
Knatte
Gäst4 oktober, 2005 vid 20:58Eller varför inte Naish Stealth ???
http://www.naishsails.com/wind.html eller via Swell .
Beprövat snabba via Finian Mayard
-
Fråga till Surfan: Vad använde du för mast när du testade seglen? Hur många timmar la du ner på att få ordning på dom beträffande trim och allt det där.
Till Kenta: Tror du att det bara hänger på seglen???
Själv tror jag inte att det är några som helst problem att åka fort på segel designade av Tomas persson, han har enorm erfarehet av att gör snabba segel. På den gamla goda tiden då Anders seglade med Simmer så hade han ofta den bästa boardspeeden på slalomtävlingarna, men föll för många gånger i gipparna.
i dom farter vi håller på är det inte seglen som sätter stopp, det är bristen på plattvatten och vår egen feghet eller okunskap att segla stora segel som bromsar oss.Kan bara meddela att jag lyckades segla över 30knop i helgen med min Fanatic Skate 100 på Fituna trots att de flesta klagade över att det var så svårseglade vågförhållanden. Då hade jag inte satt dom främre stropparna i ytre positionen och hade glömt mina fenor hemma så jag fick låna en skitfena som var allt för stor och tjock, samt att jag testade Simmers nya freestylesegel XD 6,4 för första gången. Så att Tomas skulle misslyckas så med att göra snabba segel tror jag inte på.
Och sedan har man väll ingen nytta av bottendrag när det är toppfart det handlar om? Jag tror att stabiliteten är mycket viktigare och en kontrollerad tvist i akterliket.
De flesta man ser på stränderna som köpt fortåkargrejer kan ju inte en rigga sin segel rätt så varför ska vi hetsköpa prylar helatiden när det mesta handlar om att lära oss det vi redan har?
Inte illa menat, mest funderingar…
//
Johan -
Hej ja var sponsrad av simmer i mitten av 90 talet
då va dom bland de bästa som fans men nu så tycker ja dom
står kvar på nästan samma ställe om man jämför simmer o np -
ja använde dom rekomenderade masterna ock ja behöver inte
trima i timmar för att känna att dom inte är lika bra som np
Har seglat sen 1983! -
Verkar lite konstigt tycker jag att dom skulle göra ett sämre segel än det som fanns 2004? Både Pär Cullin och Jimmy Hellberg har sådanna och dom ser riktigt bra ut tycker jag. Kanske inte kan jämföras med RS5orna, men dom är ju betydligt billigare och inte alls lika mastkrävande. Där har ju NP något att bita i… Man måste ju ha minst två i varje längd så man inte missar en bra surfdag.
Med simmers 100% master seglar jag freestyle med sedan jag konverterade till NP i raceing och kraschar rätt duktig och dom håller mycket bättre!!
//
Johan -
…Jag fick hjälpa Kenta rigga i somras och han har seglat i hmmmm… skitlänge iallafall så det säger inte så mycket egentligen

//
J -
Jaså du har vaknat.
Vet att det inte hänger på seglen.
Så bra som mina segel går nu efter att du riggat om dom har dom aldrig gått.
Egentligen ställde jag frågan åt en kompis som var sugen på
dessa segel. Också blev jag också sugen.
Fullcambers är ju att föredra i överrigg ingen sån hybrid
jag hade nån månad var det nu var för nåt.
Men jag håller min Saber 6,7a nu i över 15 m/s.
Då är det värre med kontrollen över brädan.
Känner lite att jag har lite fel fenor.
Men visst är det kul att kolla på prylar.
Kenneth
Logga in för att svara.