Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing När bör man plana…..

• När bör man plana…..

Publicerad av Knatte på 14 juni, 2006 vid 18:23

…. Med en Hypersonic 111?
    Om man väger omkring 80 kg och har ett :
    -Simmer Zero seven 8.3 kvm
    -Gun Booster 6.5 Kvm

I vilka vindstyrkor, borde man kunna komma igång med ovanstående vindstyrkor ?? 😉 Skapligt duktig, men inte så bra på att plana tidigt :shocked:

Knatte svarade 18 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • jester

Medlem
    14 juni, 2006 vid 20:14

Jadu…

Hypersonicen är ju ett unikum i branschen. Är i mitt tycke lite seg att komma upp i planing med, men väl där så håller den planingen extremt bra genom vindhålen. Tydligen skall knepet vara att falla av rejält o traska bak så fort som möjligt.

Om jag inte minns helt fel, så är du inte så fasligt stor o tung, och det tror jag kan hjälpa upp planingen ganska rejält. Min gissning är att du kan skrämma upp prylarna i planing från 6 m/s, med rätt teknik. Jag tycker det känns som om Hypern gärna tar lite större segel än vad man faktiskt räknar med skall behövas. Skulle faktiskt vara skoj o testa med ett segel på 10 kvadrat, det skall ju fungera enligt uppgift. Har kört min 125:a med 8.5 som störst.

• johanc

Medlem
    14 juni, 2006 vid 21:07

En grej jag inte förstår med HyperSonic…. 111l och 133l har exakt samma mått men olika volym. Hur har man tänkt då?? En för fettos och en för spetor lr??

Undrar

JohanC

• the_novice

Medlem
    14 juni, 2006 vid 21:10

Jag tycker det är väldigt svårt att ge några vettiga värden på vindstyrkan, det kräver ju i princip att man har vindmätare med sig ut på vattnet…
    I fiskebäck tex så kan man guppa ut till farleden tvärs över viken och ha full planing just där för att sedan guppa tillbaka hem igen.

Simmer zero seven är ju ett ganska platt segel utan cambers. Tidigast planing tycker jag man får med ett bukigt freerace segel (typ GTX, C2 eller V8) men dem toppar ut ganska tidigt i toppfart om man riggar med mycket buk.
    Jag har kört en hel del med Nitro IV 9.8 (KPro den extra lätta modellen) på HS 96 med 51 cm fena, och det går kanske möjligen att komma igång vid 5m/s och helt klart vid 6m/s som jag upplever det. Då går man faktiskt lika med (eller tom lite bättre) än äldre modeller på formulabrädor (typ RRD Monster) på kryssen. Race segel kring 10 kvadrat är ju annars mest tänkta som hårdvindssegel till formula och är ju sydda därefter.

Väger du 80 kg föresten, låter som du behöver komma ut och surfa lite mer…
    Körde inte du 6.5 på hypern när jag kom igång tidigare med freeride bräda och 5.3? :tongue:

Vi får väl ta och jmf lite trim ngn dag, med ett första tips är att höja bommen ordentligt jmf med din vanliga inställning vid knävecken :blush: , blir lite avigare att pumpa kanske men jag tycker lättare får bort vikten från brädan och även behåller planingen bättre. Med hypern måste man dessutom falla av ordentligt när man känner att vinden räcker till för att komma upp i planing. Sedan tycker jag också att midjesele funkar bättre, särskilt i svag vindar. Det kan man ju knappt säga inne på detta forumet utan att riskera att bli utslängd (:eek:), men jag har faktiskt haft uppe hypern i 30 knop med midjesele… :cool2:

• the_novice

Medlem
    14 juni, 2006 vid 21:12
    JohanC wrote:
    En grej jag inte förstår med HyperSonic…. 111l och 133l har exakt samma mått men olika volym. Hur har man tänkt då?? En för fettos och en för spetor lr??

Undrar

JohanC

Japp, det stämmer. Man har bara gjort brädan tjockare för lite mer välväxta skall kunna guppa hem om vinden dör…
    Spetor kör annars även på 96 litarn som gjordes -04.

• fredrik-ygge

Medlem
    14 juni, 2006 vid 21:26
    The_Novice wrote:
    JohanC wrote:

Undrar

JohanC

Japp, det stämmer. Man har bara gjort brädan tjockare för lite mer välväxta skall kunna guppa hem om vinden dör…
    Spetor kör annars även på 96 litarn som gjordes -04.

Njae, så är det väl inte riktigt? De har samma längd och bredd, men olika form (i viss mån). Största klart rektangulärare än minsta. Kolla http://2004.star-board.com/products/hypersonic.asp och klicka mellan de olika modellerna under bilden.

• jester

Medlem
    14 juni, 2006 vid 21:28

2003 skall 105 och 125 var i det närmaste identiska iaf. Väldigt skönt att ha dom extra literna i lätta vindar om man är ett ”fetto”…

• the_novice

Medlem
    14 juni, 2006 vid 21:50
    fredrik.ygge wrote:
    Njae, så är det väl inte riktigt? De har samma längd och bredd, men olika form (i viss mån). Största klart rektangulärare än minsta. Kolla http://2004.star-board.com/products/hypersonic.asp och klicka mellan de olika modellerna under bilden.

Jo, 111 och 133 är identiska till bottenform och outline medans 96:an har något smalare häck. Det har Ian Fox intygat på forumet, och det stämmer även med tabellen. Vad som hänt med bilderna vet jag inte, möjligen är bilderna från prototyper…

• hankloose

Medlem
    14 juni, 2006 vid 22:23

åhhh nördarnas sammasvärjning!! Kom igen nu boys! Ingen som inte har en formula planar under 6 m/s det vet du med knatte! Så en grun vind på 6-7 ms med en liten xtra puff så e du nog igång om du faller av lite och hämtar kraft med 8.3:an! Det härliga i kråksången e att snart har Jester krängt sin Hyper! Vad ska du köpa istället?!?!

Gonatt å Heja Sverige Friskt humör!!!

• lundvall

Medlem
    14 juni, 2006 vid 22:53

Jag har en HyperSonic 105:a, med den kommer jag igång runt en 6-7m/s med mitt 8.6 Tomahawk. Jag väger ca 72kg. Men som sagt det är fiskebäck som jag kör i, vissa ställen planar jag inte på och andra gör jag när vi pratar så ”lite” vind.

• jester

Medlem
    15 juni, 2006 vid 06:10
    Hankloose wrote:
    åhhh nördarnas sammasvärjning!! Kom igen nu boys! Ingen som inte har en formula planar under 6 m/s det vet du med knatte! Så en grun vind på 6-7 ms med en liten xtra puff så e du nog igång om du faller av lite och hämtar kraft med 8.3:an! Det härliga i kråksången e att snart har Jester krängt sin Hyper! Vad ska du köpa istället?!?!

Gonatt å Heja Sverige Friskt humör!!!
    Tillsvidare finns det ingen budget för att byta ut min HS. Och lär nog behålla den hur som hvaer, då man inte får några pengar för dom… Men OM (när?) jag byter så ligger ju Exocet Warp Slalom, F2 SX och Fanatic Falcon bra till… Beror helt enkelt på vem som ger mig bäst pris… Behöver ju något runt 100 liter och en runt 130 liter…

• Knatte

Gäst
    15 juni, 2006 vid 06:45

He,he :tongue: :tongue:

Väger du 80 kg föresten, låter som du behöver komma ut och surfa lite mer…
    Körde in

Vi får väl ta och jmf lite trim ngn dag, med ett första tips är att höja bommen ordentligt jmf med din vanliga inställning vid knävecken , blir lite avigare att pumpa kanske men jag tycker lättare får bort vikten från brädan och även behåller planingen bättre. Med hypern måste man dessutom falla av ordentligt när man känner att vinden räcker till för att komma upp i planing.

Jo, jo visst borde jag surfa och röra mig mera, men det har ju ju inte funkat så bra hitills. Men jag hoppas kunna smyga igång och surfa snart nu :tongue:

Sedan seglade jag 5.8 när du hade 5.3 kvm och jag har numera köpt variabla hängselelinor Så min förhoppning är ju att kunna höja upp bommen från knävecken till åtminstonde navelhöjd framöver 🙂
    men tanken är att segla med 8.3 eller 6.5 kvm, då jag tror detta sliter minst på kroppen och min nacke/skalle. Därav min fråga.. Vill inte starta med hårdvindssurfing direkt..

• hankloose

Medlem
    15 juni, 2006 vid 06:59

Testa speedjanners sx L den är lite trögplanad pga av dom stora cut outsen men när du väl har planing steker den det mesta i lättvind! Låg tom och duellerade med formulakillarna med den i tisdags fast bara på slör /halvind förstås! Men vill du plana aptidigt så e faktiskt inte F2 det bästa alternativet!!

• carrera

Medlem
    15 juni, 2006 vid 13:01

Noterar nyfiket att Jester inte nämner JP Slalom som intressant brädval 😉 vad ann detta! Är själv i valet o kvalet! Tycker dock att Jp´n ser mer ut som en formula än de övriga men det kan ju vara bilderna som ljuger så att säga!!!

• jester

Medlem
    15 juni, 2006 vid 13:44

Tyckte JP slalom I ser konstig ut, men går säkert bra… JP Slalom II ser bättre ut, dock. Dessutom vill jag ha en bräda mellan 100-105 liter, och det har inte JP. Sedan handlar det naturligtvis vart man får bäst pris…

• carrera

Medlem
    15 juni, 2006 vid 15:01

Jo jag håller som sagt med ang JP´s utseende! Där ligger ju helt klart F Falcon bäst till!! Har funderat kring detta med lämpliga volymer?? Att volymen tillsammans med bredden har betydelse för tidig planing är ju uppenbart men hur är det med den teoretiska/praktiska toppfarten eller är det mera ytan(arean) /vikten som är avgörande! Rena Speedbräddor har ju alltid sett nästan likadana ut smala o med en volym på 60-70 liter max.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing När bör man plana…..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.