Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing när planar man med 120*33 om man väger 80kg?

• när planar man med 120*33 om man väger 80kg?

Publicerad av anonym-anvandare på 30 december, 2003 vid 16:46

80kg, 186cm. 44 i skor. kiteat 2½ år.

om jag ska ha enbart 1 bräda, vilken storlek bör jag välja då?

kan man ha så kort som 120 eller bör jag ha 125? vill hellre ha en längre smal(33-34cm) bräda nämligen än en bred(37-38) och kort.

när planar jag med 120*33 respektive 125*34 eller kanske 130*33 eller 120*34 eller ja ni fattar…?

peter

eagletech svarade 21 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    30 december, 2003 vid 16:47

och funkar så korta brädor i stora vågor. känns som 130 kanske är bättre där och 125 blir en bra kompromiss om det finns bra sådana?

• anonym-anvandare

Medlem
    30 december, 2003 vid 17:44

I och med att du inte vet bättre efter 2,5 år antar jag att du är lika talanglös som jag…..
    Hur stora kites har du? Hur mkt vind behärskar du? Kan inte du heller hoppa å snurra?
    Min minsta är 130 å den är liten nog…… Lycka till, Joa på Gotland

• annas

Medlem
    30 december, 2003 vid 17:45

Hej Peter!
    Det beror på vilken bräda du pratar om. Min 117 planar jättetidigt, mycket pga den plana rockern. Den har jag som enda bräda. Om det är Tablas du pratar om så kan du definitivt köra på en 120, den planar tidigare än 150 cm produktionsbrädor. Vad gäller din längd och vikt så tror jag inte att det spelar så stor roll, men det tar kanske ett par åk innan du vänjer dig vid 120 om du kört en längre bräda innan. Om man sen väljer att köra 120, 125 eller 130 kan inte jag råda så mycket om, det är en smaksak, men vikt, längd och vågor hindrar inte en kort bräda.

• eagletech

Medlem
    30 december, 2003 vid 20:46

Hej
    Jag har kört mycket på Underground 120*38 swt och jag väger 97kg .Jag kör med den med Cabrinha 17BT från ca 7m/s men den är roligast med mindre drakar .Nackdel med den är att den tar inte lika bra höjd som om jag kör med min 142wt.Men roligt är det med den lilla för man känner knappt att man har något på fötterna när man hoppar.
    Mvh Roger Örnvang

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications