Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nautrvård – Ordningföreskrifter om bl.a kitesurfin
- 
		Nautrvård – Ordningföreskrifter om bl.a kitesurfinanonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 16 Medlemmar · 51 Svar
- 
För gemene man i allmänhet och de som drivigt igenom detta beslut i synnerhet är det en självklarhet att vi skall bevara natur och fågelarter. Kärnfrågan borde väll vara hur vi, utan tvivel, kan bevisa att vi som kitesurfar, och vår aktivitet inte innebär något störande element. Mitt tidigare inlägg är väll egentligen redan bevisat genom att det redan drivits igenom ett beslut på de grunderna att någon tror att fågellivet hamnar ur balans för att det finns kitesurfare i området. Diskussionen borde vara kring hur det BEVISAS att kitesurfing inte är ett störande moment, snarare än att framhålla att alla andra är tarvliga dummingar och hur synd det är om stackars oss för vi blir mobbade av fågelskådare… 
- 
Svar till: 
 http://w3.vic-metria.nu/n2k/jsp/search.do 
 Klicka på ”Objektrapport”, gå in under Falsterbohalvön och titta på vilka fåglar som omfattas av Natura 2000, gör samma sak för Falsterbo Sjkutfält…. Titta på Foteviken titta på kartan med förbud.
 Lustigt med beslut med referens till Fågeldirektivet och Habitatdirektivet.[/ QUOTE ] Undrar om man skall ta kontakt med ÖWC på Öland. 
 Dom är inne i en jättefajt med fågelskåderiet.
 varenda tidning i småland stödjer dom samt även politiker
 markägare m.m.
 Det är också en natura 2000 debatt.
 För natura 2000 handlar om så mycket mer.
 Natura 2000 sätter stopp för allt även bebyggelse i områden runt omkring.
 Allt som ligger granne med ett natura 2000 område begränsas med en himla massa lagar.
 När vi var över på Öland i helgen så stod det på löpsedlara
 i lokalpressen surfare stoppar naturreservat.
 Dom tycks ha kopplat in allt i sin makt att stoppa natureservatet och all möjlig expertis även på eufrågor då natura 2000 är ett eu direktiv
 Så jag tror nog att vi skulle kolla vad som dom gjort för att få igång en sån debatt på sin hemmaplan
- 
Ni har missat poängen ! Jag har vindsurfat på näset i 25 år och har sett hur kommunen sakta men säkert dragit åt snaran på vindsurfare. Att kitare kom in i spelet har bara underlättat ett förbud med att fåglarna tar skada. Det finns ett otal åtgärder som inte kan vara en slump. – I Vellinge kommuns turistbroschyr kan man läsa att det finns ’utmärka’ möjligheter till vindsurfing runt Falsterbonäset. Frågan är bara om det finns några kvar? Kommunens broschyr hänvisar enbart till Höllviken vid väg 100 som ett utmärkt område. Möjligen utmärkt för den som är nybörjare. För oss andra är det ett helt ointressant plats jämfört med vad som finns på andra ställen. Det grunt, plattvatten och fullt av gamla betongklumpar från småbåtar. – Redan på 80-talet blev det vindsurfingförbud längs delar av södra Ljunghusen. Vindsurfare förpassas till den mest olämpliga kuststräckan runt Stenudden där det är strömt med ytliga stenar långt ut i vattnet. Otaliga tillbud och skador har inträffat här. Nu kommer det att bli förbjudet där dock. – I Kämpingebuktens östra del fanns det utmärkta parkeringmöjligheter fram till för 10 år sedan. Sedan försvann först alla platser utom några stycken och för några år sedan alla. Nu vaktar CarPark området. – På sydsidan i Falsterbo finns numera ingenstans där det är rimligt avstånd från närmaste parkering till havet, möjligen på Sjögatan men där är få parkeringsplatser. När det framöver blir lyxhotel där blir det säkert än färre platser för vanligt folk. – Söder om Skanörs hamn blev det för något år sedan parkeringsavgift under delar av säsongen. – Norr om Skanörs hamn, som är det särklass bästa stället för vindsurfing och ett av dom bästa i Sverige, har man gått mer försiktigt fram. För ca 10 år sedan satte man ut en skylt om att det är naturistbad 1km bort. Inget fel i det men skylten har spräckt många segel för den står mitt i vägen ner mot stranden. Sedan kom en skylt om hundbadplats med liknade problem. För några år sedan la man ut stenar för att hindra oss att parkera för nära den enda gräsplätt som finns att rigga på. Sedan kom det mer stenar förföra året. I fjor så kom det riktiga dråpslaget, parkeringsförbud och gräsplätten har förvandlats till uppställningsplats för några sopkontainers. Utöver det, parkeringavgift under delar av säsongen. Det kan omöjligen ha undgått kommunala tjänstemen i Vellinge att området norr om Skanörs hamn är en populär plats för vindsurfare. – Det finns vad jag kan minnas inte en enda åtgärd från Vellinge kommuns sida dom senaste 25 åren som har varit till fördel för vindsurfare. Vellinge kommun har inte förstått och vill inte förstå det lilla en vind/kitesurfare behöver: 1. Parkering nära vattnet (vem bär 25 kg utrustning hundratals meter). 2. Gräsmatta (utan sand och grus) att sätta ihop utrustningen på. – Det finns dock ett vindsurfingställe på Falsterbonäset som Vellinge kommun har glömt bort att peta i tills nu: gamla soptippen öster om Skanör. Inget utmanande ställe att vindsurfa på men gott om gratis parkering, stora gräsytor att rigga på, mycket nära till vattnet. För övrigt är jag inte förvånad att förbud för draksurfning också kommer att omfatta vindsurfare pga tjänstmännen inte kan skilja på eller förstår sig på vad som är vilket. Jag kommer att överklaga. Det finns flera missar i beslutet som är lätta att argumentera emot. 
- 
tack för infon.. mer än vad många av oss visste.. och.. ska vi joina ngt brädseglarförbund så att vi blir många och starka eller ska var och en ta sitt eget ansvar och överklaga mm? vad har du för förslag till förbättring? 
- 
Det står om skanörs hamn norra i brochyren. Finns tom. en bild. Parkeringsavgifterna som jag stött på är ju endast på sommaren och dess soliga dagar. då är det ändå svårt att bedriva vattensporter. 
- 
Nja, det finns ingen riktig motpart på lokal nivå som kan överklaga typ klubb, förening el dyl. utan det är nog upp till var och en som känner sin rörelsefrihet inskränkt att skicka in något sakligt. Ytterligare bevis vad gäller Vellinge kommuns mångåriga strategi att bli av med surfare från Falsterbonäset är enl beslutet deras önskan att ett ’angivet område undantas’. Det området ligger öster om Kämpinge på fastlandet och är delvis fullt av stenar… 
Logga in för att svara.