Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nedhal uthal!?

• nedhal uthal!?

Publicerad av anonym-anvandare på 20 maj, 2003 vid 14:25

Jag har en fiberspar 460 02 mast ett NP diablo 02 7.4
    en Np förlängare 28 cm och en bom 185-2.25

Specarna på seglet är base 22 cm Luff 4.82 uthal 2.17

När jag drar ned halet med förlängaren på 22 cm så känns det som om dom två nedersta lattorna har alldeles för lite kontakt med masten.Ska dom inte vara typ hälften intill mastens tjocklek?(2cm innanför masten) Nu e den nedersta lattan typ en halv cm innanför masten.Spänningen på lattorna verkar var helt ok då inga vetikala veck syns.Twisten i toppen ser dock ut att vara helt ok!
    Enligt Np så ska ju man dra nedhalet såhär hårt!E det att jag inte använder en NP mast? so what to do?Pust!! sen nästa grej!Uthalet e satt till 2.17 innebär detta att jag skall förlänga min 185 bom med 32 cm?Gör jag det går det knappt att dra uthalet nånting alls och seglet tar i bommen!
    Vad att göra? confused.gif

anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    20 maj, 2003 vid 21:30

e den här fråg för självklar lr? blush.gif

• surfen

Medlem
    20 maj, 2003 vid 22:24

Hallå,
    Det låter som du har en lite för mjuk mast, är det IMCS25 på den? Tänk på att NPs egna master är lite mera topstyva än andra master.
    Hur mycket släpper liket i toppen? Ska släppa ungefär 3/4 av ytan till mast mellan latta 1 och 2. Stirra dig inte blind på måtten som står på seglet för dom stämmer bäst med NPs egna grejer, fixa till toppen först till 3/4 delar lite mindre om du är tung! Då ska nedre lattan svänga runt masten med motstånd 2-2,5 cm in på masten nästa latta ovan bom ska precis ligga an mot mast 1 cm dom resterande ska gå fritt från mast. Uthalet ska sättas med två fingrar runt öljetten dra tills det stoppar (0position) därifrån 1-2cm beroende på hur hårt det blåser/lätt eller tung seglare. Mera uthal buk framme vid mast, mindre uthal buk i skothand.

Krångligt eller?
    confused.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    20 maj, 2003 vid 22:36

Liket är löst ner till den fjärde lattan (uppifrån räknat)
    masten är en fiberspar 4600 25 imcs.Allt ser bra ut förutom det här med nedre lattan som inte riktigt ligger ”bakom masten” men man får väl labba lite! Toppen på seglet ser ut som du beskriver!Det är alltid lite lurigt innan man lär känna sina grejor 100%!Man vill ju oxå checka om man e på ”rätt spår” så att säga!Tack för hjälpen!!! cool.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications