Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni inbitna vintersurfare!!

• Ni inbitna vintersurfare!!

Publicerad av anonym-anvandare på 31 januari, 2001 vid 11:13

Jag e gott sugen att ta och rasta min utrsutning men jag lurar på om man klarar
    sig med min våtdräkt och tillbehör… Jag har en NP MPS 3000 3/4mm, en huva med
    väst 2mm, NP tumvantar med öppen handflata, Okespor våtskor gissar på 3mm.
    Finns det någon chans att man kan hålla sig varm i detta nu under vintern eller
    är det torrdräkt som gäller? Sedan har jag inte kommit på något bra sätt att
    hålla händerna varma. Jag har testat diskhanskar under NP vantarna men det blir
    ordentligt kallt och jag får krampkänsla nästan med en gång.

Vad har ni som surfar vintertid för utrustning och vad har ni för knep för att
    hålla er varma? Hur länge surfar ni i sträck?

Mvh Tedan (Norra Bohuslän)

udoo svarade 24 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • fredrik-b

Medlem
    31 januari, 2001 vid 13:21

en Mps 4/3 mm räcker om du har en huva+väst utanpå, På så sätt kommer det inte in så mycket vatten genom kedjan. En Neopren väst under hjälper mycket för värmen, det är över ryggen och bröstet som det är viktigt att inte frysa, pga alla organ osv. På händerna har jag själv ett par SLUTNA Np handskar som jag tycker funkar bra. Skulle du mot förmodan frysa med dom så ta ett par tunna diskhandskar under så är det problemet löst, får du däremot kramp lätt med allt gummi så skulle jag rekommendera en tunn greppsBom. Skor är desto värre, NP ska tydligen ha ett par Neopren sockar på marknaden men jag har inte funnit några, Det hade varit bra för värmen i fötterna, som lätt dommnar bort utan att man märker det. Ett bra tips för vintersegling är att du värmer upp 5-10 min innan segling(med all mundering), springer och hoppar osv så du är helt tokvarm i dräkten och kroppen, då bör du inte känna av kylan och kan segla tills mörkret lägger sig. Hoppas du fick lite användbara tips…
    Mvh
    Fredrik

• udoo

Medlem
    1 februari, 2001 vid 00:13

Jag skulle tro att en bom med Posi Grip (pussy grip =) är bra för vintersegling för att förhindra kramp i underarmarna!

• anonym-anvandare

Medlem
    1 februari, 2001 vid 02:12

ny boom 1800:- fuerteventura 2000:-

• udoo

Medlem
    1 februari, 2001 vid 11:42

Helt rätt =)

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications