-
Ni som kör LF Havoc, behöver lite råd..
Hej! Jag har en beggad havoc 10:a -10 som uppför sig bångstyrigt.
Har bara kört den en gång men inser att jag behöver råd innan jag vågar ta ut den igen.
Den funkade ypperligt att starta ute i vattnet med hjälp och även att bodydragga med fram och tillbaka. Superfin styrning och lättkontrollerad. MEN den överstallade otroligt lätt, kollapsade rakt ned i powerzone och resten behöver jag nog inte berätta.. 🙂Fick sedan enorma problem att relauncha den, den totalvägrade att åka ut till kanten och vända sig. Den drogs hela tiden till mitten av powerzone och låg där och drog. Efter mycket kämpande och ofrivilligt bodydraggande fick jag upp den – bara för att bli samma visa igen.. Avbröt efter två vändor för att jag inte vågade längre.
Kan tillägga att alla linor satt rätt, vinden var något byig men inte på något sätt för svag eller olämplig. Gick min kurs i exakt samma förhållanden på samma spot utan problem (annan kite förstås då). Har också noga kollat hur just Havoc ska relaunchas, så gjorde nog inget fel där heller. Så då måste det väl vara setup, trimmet eller…vad?
Vet att det inte är en 100% newbiekite och att den inte ska ligga och ’vänta’ kl 12 o s v – men det här kändes löjligt fel! Försökte också att dra mkt depower för att kompensera att den backstallade (eller är det fel?), men märkte ingen skillnad. Den bara trillade ned och sög sig fast rakt ned i vind.
Styrlinorna är satta på knuten längst in (d v s de är i sitt kortaste läge) och mittenlinorna satt på standard setup (d v s knuten längst ut uppe vid kiten). Kan det vara så enkelt att det är detta som orsakar det, att styrlinorna är för korta? Anledningen till att jag inte ändrade något var att tjejen jag köpte kiten av tyckte den fungerade alldeles utmärkt som den var.
Jättetacksam för tips och råd då jag helt enkelt inte vågar använda kiten mer just nu..
Logga in för att svara.