Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nobile 50Fifty Kitesurfing Board 2012
-
Nobile 50Fifty Kitesurfing Board 2012
Publicerad av regfellow på 21 oktober, 2011 vid 20:51Hur skall man tänka på storlek på denna?
Normalt skall jag ha en bräda runt 134 och här påstår man att den är för tjejer och lättviktare?! nästa storlek är 139…
alohasurfer svarade 14 år sedan 4 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Du bör sikta in dig på rätt bredd. Längden är helt rätt i förhållande till det. Jag kör helst 139:an och det känns aldrig för lång. Det gör inte den större heller, men den tycker jag är precis lite för bred att köra med stroppar.
Det är lätt min favvobräda och den ska vara så lång.
PS. står fortfarande för varenda ord om den här: http://surfbussen.nu/shop/nobile-50-fifty/
De nya padsen är dessutom grymma. In the city test här: http://surfbussen.nu/2011/10/nobile-pads-2012-testade/ -
Jag har en Naish momentum 138 park och skulle vilja ha en mindre när det blåser på ordentligt.
-
Det är väldigt olika brädor så det är svårt att jämföra längden bara. Om längden är viktig så kan du också välja T5 eller 2HD istället. När jag läser specen så känns Momentum ungefär som jag skulle beskriva Nobile T5, fast större. Det är en en riktigt bra bräda (som jag gärna kör med lite kortare fenor för greppet är för bra)
139 50/fifty kör jag samtidigt som jag skulle kört en 132-134 2HD bräda. Faktum är att en 132 HD planar tidigare.Jag kan inte specen på din bräda, men den verkar vara stor skillnad på bredden?
Om du är osäker så har du alltid 4 veckors bytesrätt hos oss om vi rekommenderar fel bräda, och jag rekommenderar lätt 50/fifty till en erfaren kitare som vet vad han vill i riktig vind.
-
Ska du ha brädan till att boosta höga hopp med när det brallar i?
-
Min 138 är 43 bred och har kraftig rocker.
Min tidigare bräda var 134×39 som den minst 50fifty och funka fint, dock väger jag som sagt 85-90 kg som nog inte räknas in som i lättviktare.
Som jag sa tidigare så är brädan tänkt som komplement till 138 när jag har riktigt bra tryck i kiten
Funderar även på tablas Evil twin 132 alt naish money shot 133
-
Hahaha därför jag frågade, kör på Evil Twinen!!
Jag boostade som fan med 136an förra veckan och tänkte att 132an kan man säkert hålla ännu längre för ännu större hopp! 🙂
Evil Twinen är så sjukt mångsidig!
-
Om du ska boosta är 50/fifty inte rätt bräda i Nobiles lineup.
-
Visst är den.. Men ska vill ha mer åt bost-hållet så kan du sikta in dig på T5. Men bäst för att boosta är 2HD som också siktar mer åt frestyle/freeride-hållet än wakestyle.
Jag tycker en boostbräda ska vara sjukt snabb (plana fort). Då behöver den ha relativt lite rocker och ganska kantig outline. Svårigheten är då att bygga in flex på rätt sätt så att detta inte drabbar poppet och livligheten i brädan när man inte boostar. Det dom gjort är att när du poppar så får brädan helt plötsligt ganska mycket rocker. Men innan dess får den inte vara mjuk, för får du inte fart.. ja, det är mycket man måste få till för att en bräda ska vara bra. Jag tycker dom lyckats i 2HD. Som bonus kan man gå ner i längd även i mindre vind om man vill. -
Jag tycker 50/fifty är helt grym att boosta med! Och jag tror inte The Knife skulle vara med och designa en bräda till sig själv om den inte var boost-vänlig, med tanke på hur hårt han boostar med den! Klart en av de bästa brädor jag någonsin testat, och det tyckte tydligen iksurfmags läsare också, som röstade fram den till ”årets kitebräda” förra året. Själv kör jag dock ett annat märke, och i slutändan är det nog bara att testa sig fram som är det enda rätta, det är ju så mycket som ska passa, allt ifrån pads till pop!
-
Tro inte Mike i första hand är ute efter en bräda att boosta höga hopp med. 🙂
50Fiftyn är en wakestyle bräda.
-
Sant Paul, fast jag tycker det är en freestyle bräda som är mångsidig och funkar jäkligt bra att boosta med 🙂
-
Ja, den känns liksom inte alls så lång när man kör den! 2012:an har jag dock inte testat, bara 2011, ska bli kul att få testa 2012 sen! Skulle väldigt gärna testa Evil Twin också, har hört mycket bra om den!
Logga in för att svara.