Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Noob..
-
Noob..
Publicerad av anonym-anvandare på 6 augusti, 2003 vid 17:51Hejsan har lite funderingar gällande http://www.surfersparadise.nu/build/brador_komp.html
RRD Easy Rider + Pacific Synthesis
och
Fanatic Viper alternativt Mistral N-Trance
+Fanatic Freewing(Jag kan dugligt segla sjöbris sommarstugePråm.)
Är detta bra första (riktiga) utrustning för mig?
Är det Ok Pris (finns kanske billigare i andra butiker)?
tipps på Andra brädpaket?
etc etcSvara gärna också på frågorna jag inte ställde nu, men som ni vet att jag kommer att ställa senare =)
Tack på förhand
tubert svarade 22 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
kan du segla pråm behöver du nog itne så stora grejer.
dom flesta tipsar om freeridebrädor kring 130-150liter.
jag vet inte vad du väger eller vad du vill köra men det är igna problem att gå ner till strax över hundra litare som andra bräda om man ävger som jag, kring 70.
tycker inte du ska köpa några av dom paketen. -
bic techno e-larg är mitt tips, en lätt seglad bräda som duger i många år…

men dom har inget skydd för kasfall
-
Vad har du seglat på för bräda innan?
Jag hade nog satsat på Fanatic E-Ray 150 (eller 170) + NeilPryde Supernova 02… Med segel i storlek runt 6.5, ner till 5.0, beroende på vad du använt innan. Fast det paketet är ju lite dyrare.
Men man kan säkert ha lika kul på Easy Rider-brädan… Den brädan håller nog bättre för slag och stötar också. Men längre fram (beroende på hur mycket du kommer att surfa) så går det fortare och är roligare med E-Ray’en…
-
Andra intressanta frågor…
I vilka vindar har du seglat? Har du planat eller varit på väg att plana? Vad har du seglat på för bräda? Kanske har brädan varit för gammal/stor för att plana med (dvs. v-bottnade brädor), men det går att plana med skolbrädor som t.ex. Bic Calypso som är 320cm lång och 65cm bred (platt botten). Tycker du det är roligare att segla när det blåst mer (och du fått kämpa mer)? Har du använt hängsele eller tänkt använda hängsele? Hur mycket tid har du tänkt lägga ner på sporten? Har du våtdräkt eller tänkt skaffa dig? Kommer du att segla där man bottnar eller där det är djupt? Osv…
-
Har varit väldigt nära att plana min styggelse till bräda, Rocker ca 3.5m =)) med 4,6… m/s = ? ?
den går dock extremt tungt innan och under dess försök att ”lyfta” upp på vattnet.Har tänkt surfa lite här och var (på stugan, havs vikar och kanske nån sjö om vinden är bra. (har nära till en större sjö (nydalasjön, Umeå)…
Kommer nog att surfa i rätt måttliga mängder (beror helt på hur jag reagerar på nyare bättre utrustning) ….
-
umeå? det finns ju massor av surfare där uppe åk ut och kolla lite på dom och känn lite på deras grejor kanske du får testa lite till och med….
-
Det lutar för närvarande åt att det blir en RRD evolution 360 med en rushwind rigg 6.0 el 6,5) (paketet säljes på skidsport)
brädan (en bit ner):
http://www.surfersparadise.nu/build/brador_rrd.html
en kort (250cm) 140 liters bräda..Vad tror ni ?
-
verkar betydligt mycket vettigare.
Evolution har blivit en storsäljare.är det rushwind reach som det handlar om då?
-
Ja, dock inte 100% säker, då det bara står att det är en rushwind rigg..
rw reach är dock den enda rigg dom säljer från rw
så logik säger att det bör vara den… -
Tja… jag har precis köpt min fösta bräda (börja segla förra sommarn)… jag gick också i funderingarna på E-ray å bic:en… men jag tycker de ligger för högt i nypris… å så e de inga schyssta riggar till, så till slut blev det beggat för mig…. å då får man riktigt bra pris på grejjorna

Det slutade med en LORCH bräda -02 på 125l (nyskick)…
70%kolmast
simmer FreeZone segel -02
Local Spirit Slimalubom -03
å lite annat smått å gott .. hamnade på ca 13000 med stenhård prutning 😛KÖP BEGGAT
-
Alea jacta est – som Julius Cecar sade
”Tärningen är kastad”RRD Evolution + 6 m2 rushwind rigg komplett. (Mastfot mastförlängare, uphalslina bom, fot och mast skydd.
12650 pix med Frakt.
Faktura kommer imorgon
sen 2 dagar till att DHL knackar på dörren.Jag förutsätter att skidsport.nu är att lita på med avseende på betalning och leverans ??(!)
-
Då får du gå in på adressen nedan och slänga in ett inlägg när du ska ut framöver så kanske vi ses på vattnet!
Logga in för att svara.