Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Norrk010502, puckelpist!
-
Norrk010502, puckelpist!
Publicerad av anonym-anvandare på 2 maj, 2001 vid 06:15Det var hur länge som helst sedan man fick en bonusdag, sjövädret
gick ut med 3-7m/s något ökande.Det blev 12-14 och strålande solsken.
Underbart drag med 5,7:a och 265 slalom med 28cm:ers freeride fena,
trots emmellanåt byig vind.Cruisade över till Norra sidan för att upptäcka att det var säkert 15
personer där och hade apskojj, kul att se att segel storlekarna varierade
mellan 4,5 och 6,6.Underbart att kunna maxa prylarna utan
vind hål och stundtals rejäl ”snöbolls effekt” så att det var mer
skidåkning än vindsurfing.Men som vanligt så börjar man ju tänka: Om det bara hade blåst en
längre stund så hade vågorna varit mycket bättre… Eller om det bara
hade blåst lite mer och lite jämnare….Vid dagens slut så var man som vanligt helnöjd i alla fall och
planerade för en tidig morgon(bara för att bli besviken ännu en gång).
Och kunde kallt konstatera att det inte blåst på länge och det
antagligen är därför man tror att det kommer att fortsätta blåsa när
det väl börjat”typisk vind nojja”.Avslutade dagen med vågbräda och lite larvande i de små vågor som
blåst upp under dagen. Åkte nöjd hem och såg solen gå ner och insåg
plödsligt att sommaren faktiskt är i full gång.Hoppas att fler var ute och hade roligt.
Ha det///J.S.
anonym-anvandare svarade 24 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Hej
Dina inlägg på konf är nåt av det absolut mest läsvärda. Det första jag tänkte nu
på morgonen när jag läste det var .. ja måste ut nuuuu.Jag har sagt det många gånger du borde sammanställa dina rip med schyssta
bilder i en ”skrift med hårda pärmar.” Skriv på engelska. ….. jag kommer fortsätta
att tjata.Tyvärr är windsurfingdebatten i Sverige inte speciellt lysande. Man hade tex trott
att det skulle bli en himla debatt över nya Mistral Super Vision som nu är en
kanonbräda ”även i verkligt hårda vindar” … men visst vi har ju inget naturligt
forum för sånt.Efter en del GPS:ande kan jag konstatera att det är grym skillnad i drag mellan
en 9.3:a och en 8.5:a på några brädor mellan 120L till 170L och håller på att
översätta reklamens: Herrvorangender Endgeschwindigkeit till knop för en viss
bräda. Funderar också allvarligt att köpa Seatrends nya Formula 100(cm)/266cm
kul och se hur tidigt man kan plana (fast för mig går bänglighets-gränsen vid ca
10.5 .)Påtal om skidor igår regnade nere i byn i Åre men högre upp var det kanon fast
väldigt få ute i backarna. Två helger till öppet.Dina rip-berättelser har större potential än du uppenbarligen anar just nu…
Mvh / Bosse -
Hej Bosse!
Jag tycker att ditt GPS:ande blir mer och mer intressant, borde inte
detta vara ett sätt att få ut någon typ av norm på vid xempelvis
bräd tester (som du gör idag).Tycker du borde kolla om det finns något patent eller något liknande
att söka, det borde ju vara hastighet, höjdtagning och acceleration
som är intressant vid bräd köp.Och om man då samtidigt kan logga upp resultaten på nätet och en kort
beskrivning av förhållandena, vilken plats och vilken segling seglaren
normalt seglar så borde man ju få ett skapligt omdöme snittat på ett
par tusen seglare runt om i världen.Och Tyska surf kan fortsätta och pusha fram sina Tyska segel och brädor
så mycket dom vill, för ingen kommer ju att bry sig längre.Det är ”bara” att logga på http://www.gpswindsurfing.com/worldwidetest.html
och kolla de hur aktuella testerna som helst och fälla ett avgörande,
kolla vilken butik som säljer dom och åka och klämma på utrustningen
för att sedan slå till.Hur smidigt som helst, och (nästan) helt opartiskt.
Jag är dessvärre väldigt dåligt uppdaterad (pga arbets belastning),
men varför skulle det bli debatt över Mistral super vision?
Vilket vindregister täcker den och vad är det för storlek/volym?(Och bara för att starta debatten:) Vad är det som skulle göra den så
bra i hård vind?Även om min psykologiska gräns ligger någonstans runt 80cm:ers bredd så
låter faktiskt Seatrend 100 riktigt skojjig.Det gör inget att du tjatar på mig Bosse, jag har tyvärr inte mer tid
än att jag kan jobba, jobba och jobba. Bara för att kunna strunta i
jobbet när det väl börjar blåsa.Men någon dag skall jag väl ta mig tid och sammanställa någon skrift
utav något slag.Det är helt uppenbart att det behövs fler ”orealistiska” projekt inom
denna sport och för tillfället så verkar det som om du håller fanan
högt, fortsätt med det.Må gott///J.S.
-
Ja JS jag är väl något skadad av mitt jobb därav de något skruvade testerna,
fast det är grymt roligt. Bara att fundera ut hur det ska göras är himla kul.Jag ringde faktisk direkt till Skidsport efter att jag skrivit inlägget till dig och köpte
den nya Seatrenden 100cm bred, finns på bild i nya Surf. Den kommer om några
veckor. Jag åker ned till S:t Anna i sommar (5 veckor) så då kan du ju testa om
du vill.
(En kompis till mig fick inbrott i sin motorbåt dom stal höljet till båtmotorn (inte
ovanligt) och det gjordes en reva i suffletten … kostnad …. 30000:-. Jämför ett
motorhölje + en sufflett med en MTX och en Seatrend/100….. det är sådär jag
motiverar div. snabba inköp. Annars kan man ju dra till med ”Najad 31 eller nya
balla fälgar till en Audi/BMW” så blir det ännu enklare).Det ska bli verkligt roligt att parallelltesta MTX:n mot Seatrenden det blir ett av
sommarens roligaste projekt. Om man lägger till en schysst vågis så kanske detta
trebrädeskoncept täcker en betydande del av behovet hos dom som vill surfa
mycket på olika platser i Sverige. Båda fungerar bra med 9.3 så det är bara att
switcha. Det råder just nu en hel del synpunkter från många håll om vilken som
går fortast …… det lär bli tidig planing men jag misstänker att bästa surkänslan
finns i MTX:n men som sagt testerna får visa detta.Har hittat idealplatsen för att sätta fast GPS:n när man surfar och så fort min
trasiga macho-mobil med högtalare kommer tillbaka från Ericsson (mjäk som jag
behöver såna) så kan man ju ta den med sig ut och rapportera GPS data direkt
in till stranden. Kul tanke.Potentialen i gpswindsurfing med bla GPS i realtid är enorm, speciellt om man
tänker globalt, men det viktiga är att inte forcera sånt här utan få det att mogna i
en riktigt lugn takt. Jag har sett alltför många ”snabb-ripp” i jobbet krascha
genom åren därför att de var just ”snabb-ripp.” Men det händer en hel del under
ytan med gpsw… just nu.Vision fick ”mindre bra” kritik i just Surf för hårdvindsegenskaperna men detta är
uppenbarligen löst i Supervision och eftersom detta är/var en kanonbräda i lägre
vindregister (en testvinnare) så måste den nya Supervision vara ett verkligt klipp
för många speciellt såna som vill in i sporten.En av de festligaste händelserna med gpswindsurfing är att en av världens
absolut bästa snowboardåkare (ofta på mittuppslag med sjukt skruvade hopp ;
proffs så jag ligger lågt med namnet) har tänt till 100% på GPS-ideerna där. Jag
har övertalat honom att börja w-surfa då han bor rätt nära en känd flod i USA.
Man upphör aldrig att förvånas.Notera att jag är en klant som surfar i ”blå/röda backar” så kommande seriösa
tester ligger inte på mig, men som det ser ut just nu så börjar alltfler som surfar i
”svarta backar” höra av sig för som sagt konceptet i gpsw.. är grymt fast för mig
är det bara en kul hobbypryl (än så länge).Ja JS windsurfing behöver verkligen nya orealistiska projekt för det är helt klart
att området, trots att allt fler börjar surfa, är på våg i samma trista track som en
gång skidåkningen tog. Man kanske måste ha kört ”Hot-Dog i Vebban på 70
talet” för att förstå detta, man facit är glasklart. När dom sanna entusiasterna
försvinner och dom ”neardiga försäljartyperna med magnumbudget för hype-ad
marknadsföring kommer in” så dör själen i en sport tvärt. Ett sätt att motverka
detta är att många driver div. egna skruvade projekt som hela tiden gör att
sporten söker nya vägar utanför de ”neardiga försäljartypernas spelplan” (dom
går ju bara går in med grova pengar för att hypa upp sin produkt men framförallt
hypa upp sig själva och sina kompisar). Ett sånt projekt inom området skidor var
en gång att börja åka på en bred bräda istället….. Läs en vanlig skidtest idag så
förstår du vad jag menar….. typ TSH (Trött-Sponsor-Hype).Men som sagt, det enda som betyder något i det långa loppet är … att ha kul,
men det svåra är att avsätta tid för detta när man jobbar konstant.
Mvh / Bosse -
Sådär j-a mycket kan ni ju inte jobba, ni skriver ju mycket längre inlägg än vad jag gör… 😉
Kul att följa detta! Bosse, kan bli vind på söndag! Nordligt, var kör du då? Värtan? Sugen på lite MTX-test är man… Vill ju lämna mitt bidrag till gpswindsurf…
Funderar iofs att kanske dra hela vägen upp till Rullsand om det verkar värt besväret…
Surfa På!
-
Hej Dr Masse
Ring 0705 238 734 så kan du komma och låna den tex över helgen. Håller själv
på och GPS-undersöker vad Fanatic´s reklam Herrvoragender
Endgeschwindigkeit (nånting …) innebär i knop för en BEE 164, så MTX:n är fri
för utlåning.Jag har gett mig f-n på att få Röda-Kossan (låter som nåt stridsrop från Fria Pro
på 80 talet) över 30 knop.Jag kommer givetvis aldrig att lyckas …. vilket är ännu roligare ….
Mvh / Bosse -
Jodå Masse vi jobbar jätte effektivt (och planerar dagen noga), det är
därför det är möjligt att skriva långa insändare. 😉Det vore gör skoj att testa lite i St:anna i sommar Bosse, vi får försöka
trixa ihop någon typ av sammanträffande på sjön någonstans.Tänkte i vanlig ordning försöka stämma möte ett knippe fördjupade lågtryck
i Halmstad i sommar, det brukar vara balsam för själen. Trevligt folk och
fina vågor är ju aldrig fel.Roligt detta med att GPS och NightLight konceptet lockar utövare från
så många olika sysselsättningar.Jag förstår vad du menar med ”det som hände skidsporten” och tycker det
kapitlet är djupt tragiskt.
Som tur är så var jag inte lika djupt ner i skidandet som jag är i
surfträsket, men sedan det hände så har jag slutat åka skidor.Och just nu så finns det inget som kan slå den totala känslan i w-surfing.
Citat från Endless summer 2: Jag kommer att hålla på i all evighet, eller
tills jag dör. Eller viket som nu kommer först.Det känns som om det spelar mindre och mindre roll vad de neardiga handlarna
säger och hur upp hypat det än blir så tror jag att om man bara gör som
man själv vill så spelar det ingen roll om man är snabbast hoppar högst eller
gör den fränaste lollipopen….Bara man gör sin grejj, och gör den värst!Och Bosse, handen på hjärtat. Man klarar ju av att jobba hur mycket som helst
med tanke på vad man har att se fram emot. Och oftast är det ju en
förutsättning….. Eller hur?För som sagt (det kan inte sägas ofta nog): Det hela går ju ut på att
ha så roligt som möjligt med de medel som står till buds!Återigen, det är underbart med människor som inte tröttnar så fort
något går emot dom.Keep it up///J.S.
Logga in för att svara.