Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing North förlängare

• North förlängare

Publicerad av endy på 4 juni, 2003 vid 08:11

Hrm, lite pinsamt men det måste erkännas att jag inte har fått hundra koll på min nya förlängare.
    I kombination med north’s segel som bara har en ögla får jag inte det att stämma, linorna tvinnas och det blir riktigt tungt att dra det nedhalet som behövs.
    Är det nån som kör på dessa förlängare (och segel) som kan förklara hur dragandet genom alla dessa olika kombinationer ska göras, för jag får inte ihop det, satt en timme blush.gif

ola_p svarade 22 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • zehlertz

Medlem
    4 juni, 2003 vid 08:37

*S*…känner igen det där!

Har inte själv just north men har andra segel med bara en ögla där nere som funkar bra.
    Använder du 3 eller 4 rullar i förlängaren?

jag kör alltid ”underifrån o upp”…så jäkla svårt o förklara, men allt hänger på om du tar tampen underifrån eller inte i seglet. *du kanske redan provat allt detta?*

Jag börjar med utgående tampen längst från där den ska sluta i förlängaren, upp mot seglet underifrån, när du vänder ner mot längaren tar du tampen ovanifrån o ner, då slipper du att tampen tvinnas.

förmodligen blev du inte speciellt mkt klokare…

• voodoo

Medlem
    4 juni, 2003 vid 08:38

har förlängaren och vet hur man gör men ALLA ovan/nedan (adde är nära men missar ett block) ställer bara till det för dig….
    skicka ett PM om du vill, OM du nu inte klurar ut det wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2003 vid 08:41

Du drar den första gången så nära ”clam-cleaten” som möjligt, sedan tillbaka så nära ”utgångs hålet som möjligt, sedan ser du till att linorna inte korsas när du drar den tillbaka till ”clam-cleaten”…

Hoppas det var till lite hjälp, svårt att förklara utan att kunna visa…

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2003 vid 08:50

Tjena !
    Tycker också att det är rätt krångligt med en ögla som i Northseglen.
    Jag har kört med krok och fyra rullar, vilket jag tycker funkar bättre.
    Fast om man läser Norths riggmanual så rekomenderar de att man inte skall använda krok, är det någon som vet varför ?

Svarre

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2003 vid 08:55

skaffa en krok med fyra rullar, lättare att dra och snabbare riggning. Du kan visserligen inte dra ner seglet riktigt lika långt men det är max 3cm du loosar.
    /Mattias

• endy

Medlem
    4 juni, 2003 vid 09:01

Tack för tipsen alla.
    Ska se om jag hinner på lunchen, isf skall jag prova att rigga upp igen.
    Isåfall tar jag en bild på trådarna så får vi se om de ser bättre ut tongue.gif

• adde

Medlem
    4 juni, 2003 vid 09:02

Om man tittar på förlängaren framifrån, dvs med cleaten MOT dig (vilket egentligen blir bakifrån när man seglar).

Tampen utgår från vänster och närmast masten. Dra tampen genom öljetten från vänster och ned i rulle som är NÄRMAST clampen, dra tampen inifrån och MOT dig. Dra tillbaka tampen genom öljetten från höger och ned i rullen till vänster om föregående rulle. Nu drar du alltså tampen genom rullen MOT masten. Nu skall tampen tillbaka (västerifrån) genom öljetten en sista gång, se nu till att tampen hamnar I MITTEN av de tre tampar som går genom öljetten. Dra tampen genom clampen och dra allt du har….

/adde

• ola_p

Medlem
    4 juni, 2003 vid 11:31

Jag har en instruktionsfilm på detta ämne… Kom med en hot cd… som förklarar så det blir klart som korvspad… kan skicka över den till dig sen… Men man trär ju egentligen på exakt samma sätt som np, fast utan np-blocket så att säga…

• endy

Medlem
    4 juni, 2003 vid 12:23

Det skulle ju vara kanon laugh.gif
    Jag har inga problem med min NP förlängare till mina north segel, då går det som en dans…

• ola_p

Medlem
    4 juni, 2003 vid 13:45

Jao, just det… Var ett tag sen jag höll i en northlängare… men trär åt pappa ibland… laugh.gif har för mig att den börjar på utsidan istället för på insidan typ, man får änna trä omvänt… Jaja, sen tycker jag np förlängarna är grymma. Är mera friktion i northfotarna… NP e nog bäst på nedhalssystemet vad gäller mastfötter, sen finns det en del annat å klaga på, min joint har spruckit, men blockkonfigurationen är kanon.

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    4 juni, 2003 vid 13:49

min norths popnit släppte:( i nederkanten…
    hur många riktigt hårda förhållanden har jag varit i?????
    hm…

• surfen

Medlem
    4 juni, 2003 vid 16:03

Det verkar vara standardfel på alla North förlängare, har 3 stycken och har samma problem på alla!!! mad.gifMen det är bara och sätta dit en lite grövre popnit så kommer det att hålla, varje fall så har det gjort det för mig. wink.gif

• memnoch

Medlem
    4 juni, 2003 vid 17:01

Här finns lite hjälp att tillgå (bild på sekvens). Kolla även in Gaastras on line rigging guide

• calle_b

Medlem
    4 juni, 2003 vid 18:17

Den där instruktionsfilmen låter juh som en film för ftp:n!!
    Lägg upp! smirk.gif

Många minuter har flugit iväg när man e lite trött o okoncentrad… crazy.gif

Ha det gått!!! /Fan ta oljan i skåne/

• ola_p

Medlem
    4 juni, 2003 vid 20:24

Jo, det kan jag kanske göra, men den är på 240 mb, så en liten komprimering kanske vore på sin plats först, ska se om jag kan fixa detta ngn dag…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications