Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › NP Combat 5.3 ’08 på 400 mast med +29cm?
-
NP Combat 5.3 ’08 på 400 mast med +29cm?
Publicerad av bananen på 30 september, 2007 vid 21:22Sitter och dreglar på combat specarna och funderar på att klappa till. Bla vill jag ha 5.3:an som enl NP’s hemsida skall riggas på 400 + 29 cm.
Är det bättre att rigga detta på 400 mast än på 430? Varför designar man ett segel med 29 cm förlängning? Blir det inte väldigt mjukt och känns ”litet”?
Hjälp mig få insikt i detta I-landsproblem så att jag kan länsa plånboken…
gurra1978 svarade 18 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Oregistrerad
Gäst30 september, 2007 vid 21:42@bananen 419114 wrote:
Sitter och dreglar på combat specarna och funderar på att klappa till. Bla vill jag ha 5.3:an som enl NP’s hemsida skall riggas på 400 + 29 cm.
Är det bättre att rigga detta på 400 mast än på 430? Varför designar man ett segel med 29 cm förlängning? Blir det inte väldigt mjukt och känns ”litet”?
Hjälp mig få insikt i detta I-landsproblem så att jag kan länsa plånboken…
Kör combat 5,4 2005 med luff 435 på en Gulftech needle 100 (rdm) 430 och det funkar mycket bra. Håller med om att NP ibland har mycket konstiga luff intervall ungefär som att segeldesignern inte har en aning om vilka längder masterna har. Skulle tro att det funkar med x-combat 400 eller 430 frågan är ju då bara vilken mast som är mest optimal ? Lägg gärna ett inlägg om detta när/om du provat.
/Doffe -
Samma med min 5.2a ifrån -06.. 400 och 27cm förängning har jag för mig… Men inte känns det mjukt.. Men därimot har jag provat att rigga med 430, och et kändes konstigt. DOCK är inte masterna av samma märke, så det kan ju lika gärna vara det…
-
Jag har också Combat 5.2 – 06 och det men 400 mast funkar alldeles utmärkt. Kör med Powerex RDM. Jag förstår inte varför du vill ha den på 430 egentligen, desto kortare mast desto smidigare. Sälj din 430, du bor ju i Skåne. Inte behöver du större än 5.3 ändå :laugh:
-
Ok, jag fattar, 400 är rätt sak att stoppa in i fickan.
gurra1978;419139 wrote:Sälj din 430, du bor ju i Skåne. Inte behöver du större än 5.3 ändå :laugh:Hehe, löste det häromdagen faktiskt, bröt den i tre delar!
-
Snikar in lite på eran tråd.
Kör Combat -07 och tycker att nästa inga nedhals rek verkar stämma.
Om jag drar nedhalet enl rek, står seglet inte alls som det ska.
Kör NP Sdm X6 som enl SP mfl ska funka men jag upplever att seglet t.o.m står bättre med en kortare mast + förlängare, alltså samma längd som rek men med annat imcs=mjukare
Gäller nästan alla storlekar 4.0 4.5 5.0 medan 5.6an funkar ok.
Någon annan som har erfarenhet av detta?
Ville spara in på grejer och framförallt cash,kör därför samma master även till RS 6 och RS slalom.
Måste man lägga X-antal kronor på tre Rdm master för att få sina vågsegel att funka fullt ut?
Ska man behöva köra runt med 8 master när alla grejer ska med, har redan nu 5 st och redan det känns mycket.Per
Logga in för att svara.