Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny, behöver hjälp!

• Ny, behöver hjälp!

Publicerad av daniel93 på 26 mars, 2011 vid 13:53

Hej

Ny här på tråden och även inom kitesurfingen, jag hade tänkt gå kurs inom några veckor så jag lär mig grunderna.

Där jag bor (västkusten) är det däremot bara berg överallt förutom något litet ställe där det kan vara en liten strand… Jag funderar på om man lär sig tillräckligt mycket på en kurs så att man kan surfa direkt på lite djupare vatten eller ska man söka sig till långa grunda stränder ändå?

Jag väger 70-75 kg och funderar på kitestorlek, jag vill inte börja med att köpa någon liten för att sedan behöva köpa en ny större bara något år senare.

Vad kan ett bra pris ligga på ungefär om man vill ha hela utrustningen till kiten? beror sig självklart på hur bra grejer men om man inte behöver det allra bästa?

pjoter svarade 14 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • pepa

Medlem
    26 mars, 2011 vid 15:30

Jag tror inte du kommer lära dig tillräckligt på en kurs för att köra bland klippor och skär på ett säkert sätt. Börja med att åka neråt några gånger eller ta med tältet på bra prognos och få ordentlig koll på exempelvis självstart/slut, relaunch och självräddning. Låter ju riktigt tråkigt att öva på sånt där men det kommer behövas.

Apropå kitestorlek är det helt rätt att tänka större först tycker jag, de är lite lugnare överlag och man behöver inte utsätta sig för kulingrisk som ny. 11-13 kan vara bra storlekar beroende på kite, men tänk då på att INTE chansa och gå ut även om misstänker att det kanske blåser lite för mycket för din kitestorlek.

Ha så kul och fråga instruktören om sånt här också!

• acemattias

Medlem
    26 mars, 2011 vid 16:40

I tillagg till kiten behover du brada(ca3000kr), sele(ca1000kr), komplett vatdrackt(ca1500kr). (battre begagnat).
    Koper du vatdrackt utan att prova forst sa rekomenderar jag att bestalla fran UK, dar kan du gora fynd och fa en ny till beg pris.
    http://www.wetsuitoutlet.co.uk/
    http://wetsuits.ocean24seven.com/mens-winter-wetsuits-13-c.asp
    http://www.freakfish.co.uk/

Vi ar nagra som aker i UA/lysekilsomradet, sa hor garna av dig om du ar fran denna delen av vastkusten.

• daniel93

Medlem
    27 mars, 2011 vid 11:12

Okej, tack!
    Men, när jag köper våtdräkt köper jag efter att jag har prövat den, kan bli lite hur som helst annars.
    Okej, ja, jag är från Kungshamn, så dit är inte några problem att komma dit bort för att åka. Åker ni vid gullmarsfjorden/västra Lysekil då?

• acemattias

Medlem
    27 mars, 2011 vid 16:56

Det finns nagra stallen runt gullmarsfjorden som ar OK vid ratt vindriktning, ett par av dom funkar for nyborjare, annars ar nog Lanesund UA den mest nyborjarvanliga spotten i omradet, langrunt och en fin ang att starta/landa pa.

Det ar sallan bra forhallanden i vart omrade sa det kan ta tid att komma igang som nyborjare, sa jag rekomenderar ocksa en intensivvecka langre soderut i tillagg till kursen, far du en bra vecka motsvarar det latt en hel sommars akning i Bohuslan.

• viktor77

Gäst
    27 mars, 2011 vid 17:42

Att kitesurfa i Bohusläns skärgård låter farligt för en nybörjare. Djupt, byig vind och inte helt lätt att ta sig i och ur vattnet. Som nybörjare ska man först lära sig vattenstarta, vilket är mycket enklare att lära sig där man kan sitta på botten. Sen när man kommit upp ska man lära sig att kryssa mot vinden eller iallafall kunna hålla höjd. I början är det svårt och man följer mer med vinden. Kom ner till oss i Skåne så lär du dig snabbare.

• blizzy

Medlem
    27 mars, 2011 vid 18:47

Håller med viktor.. I början är typ halva grejen att kunna röra sig i vattnet när man tappar brädan, inte håller höjden etc. Det görs med fördel i grunt vatten så man kan vada omkring.. Värre att behöva bodydraga runt hela tiden i djupt…
    Om du nu ska köra där det är djupt så se till att det finns ett ställe down wind där du kan gå upp och gå tillbaka i fall du inte håller höjden, gärna med få träd i närheten så du kan gå tillbaka med kiten i luften o inte i handen…

• pjoter

Medlem
    27 mars, 2011 vid 20:03

från gullmarn själv och som nybörjare är det precis som tidigare sagt rätt värdelöst där. Har du blivit duktig däremot är det svårt att hitta mer spännande och vacker natur att kita i.

Men det kräver ju att du har stenkoll på allt du får gå igenom på kursen och mkt mer. På kursen kommer du få testa lite selfrescue mm men du måste absolut träna betydligt mer på egen hand för att hålla dig lugn om något verkligen händer. Förutom det så bör du minst kunna åka bra åt båda håll, hålla höjd mm och klara att köra både över/underriggad.

Så kom neråt västkusten/skåne och gå en kurs kombinerat med semester så du får lära dig ordentligt och häng sen på Mattias mfl däruppe.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny, behöver hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.