Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ny Bladder (strutar) ?
- 
		Ny Bladder (strutar) ?Publicerad av bladesurfer på 13 juli, 2004 vid 09:43Skulle behöva inskaffa mig en ny bladder till leading edge. 
 Har försökt laga min nuvarande 4 gånger nu utan framgång . Har även upptäckt en massa grus och annat skit i ballongen som säkert skapar nya små hål. . Har även upptäckt en massa grus och annat skit i ballongen som säkert skapar nya små hål.
 Finns det någon som säljer nya bladders (strutar,ballonger)
 här i Sverige?
 Draken är en gammal Naish Arx 9.5 -01 .Tips för den som letar efter en billig högvinds drake. 
 Naish Arx 11.5/9.5 -01/-02 borde inte kosta mer 2500:-.
 Snabb som ¤%!¤%! med bra tryck.leftcoaster svarade 21 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
- 
			13 Svar
- 
mmm, det där är en sjukdom när man gör Blade i vanliga fall, man vill att drakarna ska vara sjukt snabba. Men Jag har en ARX 11.5 -02a (utplockad 03 tror jag) o den är det ös i! 
 Hittar dock ingen leverantör på Bladders, kanske nån som har en liggande i någe skåp?
- 
haha, ja arx:en är nog den snabbaste kiten på marknaden… 
- 
inte fan vet jag, men jag gillar den hur som helst  Swell står som svensk återförsäljare på naish hemsida. Kolla bladder med dem. http://www.swell.se 
 Swell Sports AB
 fax: 46-340-611088
 E-mail: info@swell.se
- 
Dem har inget hemma för tillfället, är själv på jakt efter en LE bladder till en X4 12, har precis mailat Offdalip.com och frågat om pris där. Måste verkligen ha en sådan NU!! 
- 
Förresten finns det något sätt att kringgå tull och moms när grejerna kommer hit?? Kan man be leverantören göra ngt? Med tanke på att det bara är en så liten grej. 
- 
Om du betalar i förskott och dom skickar det som gåva så ska det inte bli någon tull. 
- 
Svar till: 
 Förresten finns det något sätt att kringgå tull och moms när grejerna kommer hit?? Kan man be leverantören göra ngt? Med tanke på att det bara är en så liten grej. [/ QUOTE ] Om affären går med på att skriva att det är reklam eller demostations-prylar slipper man oxå moms o tull. 
 Men då behöver man nog oxå betala i förskott, tror jag.
- 
Är det nån som vet om det funkar att sätta i en helt rak cylinderformad bladder i LE? Jag hittade nämligen en rulle med plasttub i lätt material som man kan kapa i rätt längd och sedan försluta med tex Liedl-svetsen. Diametern stämmer i princip exakt med den tjockaste delen av LE, men det blir ju rätt mycket material över i ändarna. Man kan ju ganska enkelt göra en något avsmalnande form, men det vore ju smidigt om man inte behövde mecka med det. Frågan är bara om den behöver vara C-formad? Är det risk för att draken spricker i LE om man testar en för stor bladder? 
- 
Tänk bara på att det måste vara det ”Kondomgummiliknande materialet som kan töja sig vid kraftiga smällar som när kiten slår i backen annars smäller den sönder direkt det går alltså inte med någon sorts tjock plast måste flexa som gummi. 
- 
LE är inte C formad om man tar ut bladdern och pumpar upp den. 
 En bladder är större än tuben och därför spelar det ingen större roll om du har en rak bladder som inte smalnar av.
 Vikten blir ju självklart större och det blir nog trångt i ändarna men att det skulle skada kiten att försöka kan jag inte tänka mig.
 Problemet är ventilen men har du en kasserad bladder som är hel runt ventilen kan du svetsa dit den med lite marginal på sidorna.
- 
såg nu på kajtech’s hemsida Naish håller på och byter importör i Sverige, så för tillfället går det ej att få tag i deras produkter. sugig timing   
- 
Swell har inga hemma, men eftersom det är många som verkar behöva så skulle det nog beställas från Frankrike nånstans..det var vad Michel sa iaf 
Logga in för att svara.