Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny Kite, De-power linorna

• Ny Kite, De-power linorna

Publicerad av eddie på 21 augusti, 2003 vid 13:07

Nu får väl alla ”erfarna” kite’are spader… :
    Jag skall till Habo efter jobbet idag och träna lite med min nyinköpta BlackTip. Nu till en riggningsfråga:
    Infästning av styrlinorna känns lugnt. Men De-power linorna skall ju fästas i två lite grövre linor som sitter i bommen. Antar att man skall göra knutar på dessa och göra motsvarande öglor. Men frågan är: var skall knutarna sitta… Förstår att det är möjligt att göra personliga inställningar, men vad är lämpligt att börja. Manualen är lite bristfällig på detta område. Tacksam för råd!

eddie svarade 22 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • eddie

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 05:24

Härligt att 48st har läst min fråga men ingen har kunnat svara *asg*.
    Provade dock på egen hand igår… 1st Time!
    Blev nog rätt så bra… men tittade lite på andra bommar- de flesta har bara små stumpar till linor att fästa de-power linorna i. Undrar varför powerlock bommen har dessa långa linor? /Eddie – som eg inte förväntar sig ngt klurigt svar

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 08:26

Hey, ring och fråga den du köpte kiten av. Han/hon borde ha koll. Ju närmare bommen du knyter knutarna desto mer ”power” i utgångsläget får du. För en nybörjare är det alltså bäst att ha depowerlinorna så långa som möjligt. Vet dock inte hur det normalt ser ut på en blacktip.
    Lycka till // Niklas

• gugge

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 09:36

Eddi,

det verkar konstigt att det inte var fixat när du fick kiten levererad! Du verkan ju inte ens fått någon instruktions manual för kiten.

Ring dom som sålde den och klaga.

/H

• kitelife

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 10:01

jaja men det här är elemntärt! om du hade gått en kurs så ska du veta vad det gör för skillnad när du kortar/förlänger dom ollika ( 2 par ) linorna på draken…

men oki, börja med att göra en knut på varje sida av bommen nästan längst ut på linan och fäst dina linor där, be någon att hålla upp draken i startposs, kolla om du har kontakt med draken (kan styra, eller har för mycket slack på linorna så att när du dratt in bommen i botten kan du fortfarande inte styra), om du kan styra (nästan spända bromslinor med bommen på den övre delen av depower snöret ganska högt upp) så är det ok, justera det sissta med depower’n efter hur mycket det blåser… om inte gör ett par knutar till med ca 5 – 10 cm mellanrum och flytta in linorna tills du har kontakt med draken…

OBS. förhållandet av längden på power/mittenlinor och styr/broms linor förändras ju mer mindre det blåser! men när du har ställt in det rätt en gång kan du justera med depowern (clamcleat eller spännbandsmodell) det lilla som behövs…

Fråga någon på platts (som är mer erfaren än dig) eller titta hur det är gjort på andra drakar! prova försiktigt för du kan få en drake som inte styr alls (för långa styrlior) eller en drake som stallar och vägrar gå uppåt överhuvud taget (för korta styrlionor), eller kom ner/upp till JP så ska jag hjälpa dig´: )

• eddie

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 11:39

Hey hey Mr Messerschmitter…. *ler*
    Tror du jag är ”dum på riktikt”??
    Jo jag har gått kurs…. Nä jag är inte dum i huvudet. men jag tänkte eftersom det här underbara forumet finns så är det ju jävligt smart att spara lite tid genom att fråga. Men eftersom du tog dig tid att skriva ett långt svar skall jag ju vara tacksam… även om jag redan löst det på egen hand (med bistånd av några trevliga själar i Habo wink.gif.
    Thanks… wink.gif

• kitelife

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 07:40

är det mig du menar? *raaaausssss de gevesen*

Hur fan ska jag kunna veta hur intelligent du är ? det ända jag har att gå på är dom få orden du har fått ihop i ditt lilla inlägg… och jag har aldrig ifrågasatt någons IQ bara försökt va lite pedagogisk : )

Det som fick mig att svara överhuvudtaget är ;

Svar till:

Härligt att 48st har läst min fråga men ingen har kunnat svara *asg*.

[/ QUOTE ]

Om man ska titta lite mer så är du inte riktigt rätt på det heller, dom 2 linorna som går till samma ställe på mitten av bommen (till chickenloopen och depowern) är ”depower linor” dom andra 2 (som du har/hade problem med) som sitter längst ut på bommen på varje sida heter ”styrlinor”… inte tvärt om!

Om du har gått kurs så borde du veta och borde inte behöva konsultera manualen för att koppla linorna…

så tack själv…
    confused.gif crazy.gif tongue.gif grin.gif

• eddie

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 11:00

Nä styrlinorna var det inget problem med eftersom de var färdigknutna. Det var de-power linorna som gav mig lite huvudbry… men det är löst nu wink.gif

• eddie

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 11:03

Läste ditt inlägg igen… förstår nu att du ville hjälpa till. Trodde först att du ville klanka ner på mig som nybörjare…
    Sorry för det!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications