• Ny kolbom

Publicerad av anonym-anvandare på 9 augusti, 2005 vid 13:02

Ska köpa ny kolbom (typ 150-200) till mina mindre segel och har spetsat in mig på Chinook, Local Spirit eller Gulf Tech. Vore tacksam för lite rekommendationer och era åsikter om dessa.

/ Frasse

anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • oscar

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 13:10

Kolla även in GUN som är riktigt prisvärda med tanke på att de är nästan samma bom som localspirit. Jag har kört två år med deras bom och är väldigt nöjd.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 13:15

Jag blev inte nöjd med Chinooks nya frontbeslag alldeles för mjukt om man kör med std mast.
    I mitt fall en alubom som annars är kanon.

Har tittat på Gun, också ledade front, som ser betydligt stabilare ut. Rören vet jag inget om.

H-J

• adde

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 13:17

Jag har två Chinook kolbommar från 03 och de är riktigt, riktigt bra. Styva, smala mellan rören, tunna rör (29mm) och lätt. Årets har ju dessutom 50cm förlängning (mina har 45cm). Att de är smala mellan rören är grymt skönt i både freestyle och vågor eftersom man kommer så nära riggen och får en upprätt stance, ffa i freestyle är det viktigt eftersom man får vikten över brädan inför tricken. Att gå tillbaka till normalbred bom är för mig uteslutet.

Sen är ju frontbeslaget ledat och passar RDM och SDM utan adapter.

När vi var på Maui i våras såg man i princip bara Chinook och HPL kolbommar.

/adde

• adde

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 13:35

Är det en gammal mast som är lite extra tjock? Hur upplever du det som mjukt? Vrids det i själva infästningen mot masten?

Jag har inte haft problem med varesig Chinooks kol eller alubommar på varesig RDM och nyare SDM.

/adde

• surfmanj

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 13:45

Prolimit har grymt sköna kolbommar!! Smalt grepp och passar alla master.

Kolla http://www.surfersworkshop.se (Paddy)

• bonasurf

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 14:20

Varför har han dom inte på sin sida då???? Paddy alltså?

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    9 augusti, 2005 vid 14:36

Agree!

Fick köra min prolimit kol första gången rätt nyss, å kan inget annat än att vara toknöjd!

Känns satans go i händerna, den har grymt smalt grepp, 26 eller 27, tror det är 27.
    Smalt där du håller å bredare bak.
    Styv bom som har rätt nära distans till seglet, å det gillar jag laugh.gif

kostar 3999:-
    Finns på udenssport i gbg annars.

• bonasurf

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 14:38

27 låter som tjejgreppet. RAMBO?

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    9 augusti, 2005 vid 14:41

grin.gif haha tycker du det..

får la hålla med..finns inte så mycket annat att säga om det mer än att den sitter som ett smeck i mina händer, med det greppet känner jag kontroll till 100%.

Å ett ”tjejgrepp” passar grymt till den inte fullt så manliga Rambon.

• bonasurf

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 14:45

Nej skämt å sido smalt grepp är ju helt klart att föredra. Trodde kolbommarna inte kom i så smala grepp. Kanske får bli en kolbom som nästa. Känns som sista biten man rationaliserat. Har inte tyckt at det skulle kunna vara så stor skillnad men nu har jag brutit 2 x3or inom loppet av 2 år så kanske är det dags. Är det mycket hållbarare?

Det stod surfersworkshop att de tunnar var för lättviktare stämmer det tror ni?

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    9 augusti, 2005 vid 15:01

Har aldrig kört av varken en alu eller kolbom, men kol är styvare, sen om du kör småsegel med en alubom längst in jämnförelse med en kol längst in så är de ingen vesentlig skillnad.

sen om dem smala är för lättviktare vet jag inget om, tror snarare att det smala greppet har att göra med kännslan.
    men det är en smaksak som mycket annat.

Men på större segel blir det givitvis stabilare.
    Å hållbarheten kan jag inte direkt säga något om, men min gammla north kol bom har vart med om mycket, å håller fortet ännu.

Alu blir säkerligen mjukare med tiden, den håller inte sin styvhet kan jag tänka mig..men det har jag fått för mig att kolbomarna gör.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 16:21

Vindsurfing.se:s kolbom för 2600:-? Grymt prisvärd enligt mig, har funkat kanon, 29mm grepp på KULT 140-190cm…

den har hållt hittills, kört av 2st 27mm wave-alubommar på två år (93kg).

• anonym-anvandare

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 18:47

X 9 boom 100% Pro-line-X-9-booms%20ST.gif
    Varenr.: 10353
    Pris: 2,492.40 DKK

Pro line X 9 booms 100% CARBON . Grip colored and printed with positions. Adjustable clips. Diam 28 mm. Made on Jinli Composites, same place as NP booms. http://jinlicomposites.com/product_gallery.htm http://jinlicomposites.com/One%20piece%20carbon%20boom%20and%20head%20-%20close%20up.JPG

X 7 CARBON boom
    Varenr.: 10355
    Pris: 1,989.98 DKK

Pro line X 7 CARBON boom. Grip colored and printed with positions. Adjustable clips. Diam 28 mm. Made on Jinli Composites, same place as NP booms. http://jinlicomposites.com/product_gallery.htm http://jinlicomposites.com/One%20piece%20carbon%20boom%20and%20head%20-%20close%20up.JPG

• bonasurf

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 07:27

Vem satte in det senaste inlägget och var kan man köp dem? Direkt av kolfiberleverantören?

• anonym-anvandare

Medlem
    10 augusti, 2005 vid 08:55

Ja den vrids kring masten. Väger 95-98 med dräkt och krok. Har märkt att det är minst 10 kilo för mycket för de flesta fabrikat. Numer går master och bommar av betydligt oftare.

Manschetterna runt masten vill gärna låta bli att knipa om när man spänner bommen mot masten och ja det är speciellt vid en Tidalvawemast från 97 som är rätt biffig, men beslaget har ändå inte den där stabila känslan mot nyare master heller. Man är tvungen att liksom mata in manschetterna samtidigt som man spänner beslaget. När man gör det blir det hyfsat, men deras förra beslag, som inte såg så hippt ut, var på den här punkten betydligt mer ingenjörskonst där remmarna smet åt ett extra varv. Blir jävligt trött på sånt här eftersom man redan för 15 år sedan kunde göra ledade beslag som satt solid rock mot masten.

H-J

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications