Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny mast.. RDM .. varför inte

• Ny mast.. RDM .. varför inte

Publicerad av pure på 17 april, 2007 vid 17:28

Ska köpa ny 430 mast till mina segel. Har SDM master nu men funderar på att gå över till RDM master. Men finns det något som egentligen talar emot att jag skall byta till RDM ?

Seglena som jag skall rigga med detta är:
    GUN Sails Target 5.3 2005:a
    GUN Sails Wave MC 4.7 2006:a
    GUN Sails Target 6.4 2006:a

Har redan en 400 SDM mast men behöver en 430 så att jag kan rigga dubbelt så att tjejen o jag kan segla samtidigt .. därför var det ju inte så svårt att övertala den bättre hälften om att jag köper masten för hennes skull.. Sen att jag kan ha den för dubbel riggning när prognosen är fallande är ju bara en detalj 😉

ola_p svarade 18 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • oscar

Medlem
    17 april, 2007 vid 17:49

Seglar du i stora vågor där det finns risk för mastbrott? Om svaret är nej så är det väl bara att köpa en SDM.

• pure

Medlem
    17 april, 2007 vid 18:28

@Oscar 377047 wrote:

Seglar du i stora vågor där det finns risk för mastbrott?

Inte än 🙂 … kommer att försöka segla vågor i år men det blir ju inte speciellt höga vågor antar jag.. men mastbrott kan man ju få oavsett iofs men om det inte finns några andra fördelar så kanske det är lika bra att köpa en sdm mast för en 1000lapp på GUN Sails

• jonnyw

Medlem
    18 april, 2007 vid 07:54

Hör med Jonas på Stora Höga vindsurfing, han har seglat de flesta kombinationer av gunsails och deras master. Dock så har jag för mig att han föredrar sdm före rdm på i stort sett alla Gunsails segel.
    http://gunsails.se/index.html

/jonny

• ola_p

Medlem
    18 april, 2007 vid 07:57

@pure 377044 wrote:

Ska köpa ny 430 mast till mina segel. Har SDM master nu men funderar på att gå över till RDM master. Men finns det något som egentligen talar emot att jag skall byta till RDM ?

Du blir tvungen att köpa en till förlängare (men det kan man ju inte få för många av(jag har 3 tror jag(på 3 segel))). SDM är lite rappare i responsen (om vi snackar master med mycket kol iaf), mestadels intressant på stora segel. 430 är brytpunkten för när valet RDM/SDM är som svårast, tycker jag.

@pure 377044 wrote:

Seglena som jag skall rigga med detta är:
    GUN Sails Target 5.3 2005:a
    GUN Sails Wave MC 4.7 2006:a
    GUN Sails Target 6.4 2006:a

Till de två små kommer du inte att ångra RDM valet, är 6.4an sydd för RDM så kommer det säkert funka bättre på RDM mast oavsett kolhalt.

@pure 377044 wrote:

Har redan en 400 SDM mast men behöver en 430 så att jag kan rigga dubbelt så att tjejen o jag kan segla samtidigt .. därför var det ju inte så svårt att övertala den bättre hälften om att jag köper masten för hennes skull.. Sen att jag kan ha den för dubbel riggning när prognosen är fallande är ju bara en detalj 😉

Tjejen blir nog glad över att få en tunnare mast som är trevligare att greppa.

Alltså, tycker du att det kan vara värt de extra slantarna så satsa på en RDM om du inte har särskilda skäl att ha en SDM.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications