Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny på denna sport

• Ny på denna sport

Publicerad av shompe på 12 juni, 2007 vid 10:31

Hejsan
    Jag har längre varit intresserad av detta mycket coola och aningen udda vattensport. Tänkte att man kunde få lite tips av lite mer rutinerade ”kiteare” än mig. Kan säga att jag är helt färsk på denna sport men är mycket intresserad av att lära mig…

Vad ska man börja med för utrustning? Verkar finnas lite schysta begagnade grejer här på sidan?. Vad ska man ha för storlek på kiten och brädan? (Min vikt 75 k , 184 cm lång.)

Hur lär man sig på bästa sätt? Har ingen som kan hjäpa mig. Går det att lära sig utan hjälp i början ?

Måste det vara blåsigt för att man ska åka? eller går det åka även under lugna sommardagar….??

Många konstiga frågor kan tyckas, men jag är helt ny i denna sport…hjälp uppskattas väldigt mycket..

hälsnignar
    daniel

aka_kalle svarade 18 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • yann

Medlem
    12 juni, 2007 vid 10:45

Gå en kurs. Kitesurfing är en livsfarlig sport om man inte vet vad man sysslar med och det skall inte jämföras med windsurfing eller någon annan sport där det bara är att släppa taget när det blir obehagligt. Det skall snarare jämföras med skärmflygning eller någon annan flygsport och där krävs det certifikat innan man slääp iväg utan tillsyn. Nu är ju inte kitesurfing lika hårt reglerat men det kommer nog i framtiden vare sig vi vill eller inte.

Nu vet jag ju inte var du bor så det blir svårt att hänvisa dig till någon kurs men oavsett vilken du tar så får du svar på alla dina frågor där förutsatt att kurscentret är certifierat.

• gurra_g

Medlem
    12 juni, 2007 vid 10:49

Japp helt klart ska du gå en nybörjarkurs väldigt farligt att lära sig själv!
    På kursen får du reda på allt du behöver veta om säkerhet och utrustning!

Vet som sagt inte vart du bor men jag håller nybörjarkurser hela sommaren på Gotland, kolla in http://www.kiteakademin.se

Mvh Gustav

• henkeman70

Medlem
    12 juni, 2007 vid 10:57

En 12-13m SLE eller Bowkite är lämpligt som första kite. Efter det fyller du på med en 8-9m kite. Storlek på bräda är lite individuellt, men ligg under 140 cm och över 130cm. Då har du en bräda du kan växa i så att säga. Prylar från 2005 och framåt är generellt sett av bra kvalitét och design.

Du kan lära dig själv, men att gå en kurs är helt klart att föredra. På en kurs lär du dig inte bara att köra själva kiten utan också andra MYCKET viktiga saker, väjninsgregler, hur du riggar och launchar säkert, när det är olämpligt att flyga sin kite, handsignaler mm. mm..
    Du kan göra dig hur impopulär som helst på en strand om din drake sticker iväg mot någon annan surfare eller hans prylar och förstör något eller någon. Nyligen såg vi en tumme bli avskuren, visserligen självförvållat, men det vittnar om hur snabbt, och illa, saker kan skita sig om man inte har 100% koll. Ingen diss mot killen vars tumme saknas, men han tappade fokus för en sekund och olyckan lät inte vänta på sig.

Lite vind måste du ha för att kunna styra din kite. 6-8m/s för en 12-13m SLE kite är perfekt om man ska stå och lära sig flyga, träna vattenstarter, bodydragga etc. Är det mindre vind än så blir det omöjligt att få kiten att lyda dina komandon. Är det mer vind än så kan obehagliga situationer uppstå. Som sagt – gå en kurs. Det är väl investerade pengar.

När du väl kommer ut ur ditt absoluta noob stadie kommer du att inse hur viktigt det var att gå den där kursen.

Nog om förmaningar – ut och jaga en kurs och ha lite koll på prylar på Köp & Sälj. Kanske en idé att köpa en kite som du går kursen med? Det är skönt att få instruktioner på din egen kite även om instruktioner på riggning, launch etc. är generella.

Vi ses på vattnet! 🙂

• skotten

Medlem
    12 juni, 2007 vid 12:48

send a mail to the guys at http://www.kiteboarding.se they will find an instructor close to you no matter where you are in sweden.

• shompe

Medlem
    13 juni, 2007 vid 10:23
    Yann;389764 wrote:
    Gå en kurs. Kitesurfing är en livsfarlig sport om man inte vet vad man sysslar med och det skall inte jämföras med windsurfing eller någon annan sport där det bara är att släppa taget när det blir obehagligt. Det skall snarare jämföras med skärmflygning eller någon annan flygsport och där krävs det certifikat innan man slääp iväg utan tillsyn. Nu är ju inte kitesurfing lika hårt reglerat men det kommer nog i framtiden vare sig vi vill eller inte.

Nu vet jag ju inte var du bor så det blir svårt att hänvisa dig till någon kurs men oavsett vilken du tar så får du svar på alla dina frågor där förutsatt att kurscentret är certifierat.

Jag bor i Motala och tänkte köra i vättern sen när man blir mogen för det. Har inte sett så många som håller på med sporten här. Försöker att hitta någon som kan lära ut, någon i närheten har jag inte hört talas om. Kanske i Linköping ? vet du om några skolor i Östergötland?
    mvh

• shompe

Medlem
    13 juni, 2007 vid 10:29

Svar Till Gurra_g
    En nybörjarkurs ska man självklart gå , men om det inte finns någon i närheten så är det lite svårt. Bor i Motala och har sett att det är några som kör ute i vättern (varamon)

Kan man inte lära sig själv om man tar det i lugn takt? Man tränar en del på backen innan man ger sig ut på sjön……Har försökt att jaga lite instruktioner om hur det fungarar men har inte lyckas hitta något. Vet du någon bra sida så man kan läsa på sig om hur man ska göra? och vad man ska tänka på?
    mvh

• shompe

Medlem
    13 juni, 2007 vid 10:40

svar till henkeman70

Hej
    Att jaga ett startpaket när man är helt ny är inte lätt. Antar att du pratar om storleken/längden på kiten när du skriver ”En 12-13m SLE eller Bowkite är lämpligt som första kite. Efter det fyller du på med en 8-9m kite. ” är det i meter vi talar om?. Ju större kite man har dessto lättare ?

Hade tänkt att få tag i en kurs men verkar vara svårt där jag bor (motala/Linköping) Hade väl kanske tänkt att lära mig lite mer själv genom att träna och testa på. Men jag har mycket stor respekt för sporten då jag förstår att den är mycket farlig om man inte kan sina grejer. Så att träna på backen innan och kanske få lite hjälp från olika håll kanske jag måste inrikta mig på….

• johanlin

Medlem
    13 juni, 2007 vid 10:54

Finns kurser i östergötland. Kolla med surfstore.se som håller till i linköping:

http://www.surfstore.se/kurs.htm

• zo0

Medlem
    13 juni, 2007 vid 10:55

Har du än sett någon åka på vättern? Men åk ner till typ varberg o ta en kurs så lär du dej regler grunder o du får svar på alla dessa frågor sammtidigt vem du än tar kursen med

• henkeman70

Medlem
    13 juni, 2007 vid 11:00

Shompe, jag pratar om kvadratmeter på kiten. Första kiten är lämpligtvis lite större för då kan du köra den i lite lättare vindar.

Alternativt till att gå en kurs är att köra en liten träningskite, typ 2-3kvm. En tvålinorskite funkar bra för det. Då slipper du att göra dig själv alltför illa när det skiter sig.

Jag tycker dock att du ska ta och gå den där kursen. En tripp neråt Kalmar är väl inte helt omöjligt när man bor i Linköping kan man tycka.

Låt inte snålheten bedra visheten i detta fall. En övningskite kostar undefär vad en kitekurs kostar. En kurs har du mer nytta av en än liten kite när du passerat noob stadiet.

Att bara köpa en riktig kite och ge sig ut och ”öva” kan kosta dig betydligt mer än vad kursen kostar.
    Hur du än vänder och vrider på det är kontentan att du bör gå en kurs. Alla här på forumet verkar tycka samma som jag i denna fråga. Fråga dig själv varför vi tycker som vi gör.

Vem ska launcha din kite föresten? Kan du launcha själv kanske?
    -”Hur gör man frågar du?” Svaret får du på din kurs. 🙂

• nic

Medlem
    13 juni, 2007 vid 11:07

Förstår att du håller på å samlar info så här får du lite till:

Det är just attityden att ”jag-är-nybörjare, har-inte-så-höga-krav-så-det-spelar-mindre-roll-vilken-storlek, vad-det-blåser-eller-var jag står” som ger kalla kårar.

Det räcker med några olyckor så drabbar det oss alla. Ta semester vid havet där det finns duktiga skolor som kan visa dig och dessutom jämna vindar. Att stå på land (eller i närheten) med minimal kunskap ger dig antagligen väldigt lite och i värsta fall gör det väldigt ont. (det kan vara ett understatment)

Det du lär dig själv på ett år lär du dig på några timmar/dagar på en skola. Efter introduktion lär du dig själv enkelt bara genom att köra.

För övrigt, lycka till å välkommen i sporten,
    nic

• shompe

Medlem
    13 juni, 2007 vid 11:20

Klart att ni har rätt…. jag kan inget om sporten!! vill inte ha den där ” jag är nybörjestämpelattityden” =)

Litar på att ni kan era saker om sporten. Har nu tänkt att ta en kurs…..för att få en uppfattning om läget….

• fesen

Medlem
    13 juni, 2007 vid 13:10

@shompe 389996 wrote:

Klart att ni har rätt…. jag kan inget om sporten!! vill inte ha den där ” jag är nybörjestämpelattityden” =)

Litar på att ni kan era saker om sporten. Har nu tänkt att ta en kurs…..för att få en uppfattning om läget….

Det är helt ok att vara nybörjare.
    Det tycker alla här. (Även dom mindre seriösa…men dom kommer aldrig att erkänna det 😉 )

Dock är det rätt många som tror att det är ok att köpa billiga grejjer på Blocket och sedan bara ge sig ut. I bästa fall slår dom bara ihjäl sig själva om det skiter sig. I värsta drar dom med sig en fågelskådare med barnvagn…
    Nu verkar du ju inte vara av den sorten dock, så välkommen i gänget.

//Robban

PS. Spring inte å köp massa grejjer bara för att någon säger att det är bäst eller billigast. Det finns mycket att välja på och seriösa försäljare låter dig testköra. Även om du är nybörjare. Dock är det svårt att avgöra vad som är bra eller dåligt innan man kan åka…

• walle

Medlem
    13 juni, 2007 vid 16:24

@shompe 389996 wrote:

Du behöver inte åka långt för att gå kurs!
    Vi håller kurser i Östergötland/småland, http://www.kiteboardskolan.se (ny sida kommer…)

Har kört kurser sedan 2004…
    I östergötland är det samma personer som driver http://www.surfstore.se

Kör även Kurser på Öland och det funkar oftast bra att åka med tur/retur ner dit om man vill!

Vättern funkar fint att surfa på, även Roxen!
    visst kan det va lättare och bättre vind vid kusterna och framförallt på Öland/Gotland… men det blir en och annan bra dag på Östgötaslätten med 😉

• pepa

Medlem
    13 juni, 2007 vid 16:44

I en kurs får du chansen att krascha en annan kite än din egen splitter nya dyra fina ögonsten, bara det är värt pengarna. Sen det där med att ”jag tar det lugnt och bekantar mig med kajten på land innan jag hoppar i sjön” är galet. Det är på land det är som farligast!

Lycka till på kursen! 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny på denna sport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.