Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny tändning

• Ny tändning

Publicerad av millo på 16 juli, 2006 vid 19:45

Hej.
    Efter 6 års uppehåll surfade jag nu i fredags, körde 3,7 en timma och 4,6 i nästan 3. Fan vad kul att vara tillbaka på vattnet. Konstigt nog satt gipparna och vattenstarten där direkt!
    Körde min Screamer 2a med mina gamla wavefoil från början av 90 talet- känns dock som det är dags att skaffa lite modernare prylar nu. Har även en Mistral Euruption vågis men den får vara med ett tag till.
    Funderar på att köpa en nyare freeride alt en freestyle bräda runt 100 liter gärna Mistral. Vad är skillnaden? Jag vill leka och ha kul på brädan-farten är inte så viktig-har drömt om framåtloop länge nu och min 280cm,10kg klump till bräda känns inte riktigt optimalt…
    Ska även se över riggen…

Tacksam för svar/tips.

svenne svarade 19 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • calle_b

Medlem
    17 juli, 2006 vid 12:12

Hej hopp!

Mycket har hänt inom denna ädla sport, och vissa anser att nyare brädor är lite knöligare att höjda med, samt även att hoppa med. Detta kan bero på ett visst konservativt beteende a al ”det var bättre förr”, men ärligt: En nyare, något bredare bräda på runt 100 liter kommer göra susen. Behåll dock dina gamla prylar, i fall att… Dessutom får du knappt en spänn för dom idag.

Shoppa loss. Och det här med att ”se över riggen”. Ja, det är nog där det har hänt mest. Kolfiber och monofilm, samt någolunda riggnings-teknik gör att du får ner dragpunkten i seglet till axelhöjd, istället för högre upp. Moderna segel riggas med MYCKET nedhal, kolla in detta.
    Mycket har hänt, och får du chansen, prova nya grejjor först. Ha d gott

• svenne

Medlem
    17 juli, 2006 vid 12:40

Välkommen tebax, typ! 🙂

Freeride är mer för att åka fort rakt fram skönt och behagligt än freestyle, som är byggda för att sätta manövrar med (ja, förutom kastfall som funkar på alla brädor…). Boards har en sammanfattning här. Det är också rätt vanligt med tex Freestyle-Wave, blandningar som funkar till det mesta.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications