Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny Vågkite?

• fredde-k

Medlem
    9 september, 2009 vid 12:47

varför ska det alltid bli så invecklat för, ut och kör bara

• sourra

Medlem
    9 september, 2009 vid 12:53

Varenda kotte utom två i den här tråden är färgade. Kör hårt och lycka till med din materialjakt.

• yann

Medlem
    9 september, 2009 vid 13:55

Öh so what? Det är ju därför man ska testa. Jag köper iaf inte mina drakar utan att testat dom själv innan. Det finns det nog en hel del här inne som gör i ren sponsor/märkestrogenhet. Då kan man snacka färgad. Är du en av dom?

• skotten

Medlem
    9 september, 2009 vid 14:02

why has noone mentioned the Rippehr? its clearly one of the simplest most awesome fucking wave machines out there.. and cheaper than the rest too..

• sourra

Medlem
    9 september, 2009 vid 14:50
    Yann;574497 wrote:
    Öh so what? Det är ju därför man ska testa. Jag köper iaf inte mina drakar utan att testat dom själv innan. Det finns det nog en hel del här inne som gör i ren sponsor/märkestrogenhet. Då kan man snacka färgad. Är du en av dom?

Lugn och fin nu Yann, jag informerade bara om att man måste vara bra naiv för att tro att det är något Råd & Rön-gäng som utvärderar grejer i den här tråden. För att svara på din fråga: Jag ser ofta till att testa någon förseriekite innan jag beställer men ibland förlitar jag mig enbart utifrån förhandsinformation och gillar jag inte modellen så byter jag.

Så, nu kanske det går att återgå till den ursprungliga diskussionen. Ang våg- och vindriktningar har vi inte så mycket till groundswell så de vågor vi får blir oftast onshore eller side-on. Man ska ha riktigt flyt (eller kanske ett bra spot) om man ska få sideshore.

• pepa

Medlem
    9 september, 2009 vid 15:14

RRD är näst bäst så den är säkert bra. Cabrinha är helt klart bäst på det mesta. Bäst.

• rydstrom

Medlem
    9 september, 2009 vid 15:44

Cabrinha gör fula saker! usch! de absolut fulaste på marknaden!

• gurra_g

Medlem
    9 september, 2009 vid 16:13
    Pepä;574515 wrote:
    . Cabrinha är helt klart bäst på det mesta. Bäst.

speciellt bäst på att gå sönder 😉

• kitelife

Medlem
    9 september, 2009 vid 16:16

Jag har kört lite med Core och är förtjust nog att fortsätta . . . Det är dock lite krongligt med dom olika sorterna bla. eftersom det är på tyska, den jag har kört är en riot (? nångting 2009) delta drake med ganska lågt AR. verkar vara hög kvallitee och typ waveproof (eller vad det nu kallas) framförallt är det lite bridals (hata bridals) dock inte lika lite som WainmanH men väldigt lik i form och uppträdande, undrar om dom inte går och ta väck helt? gott om inställningsmöjligheter men inte mycket krongel… kite´n i sig själv var stabil med jämn och fin kraft och mycket C känsla villket passar mig. lite tryck på bommen (kan få mer om man vill), svänger jävlig bra runt sin egen axel utan att ge monsterkraf (den kommer när man sen skotar in och släpper iväg kiten mot kanten på fönstret, kontrolerbar även okrokad och nästan helt kraftlös i downturns när man skota ut på bommen… faller tillbaka fint i fönstret när man kör ikapp den. Bommen är enkel och fungerar perfekt för dom flesta, med snurrande leash (på mitten lina) och 5:e lina som option, bra quick release, en bom till alla drakar eftersom man kan flytta styrlinorna ca 5cm innåt mot mitten så den känns mindre… men som den bom/säkerhets fantast som jag är kräver den en del moddar för och funka för mig 😉

Men en lugn drake som man inte behöver ”vakta” hela tiden utan mycket känsla där man kan bygga upp självförtroendet i alla förhållanden byigt som jämt mycket som lite du vet alltid var du har den ; )

Den jag har beställt är en Core Riot XR 2010 som ska vara våg/wakestyle draken, renodlad ? vet inte men den har rätt form och egenskaper iaf.
    (den ser likadan ut som den jag körde med men nytt namn? antagligen för att kunna kalla den 2010… )

För en renodlad våg kite enl. Core själva se den som kalla GT (som i verkligheten heter Core GT Combat), enl. Anders en utgående modell alltså 2009 finns dock och köpa ännu. Jag tycker dock den ser samma ut som XR´n?

Det finns en ”bow” oxå i sortimentet för dom som gillar det.

Har tyvärr inte fått köra den mycket och inte i vågor men den har defenitivt rätt känsla… jag återkommer med mer när jag fått lite tid under kite´n

• kitelife

Medlem
    9 september, 2009 vid 16:20

Måste även säga att Wainman H är en mycket vettig kite för vågor…

Har fått prova dom med och jag är helt såld på just denna formen på kite passar mig perfekt! lite allround med mycket kontroll och lite/inga bridals, inte så ”formel 1” som rena C kite´s men endå känslan…

Bra för vågor – urkrokat – OcH – GuBBkite 😀

nu är det bara en bra vågbräda som saknas . . .

• skotten

Medlem
    9 september, 2009 vid 17:07

why dont you all just stick to flatwater and leave the waves alone? then you can all buy whatever shit you like?

• richardl

Medlem
    9 september, 2009 vid 19:43

Sourra och Yann: Jag tror inte att någon som har någon logga i sin profil är oberoende. Det verkar som alla som svara i denna tråd har ”sitt” favoritmärke. En fråga till Sourra? Menar du att du provkör ditt märkes för serie eller andra märken också? Hur många andra märken har du/ni testat och utvärderat efter som denna fråga kom upp? Skulle vara intressant. Och då menar jag mer än en timme så klart. Personligen så älskar jag att prova mina prylar innan jag köper de då de kostar en del. Som de Naish grejor jag testade i ett par dagar.

Pan: Du verkar vara väldigt ärlig och säga vad du tycker även om andra märken som du har provat. Jag fick höra att deras nya Riot XT var deras våg kite? Stämmer inte det? Wainman? Har jag bara hört positivt om.

• yann

Medlem
    9 september, 2009 vid 20:25

Jag provar inte andra kites jättemycket men finns det möjlighet så tar jag den. Har kommit fram till att det är egentligen det som är mest likt det man är van vid som känns bäst. Man måste som du säger testa jättemycket för att vänja sig vid en kite och lära sig dess styrkor och svagheter. Tyvärr är det ju samma sak med de kites man köper. Inte alltid man hittar alla buggar och features innan man slagit till även om man som regel har hunnit testa dessa lite mer. Egentligen ska man ju testa alla storlekar man tänker köra i både low end, high end och lagom och kanske även i olika riktningar och förhållanden. Omöjligt med andra ord att täcka in allt. Däremot försöker jag sätta mig i andra märkens tekniska lösningar desto mer och även framföra feedback tillbaka till Ozone kring förbättringar.

Min roll som demoåkare går egentligen ut på att låna ut mina drakar för test på stranden. På forumet försöker jag hålla mig ifrån subjektiva åsikter och hålla mig till ren fakta. Det är inte alltid så enkelt när man tycker att man kör på grymma grejer och vill försvara påhopp från andra märkens teamriders.

• dalen

Medlem
    9 september, 2009 vid 21:40

Alla kites funkar att rida vågor med men de flesta som varit med ett tag föredrar c-kites, så är det bara. Sedan kör man ju vågor på olika sett och tycker olika så det där med att testa kite är det bästa om man har tid och möjlighet. När det är sidvind då man måste jobba med kiten så är det lite kraft och en lättsvängd kite man vill ha. Normalt brukar det vara en kite med lågt AR. Krokar man ur vill man inte ha en kite som flyger långt ut i fönstret och drar iväg med kraft för det är svårt att köra och man får ingen rytm.
    Bäst hade varit om någon gjort en kite med så lite AR att den bara gick hälften av vägen i vindfönstret mot dagens kites men då hade det såklart blivit jobbigt att höjda tillbaka, tänkte inte på det. Fast jävligt bra downwinds hade man fått 🙂

• skotten

Medlem
    9 september, 2009 vid 23:19

forget waves.. ride flatwater and buy a cabrinha….

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications