Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ny Vågkite?
-
Pan: Du verkar vara väldigt ärlig och säga vad du tycker även om andra märken som du har provat. Jag fick höra att deras nya Riot XT var deras våg kite? Stämmer inte det? Wainman? Har jag bara hört positivt om.
Det är mycket som du säger, dom med ”märke” i signatur snackar mest om sina egna grejor (du får sålla själv ; ) och jag har alltid förespråkat SS men för mig är det mer support your local dealer! men som Yann säger för oss själva och på demo är vi trogna (märke el. i mitt fall dealer) här på konfen får man vara objektiv och faktiskt utnyttja sitt kunnande samt säga vad man tycker inte vad man säljer! sen är det skillnad på dom som säljer och teamåkare – instruktörer osv… men tänk själv och bilda dig en uppfattning 😉
Jag tävlar inte och behöver inte det värsta eller nyaste utan kör mest freeride (ska fokusera på vågor nu tror jag) och kiteskola därför är det viktigt att kunna prata för olika sorters kite´s, man kan inte bara lära någon köra BOW för att det är enklast för mig utan man måste försöka ge dom ett brett kunnande om olika shapes och åkstilar, fördelar och nackdelar. därför försöker jag få prova så många olika kite´s som erbjuds oberoende märke för att kunna vara objektiv och faktiskt ”veta” skillnaden mellan olika såväl märken som sorter. Tyvärr är det som du säger man får en timme eller en dag under kiten och det är inte tillräckligt men det hjälper, man får den generella känslan iaf. Det kan oxå vara intressant och titta på var du kommer använda kiten åkstil – bräda – förhållanden osv.
Så kom igen fler demos! vet att jag missa den jag själv efterlyste ; ( magsjuka hela natten, inte kul ) jag kommer på nästa och nästa igen . . .
Så Core va det ja… Riot XR är deras vågkite 2010. Men det finns några GT kvar och köpa (till bra pris dessutom) från 09, eftersom du fråga efter en renodlad våg kite kan den va intressant. Jag kanske får hit en GT 5.a ? då ska jag lägga dom på varandra och se den faktiska skillnaden för jag tycker dom ser likadana ut!
Wainman H … Denna kiten fick in mig på Delta shape! det var med den jag bestämde vad jag skulle köra nu när man inte ska ha C längre :tongue: (åkstil mm förändras med ålder och erfarenhet) alla goda egenskaper från både C och bow… lugn och fin samt inga/lite bridals… killer marknadsföring ! ja lou är min idol 🙂 Tyvärr hade jag inte råd :blush: med så fina kite´s och igen så är man trogen mot dom som ställt upp genom åren…
Skillnaden på Riot XR och Wainman H :confused2:
jag vill nog påstå att WH är en mer renodlad vågkite eftersom den har dom features som det ska va nu (andra märken följer) den har bara 3 struttar (dock väldigt formstabil!) den har inga bridals och något lägre AR… än Riot XR men vem säger att dom tänker rätt och inte Core? under kiten är det precist samma känsla och egenskaper, formen är väldigt väldigt lika och det skulle inte förvåna mig om man kan ta bort bridals på core och göra samma som WH. Båda är väl sydda och med bästa material, WH har väl något fetar grafik om det nu spelar roll…Jag valde Core för att det är en bra allround kite som funkar för nybörjare som expert – wakestyle freeride vågor – och lämpar sig mycket bra till kiteskola. samt att den passar min åkstil. Det blir inte mer 12:a i 9:e väder överriggad som en gris och ladda hopp för det är tydligen ute :shocked:
Jag kan bara prata för kite´n om du vill veta om vågridning och lämplighet föreslår jag du lyssnar på yann eller Dalen som har god erfarenhet i ämnet
Om du är i skåne fixar jag gärna så du får prova lite Core . . . bara hör av dig så träffas vi.
-
skotten;574313 wrote:nah, I like the kite to fly from one side of the window to the other fast…. when riding onshore I find that the kite falls a lot if you are not flying around a little.. besides its nice to be able to drop back in if you get a little high on the wave…. just me though…
Skotten du vet att det inte spelar någonroll vad man har för kite, när du ändå bara står på stranden och snackar skit!!
-
PAN,
Vill du köra Caution är det bara att säga till nästa gång det blåser.
Synd du missade lördagen, Var fint tryck i grejerna så det gick att provköra allt mellan 9-14m2.Självklart är det samma för alla andra som vill prova Caution/Flysurfer. Caution är fortfarande gjort av vågåkare för vågåkare.
Så ut å testa med er, men kom ihåg att vissa kites och brädor passar bättre ihop än andra. Att köra en snabb kite på en stor långsam bräda är bara jobbigt, då måste man jobba för att ha kvar kiten i fönstret hela tiden. Detsamma är det tråkigt att köra en snabb bräda till en långsam kite.
Sen funkar alla (sågott som) kites till att köra vågor, bara man vänjer sig vid den. Det är få åkare i sverige som är så vassa att dom ärligt kan skylla på kiten och inte på bristande teknik när dom/vi inte får till det som Lou och Tophat. 🙂
-
MårtenT;574691 wrote:Skotten du vet att det inte spelar någonroll vad man har för kite, när du ändå bara står på stranden och snackar skit!!
eeeeeeeyyyy…. slow down….. Pappa T…. its not always skitsnack…. : )
Congrats on the miniyou by the way dude : ) love at ya, if you get the chance to come hang for just one evening down here I will set something up for us.
-
he he tackar han kom dagen efter vi sågs sist! Vi ses väll i dalen nu i höst, är det det för stort så kanske jag med står på stranden och snackar skit.
-
sounds like a plan mate : ) wheres the pics of MiniT?!!!!???
-
Jag stormtrivs med nomaden o kör lite vågor ibland. Jag upplever den stabil o snabb. Nomaden jobbar lite längre ner i vindfönstret(som dalen sa) villket ger vissa fördelar i framförallt hårdare vindar o de e ju då det blir vågor i swedala. Finns att testa på surfers, dom har ju rrd också så då kan du ju jämföra.
-
Ärligt talat killar vad händer? Jag har rockat vågor lika bra med vilken kite som helst. Tycker själv det hänger mest på brädan. Men bara för att ni inte ska tro jag är opartisk, så är ju Cabrinha självklart bäst.
-
Pepä;574800 wrote:Ärligt talat killar vad händer? Jag har rockat vågor lika bra med vilken kite som helst. Tycker själv det hänger mest på brädan. Men bara för att ni inte ska tro jag är opartisk, så är ju Cabrinha självklart bäst.
Tja, tråden hette väl ”ny vågkite” inte ”gammal vågbräda”:wink:
-
yeah its all in the board.. naish make an awesome waveboard… but wtf… shouldnt you all be riding flatwater??
-
Pepä;574800 wrote:Ärligt talat killar vad händer? Jag har rockat vågor lika bra med vilken kite som helst. Tycker själv det hänger mest på brädan. Men bara för att ni inte ska tro jag är opartisk, så är ju Cabrinha självklart bäst.
Men peppe e inte du wake gurun i svedala? man kan inte få allt…
-
sätt en kamera framför vågen så kan ha visa att han kan åka vågor…..
-
Men om Surfers har RRD och de har så många som åker för dom eller de som har svarat enligt Sourra så måste väl någon veta något om den kiten jag frågade om eller?
Pan: Än så länge är det bara du som verkar vara opåverkad som sagt och veta vad du snackar om.
Yann: Du verkar också veta vad du snackar om. Resten verkar bara säga att deras märke är så bra som möjligt utan att ens läsa vad denna tråd handlar om.
Varikites då? Jag menar Martin Vari är ju en legend på kite och vågor. Någon som har kört dessa?
-
Jo Vari finns för provkörning i habo nästa vecka… för övrig typ samma kite som WH eller Core…
passa på och komma till habo för där kommer finnas alla dessa märken för provkörning så kan du bilda dig en egen uppfattning :cool2:
(Nu får du som är ”teamåkare” för WH oxå försöka ta dig dit! jag vet du finns i närheten…)
Logga in för att svara.