Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nya Cabrinha Contra!!!
-
jag säger bara bests jelly fish.. 4m2.. den går att flyga från tre knotts.. jag har sett det med egna ögon på reklamen!
-
Och Contra 16,5 är mer lättvindsdrake än 19,5. Det har jag testat med egna ögon.
-
EH freestyle 19 kör planar jag och tar höjd med vid 4,5m/s nånstans. Väger 70 kg och min bräda är 118 X 35.
så det stämmer nog inte riktigt… -
Svar till:
En foil med stängda celler på Land, snö och is är skit. Om man krachar den hårt i backen, snön eller isen så går den mycket lättare sönder. Om den inte går sönder så är det fult med drag i kiten som släppar dig efter kiten en stund.
Men vist den väger ju inget så den Flyger ju i mycket mindre vind. Men på vatten är det nog inget att ha
eller?[/ QUOTE ]
Stööön! Moderna Flysurfer-kites har övertrycksventiler som släpper ut tryck när du smäller den i backen/vattnet. Det skyddar den mot att gå sönder.
(Har väl bara skrivit det 10 ggr på detta forum förut).
Återigen, jag tar gärna upp en utmaning mot vilken annan LEI/foil som helst på göra en hållfasthetstest på följande sätt. Vi står och kör kiten rakt ner i backen mitt genom powerzone i typ 6-8 m/s på en sandstrand (eller på snö för den delen) och ser vilken kite som håller längst.
Jag och några till testade detta med en Extacy 10 nere i Tarifa i höstas… vi gav upp efter 40-45 minuter, Kiten hade inga som helst skador.De funkar dessutom grymt bra på vatten. Vatten-relaunchen är snabbare än samtliga andra system på marknaden. Det kommer en test av några av marknadens vanligaste relaunch-system i nästa Kitesurfineurope, tror att den kan bli intressant läsning…
/Kaj(Tech)
-
16 är inte 19 och jag har hört många snacka om hur dom kör i 5 m/s eller till och med mindre men jag har aldrig sett någon göra det live!
Förutom med foil och stor bräd då förstås.
Jag vill gärna att någon visar mig någon gång jag mäter max vindstyrka 5 m/s och sedan kitear någon med en 16 kvm kite.
Väntar med spänning!
Det jag pratar om är 5 m/s verklig vindstyrka inte uppskattad. -
Lättvinsskeppet är nog nya machine från Slingshot. KOmmer snart tester på detta……. Innan den är testad så kan jag göra ett slag för Ocean rodeo bronco 21 kvm. Fråga andra den kör du o tar höjd tidigast med än så länge…….
-
Henke och jag provade den förra sommaren ett jävla lyft helt klart men det är en bit ifrån 16 till 21 kvm
-
Är medelvinden 5 m/s är det inga problem att köra med 16,5 och hålla höjden samt göra lite småtricks. Men man ska ha klart för sig att duktigare åkare planar tidigare då de har större erfarenhet och bättre kunskap pm hur man håller sig flytande på bästa vis.
-
Svar till:
Lättvinsskeppet är nog nya machine från Slingshot. KOmmer snart tester på detta……. Innan den är testad så kan jag göra ett slag för Ocean rodeo bronco 21 kvm. Fråga andra den kör du o tar höjd tidigast med än så länge…….
[/ QUOTE ]
sag the machine och rhino 2 20 vara ute i cabarete i 4m/s enligt vindmatare pa kitemassan.
contran 16.5 04 kunde jag inte ta hojd med nar jag kunde gora det med nya EH 12an.
fan lattvindskites kanns ju som duktigt bortkastade pengar. battre ta en surfbrada isafall.
jag vager 70kg.
staffan
-
Svar till:
Dom enda kites som jag sett fungera att kitea med vid 5 m/s är foils.
[/ QUOTE ]
Tog förgivet att du menade vilken storlek som hällst när du skrev så. Men som peps säger så är det inga problem att köra 16,5 om det blåser jämna 5m/s och är en hyffsat kitare. Din vindmätare kanske visar fel (?) om du aldrig sett detta
-
jag kan ju säga att jag var den enda som kunde köra vissa stunder i danmark ida. med en 15kvm och 130*30 bräda när itne ens foilkillen med mega bräda kunde köra.. vind vettefean men mye va det inte
-
Svar till:
Svar till:
Dom enda kites som jag sett fungera att kitea med vid 5 m/s är foils.
[/ QUOTE ]
Tog förgivet att du menade vilken storlek som hällst när du skrev så. Men som peps säger så är det inga problem att köra 16,5 om det blåser jämna 5m/s och är en hyffsat kitare. Din vindmätare kanske visar fel (?) om du aldrig sett detta
[/ QUOTE ]
Ha Ha jo det är klart att det är fel på vindmätarna folks egna uppfattningar om hur mycket det blåser är ju det säkraste man kan gå efter speciellt om dom har vågor i håret och sol i ryggen!

Om man väger 70 kg eller mindre.
Kanske skulle prova att hänga på dig 20 kg bly och testa hur bra det går att kitea i 5 m/s med en 16 kvm.
Så kan vi se hur duktig du är jag hade i allafall blivit imponerad!
Snackade med Chrille härom dagen och han kör 40 cm bred bräda för att han skall kunna konkurera med flugviktarna på proffstouren så nog har det en del betydelse allt. -
Alla här som uttalat sig om att kitea i vind 5 m/s väger 70 kg eller mindre kan vara något för dom som väger lite mera att tänka på.
15-30 kg mer vikt när man kitear gör en hel del och såklart hur skicklig man är.
Har själv bytat bräda från 35,5 cm bredd till 39,5 det är en otrolig skillnad på hur lätt det är att kunna köra i lite mindre vind.
Så väger man lite mera typ 80-90 kg så tänk på att ta lite bredare bräda. -
Jo men så är du ju bäst också Luuddee! Det har ju viss betydelse!
Men fick du till lika feta hopp som du brukar? 
Logga in för att svara.