Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nya grejor på gång ifrån Naish!

• Nya grejor på gång ifrån Naish!

Publicerad av patrikol på 15 juli, 2004 vid 18:31

Ny bar på gång ifrån Naish har saxat ett urklipp ifrån kiteforum.com verkar vara en mycket intressant grej på gång!
    ”Hi guys,

I am spending a few days on Maui and have just seen the new Naish 5th line system in action.

Some team riders and other Naish guys (Don Montague) was riding the new system, called Swift or similar.

It looked like a pretty cool piece of kit, on dropping the bar the kite looses all power and flutters to the surface without spinning and lands on its back. It also assists flippning the kite after a normal crash, absolutely no swimming needed.

This system will be standard on every kite in the future, just like on other brands, it is also fully spinning and supports unhooked and handle passes.

I might sound very enthusiastic here but this was the first time I seen any 5th line in action in strong gusty winds with good level riders throwing handle passes and loosing the bar.

I hope they are out there tomorrow cause then I will have my camera.

It will work perfect for handle passes, if you connect your handle pass leash to the chicken loop it will work as any other system but if you connect it to the 5th line your kite will fully depower and slowly drop to the surface, you will have to relaunch it again but the system helps that as well.

Whenever you are riding you can easily depower the kite by pulling on the 5th line at any time if getting hit by a strong gust etc. It does not take any effort at all.

I am impressed.

Thanx,

Sean”
    http://www.kiteforum.com/index.php?page=http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2305248&navi=1&button=forum

Verkar ju vara riktigt bra grejor North skall visst ha ett liknande system på gång. Cabrinha har ju redan ett sådant system Recon men det kräver ju deras egna kites kommer med mer info och bilder så fort jag får tag i något.
    Patrik

patrikol svarade 21 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:00

Det låter ju intressant. Ser fram emot att få prova dessa grejor när de kommer till Sverige.

• mrmille

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:15

fast vänta här nu?
    5e linan på naish?

Tja, jag har en installerad på min Naish ARX från -92/93 i alla fall. Infästningarna finns där, för min egen del satte jag dit en egen liten tvådelad brydel och länkade den sen till bommen. Skitsmidigt, jag kan starta den själv hur enkelt som helst, även i extremt lätta vindar. Kopplar jag sen min nödleach till denna lina så singlar den ner och lägger sig med Leading Edge uppåt så det bara är att rycka upp den igen…

Studera exempelvis hur en foilkite funkar innan ni kommer med revolutionerande påståenden om den ”nya” 5e linan laugh.gif

• patrikol

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:18

Absolut ingen nyhet har funnits till Naish kites sedan 03 och foils ännu längre fick dock beställas separat. Det här skall väl vara lite mer än just 5 e linan känns ju lite som att fyra linor räcker för att man skall trassla in sig men vi får se vad dom knåpat ihop denna gången.

• funkyman

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:21

Det är inte den femte linan som är själva grejen, utan idén om hur de löst det. Vänta och se…

• mrmille

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:24

med spänning =)

• funkyman

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:26

Bör komma om någon månad.

• hengo

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:38

Du, du menar BIC va? laugh.gif

• backe

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:41

Svar till:

Du, du menar BIC va? laugh.gif

[/ QUOTE ]

Ihh… tvätta med tvål i mun!

• patrikol

Medlem
    15 juli, 2004 vid 19:41

Usch hemska tanke för deras egen skull får man ju hoppas att dom trots allt behåller Naish som varumärke. MAn säger väl fortfarande Volvo eller är det Ford som gäller numera eller kanske VW skall ta bort Ferrrari och sätta dit VW emblemet tja det är coolare förstås! wink.gif

• michel

Medlem
    16 juli, 2004 vid 04:50

Den 5te går ihop med de två andra ”power” linorna ned till
    bommen, det blir mindre trassel!

Som sagt, Alien och Sol brädorna kan man klämma på i Bäng
    idag !, Shift systemet kommer om några veckor !

/Michel

• funkyman

Medlem
    16 juli, 2004 vid 04:55

Ser fram emot att testa dem i helgen. Var kommer ni att vara med grejorna?

• pepa

Medlem
    16 juli, 2004 vid 04:57

Det är helt rätt att den här idén kommer från Bic. Pratade med en av deras designers från USA (gammal pro windsurfer som Robban) när jag var i Cabarete och egentligen skulle det här blivit tillämpat på Takoons kites men eftersom Bic inte var sådär väldigt säkra på att Takoon skulle ens överleva sommaren så valde de att lägga cashen på Naish.

Fast det där med en 5:e lina är ju kasst. Jag dömer ut det totalt utan att ens ha testat det. Jag ger det inte ens en ärlig chans. Det är inge bra.

• michel

Medlem
    16 juli, 2004 vid 05:02

Vi har grejerna i Björkäng idag. I helgen i björkäng eller
    apelviken. Kolla efter Falle eller mig !

Jag finns i björkäng, södra delen av stranden, Preem flaggor,
    gummibåt, redbull, snickers cool.gif

/Michel

• funkyman

Medlem
    16 juli, 2004 vid 05:09

Snickers!! Jag kommer direkt!!!

• michel

Medlem
    16 juli, 2004 vid 05:16

Ok, jag sparar en snicker till dig !

Jag är inte i bäng förrän 08:00 idag (elever).

/M
    cool.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications