Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nya, säkrare kites?
-
Nya, säkrare kites?
Publicerad av anonym-anvandare på 13 augusti, 2005 vid 22:38Har någon testat de ”nya säkrare” kitsen som kommit i år?
Har de blivit säkrare och bättre eller är det enbart ett marknadsföringstrix från tillverkarna?
Vad har i så fall blivit bättre/säkrare?tobas svarade 20 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Crossbow är väll säker på så vis att man kan skjuta ifrån sig bommen, liknande idé som OceanRodeo har på sina bommar (klockrent för övrigt)
Själv kör jag Peter Lynn där säkerhetssystemet sitter i att man släpper bommen (ikrokad då) så går kiten upp i zenith och väntar på vidare instruktioner där

-
Svar till:
Crossbow är väll säker på så vis att man kan skjuta ifrån sig bommen, liknande idé som OceanRodeo har på sina bommar (klockrent för övrigt)
Själv kör jag Peter Lynn där säkerhetssystemet sitter i att man släpper bommen (ikrokad då) så går kiten upp i zenith och väntar på vidare instruktioner där

[/ QUOTE ]
Skit bra när det kommer en tokby och loftar en in över cementkanten och in över vandrarhemmet…
-
Svar till:
Har någon testat de ”nya säkrare” kitsen som kommit i år?
Har de blivit säkrare och bättre eller är det enbart ett marknadsföringstrix från tillverkarna?
Vad har i så fall blivit bättre/säkrare?[/ QUOTE ]
OceanRodeo har ju haft sin säkra bom ett par år, bara förbättrat den med spinningleash och annat, så det har ju funnits alternativ tidigare……OR bommen har räddat mig mer än en gång

-
Även om man inte ”skjuter ifrån sig” bommen så att den lilla kulan lossnar, så har Crossbowen en otrolig depower….
Skjuer man iväg bommen hela vägen, eller om bomen löser ut när man trillar med full power (vid tex unhooked), ramlar draken ner sakta och snällt.
Sen är det bara att dra in bommen igen och dra i en av styrlinorna,dra tillbaka ”kulan”, then you´r back in buisness…
Klart lättaste draken att vattenstarta, som jag har testat i alla fall..
-
Svar till:
Har någon testat de ”nya säkrare” kitsen som kommit i år?
Vad har i så fall blivit bättre/säkrare?[/ QUOTE ]
så här ligger det till: Bruno, Robby o Pete blev lissna för att patentet på 4 linors kites gick ut nyss, så nu har dom gjort en ”ny” kite med ett nytt patent för att kunna hålla priserna uppe. Säkrare ja men roligare nä! Foils suger.
-
Svar till:

[/ QUOTE ]
Helt felaktigt påstående. Säkerheten på en arc fungerar exakt som på en tub. Hamnar man i knipa så utlöser man quick releasen, draken lägger sig platt i luften och förlorar all sin kraft.
Att släppa bommen har ingen som helst effekt

-
Svar till:
Skit bra när det kommer en tokby och loftar en in över cementkanten och in över vandrarhemmet…
[/ QUOTE ]
Det är ju just det som inte händer. Skootar du inte in har du inge lyft i zenith (obs du har fortfarande bra häng). Om det nu inte blåser 25 m/s förstås

-
Svar till:

[/ QUOTE ]
sunkigt att den går upp.
-
Så jävulusiskens brottom upp har dom ju inte, i alla fall inte de senare ARC´sen Phantom o Venom, Men de flyger snällt ut i fönsterkanten och hittar inte på en massa tok. Har funkat djävlusiskt bra då man har elever. Man får dock vara noga med att poängtera för dom att om dom hamnar i LEI träsket så är det helt annat tänk de behöver då de hamnar lite snett(vilket dom iofs redan gjort då).

May the stiltje and släke stay away from us / TOBAS
Logga in för att svara.