Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › nybörgare och vill veta mer om fenor
-
nybörgare och vill veta mer om fenor
Publicerad av eliasson-filip på 1 februari, 2009 vid 20:08hej jag är en nybörjare som börjar få koll på ett och annat innom vindsurfing
men jag undrar lite om fenor.
hur funkar det. varför använder man ”böjda” (är inte så bra på alla namn ännu) fenor och varför använder man ”raka”? när använder man vad mm? lite grund fakta om fenor, om någon orkar dela med sig hade det varit super shysttack på förhand
filipbananen svarade 16 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Knatte
Gäst1 februari, 2009 vid 20:22http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50813
Där kan du få lite mera kött på bena angående fenor..
Men i korthet: Böjda fenor är bra om man vill svänga fort och mycket (Vågsegling/freestyle). Ju mer svept eller böjd fenan är, ju lättare har brädan att svänga eller ändra kurs.
Raka fenor ör gjorda för att åka fort eller kanske i första hand för att ta höjd på kryssen. Rak = bra höjdtagning och riktningsstabiltet och även förutsättningar för att brädan skall gå fort.
Smal och tunn fena är gjord för fartåka.
Bredare bas och svept fena är gjord för lek och manövrar.
Stor fena ger tidig planing och bra höjdtagning generellt, men för stor fena i förhållande till segelstorlek ger orolig gång i vattnet på brädan.Så det gäller alltid att hitta rätt form och storlek till varje bräda/vindstyrka/segelstorlek:smile:
-
okej tack för det
men är det någon skilnad på greppet i vattnet på olika fenor. har tex böjda fenor sämre grepp i vattnet än vad raka har? eller är det helt fel?har fått en känsla av att det kan vara lättare att få fensläpp med böjd fena.
hur är det med det?tack på förhand
filip eliasson -
Böjd eller icke böjd tror jag inte är det avgörande för fensläpp (spinnout). Vanligaste orsaken är att man har för liten eller för stor fena.
-
Knatte
Gäst2 februari, 2009 vid 05:44@eliasson.filip 528309 wrote:
okej tack för det
men är det någon skilnad på greppet i vattnet på olika fenor. har tex böjda fenor sämre grepp i vattnet än vad raka har? eller är det helt fel?har fått en känsla av att det kan vara lättare att få fensläpp med böjd fena.
hur är det med det?tack på förhand
filip eliassonEn rak fena genererar mer grepp än en svept fena. Dvs du kan balansera brädan på bara fenan, Om du har rätt storlek på bräda/rigg. Detta är mycket svårare att uppnå med en bakåtsvept fena.
Men samtidigt kan fenans position i brädan/fenkassetten avgöra hur lätt du får spin-out. Fenan långt bak, ökar risken för fensläpp… (Om du har US/EU-box)Men framförallt beror det nog på bristande teknik eller för lite fena.
-
jag har två brädor varav den ena har jag lite problem med spinnout, har dock minskat lite efter lite tips om hängtäcknik mm. men har frtfarande lite problem. brädan är en fanatic 2,58m 83l med us box. isåfall borde jag i början köra med fenan långt fram?
det bästa tipset som jag fattat är då att flytta fram fenan så långt det går (inte så mycket) och bara surfa på, försöka hänga neråt på fenan och inte få sido tryck.
stämmer detta eller är det något att tillägga eller ändra på?tack på förhand
filip -
Har du fenan långt fram blir brädan mera lättsväng, långt bak =riktningsstabil.
Försök att ha tryck på främre foten och selen samt skota in försiktigt innan du får fart på brädan så ordnar det sig nog. -
eliasson.filip;528383 wrote:jag har två brädor varav den ena har jag lite problem med spinnout, har dock minskat lite efter lite tips om hängtäcknik mm. men har frtfarande lite problem. brädan är en fanatic 2,58m 83l med us box. isåfall borde jag i början köra med fenan långt fram?
det bästa tipset som jag fattat är då att flytta fram fenan så långt det går (inte så mycket) och bara surfa på, försöka hänga neråt på fenan och inte få sido tryck.
stämmer detta eller är det något att tillägga eller ändra på?tack på förhand
filipDå kommer givetvis följdfrågorna: Vad är det för fena, vilken längd och vad hade du för segelstorlek?
-
hej
en våg fena på 23 cm och 5,2 segel. jag vet inte vad fenan heter eftyersm att jag inté bor hemma för tilfället -
Sinclair;529036 wrote:Stavas det inte nybögare?
Hahaha, strålande
Logga in för att svara.