Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › nybörgare och vill veta mer om fenor
-
nybörgare och vill veta mer om fenor
Publicerad av eliasson-filip på 1 februari, 2009 vid 20:08hej jag är en nybörjare som börjar få koll på ett och annat innom vindsurfing
men jag undrar lite om fenor.
hur funkar det. varför använder man ”böjda” (är inte så bra på alla namn ännu) fenor och varför använder man ”raka”? när använder man vad mm? lite grund fakta om fenor, om någon orkar dela med sig hade det varit super shysttack på förhand
filipbananen svarade 16 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Knatte
Gäst1 februari, 2009 vid 20:22http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50813
Där kan du få lite mera kött på bena angående fenor..
Men i korthet: Böjda fenor är bra om man vill svänga fort och mycket (Vågsegling/freestyle). Ju mer svept eller böjd fenan är, ju lättare har brädan att svänga eller ändra kurs.
Raka fenor ör gjorda för att åka fort eller kanske i första hand för att ta höjd på kryssen. Rak = bra höjdtagning och riktningsstabiltet och även förutsättningar för att brädan skall gå fort.
Smal och tunn fena är gjord för fartåka.
Bredare bas och svept fena är gjord för lek och manövrar.
Stor fena ger tidig planing och bra höjdtagning generellt, men för stor fena i förhållande till segelstorlek ger orolig gång i vattnet på brädan.Så det gäller alltid att hitta rätt form och storlek till varje bräda/vindstyrka/segelstorlek:smile:
-
okej tack för det
men är det någon skilnad på greppet i vattnet på olika fenor. har tex böjda fenor sämre grepp i vattnet än vad raka har? eller är det helt fel?har fått en känsla av att det kan vara lättare att få fensläpp med böjd fena.
hur är det med det?tack på förhand
filip eliasson -
Böjd eller icke böjd tror jag inte är det avgörande för fensläpp (spinnout). Vanligaste orsaken är att man har för liten eller för stor fena.
-
Knatte
Gäst2 februari, 2009 vid 05:44@eliasson.filip 528309 wrote: