Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › nybörjar fråga
- 
		nybörjar frågaPublicerad av kallekobra på 4 juli, 2003 vid 08:32Hoppas alla surfgurus har lite överseende för en dum fråga. Köpte ett NP supersonic 6.7 och testade att rigga det igår. Hade ganska mycket nedhal, men lattorna vill gärna bara lägga sig på ena sidan masten och dessutom ligga kvar på den sidan även när man bytte kurs. Antar att det finns många som kan förklara detta  styret svarade 22 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar styret svarade 22 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
- 
			15 Svar
- 
Jag är ju själv nybörjare, men jag antar att det kan bero på för lite nedhal respektive uthal. 
 Om du drar nedhalet hårdare, kommer masten böja sig mer och lattorna ha lättare att glida över masten när du byter riktning. Uthalet talar väl för sig själv antar jag. 
 Som nybörjare drog jag alltid nedhalet för lite, man kan få ner det mer än vad man tror. Många jag har pratat med som surfat ett tag brukar lägga till 5-10 cm mer i luffen än vad som står rekomenderat på seglet.
 Bästa rådet är väl egentligen att du frågar någon när du sticker ut nästa gång. Be om råd på plats då det är lättare när man ser riggen.
 Lycka till!//jon 
- 
Det är inte helt onormalt att dem vill ligga kvar på fel sida, men det ska gå att rycka i seglet så att dem flippar över på andra sidan annars är det nog som sagt för lite nedhal som är problemet. 
- 
Vad är luffen? Utrymmet mellan seglet och mastfoten eller? 
- 
Luff är total mastlängd, dvs mastförlängare + mast. 
 Om det står på seglet att luffen skall vara 445 så bör du generellt ha en 430 mast med en förlängare som du ställer på 15cm..//jon 
- 
Jupp. Eller linda tampen runt bommen, skruvmejsel eller liknande  Jag har för mig att jag såg någon slags handvevad vinsh för länge sedan.. Antar att det inte blev någon hitt   
-