Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › nybörjar fråga
- 
		nybörjar frågaPublicerad av kallekobra på 4 juli, 2003 vid 08:32Hoppas alla surfgurus har lite överseende för en dum fråga. Köpte ett NP supersonic 6.7 och testade att rigga det igår. Hade ganska mycket nedhal, men lattorna vill gärna bara lägga sig på ena sidan masten och dessutom ligga kvar på den sidan även när man bytte kurs. Antar att det finns många som kan förklara detta  styret svarade 22 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar styret svarade 22 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
- 
			15 Svar
- 
Jag är ju själv nybörjare, men jag antar att det kan bero på för lite nedhal respektive uthal. 
 Om du drar nedhalet hårdare, kommer masten böja sig mer och lattorna ha lättare att glida över masten när du byter riktning. Uthalet talar väl för sig själv antar jag. 
 Som nybörjare drog jag alltid nedhalet för lite, man kan få ner det mer än vad man tror. Många jag har pratat med som surfat ett tag brukar lägga till 5-10 cm mer i luffen än vad som står rekomenderat på seglet.
 Bästa rådet är väl egentligen att du frågar någon när du sticker ut nästa gång. Be om råd på plats då det är lättare när man ser riggen.
 Lycka till!//jon 
- 
Det är inte helt onormalt att dem vill ligga kvar på fel sida, men det ska gå att rycka i seglet så att dem flippar över på andra sidan annars är det nog som sagt för lite nedhal som är problemet. 
- 
Vad är luffen? Utrymmet mellan seglet och mastfoten eller? 
- 
Luff är total mastlängd, dvs mastförlängare + mast. 
 Om det står på seglet att luffen skall vara 445 så bör du generellt ha en 430 mast med en förlängare som du ställer på 15cm..//jon 
- 
Jupp. Eller linda tampen runt bommen, skruvmejsel eller liknande  Jag har för mig att jag såg någon slags handvevad vinsh för länge sedan.. Antar att det inte blev någon hitt   
- 
Jag har en gång fått rådet att inte använda skruvmejsel för att det gör så ont när man kör in den i benet eller buken om tampen går av. Det som dem flesta har med sig som funkar bra är hängselen. Har iof. hört att folk rätat ut kroken så jag lindar inte runt kroken utan själva pinnen som kroken sitter fast på. Jag föredrar att sätta på bommen innan jag spänner nerhalet max för annars är det så spänt mellan masten och seglet och lite extra pilligt när man skall ha dit den. 
- 
nedhalsvevarna finns fortfarande. har sett dom på typ Gun och rushwinds hemsidor, så jag antar att det mest är en tysk företeelse  . .låter som för lite nedhal. 
 Har du fått släpp? alltså har bakdelen av seglet blivit fladdrigt ovanför bommen.
 om inte, dra mer.Det lätaste sättet att dra denhal, och mest skonsamma för dina övriga prylar, tycker jag är att ta en rundstav (eller ett gammalt yxsskaft eller nått sånt) minst 20 mm diameter, gärna mer. Borra två hål rakt igenom staven med bara nån centimeter eller två emellan. 
 staven ska vara så lång så du kan hålla en hand på varje sida om hålen.trä i nedhalstampen, upp och sen tillbaka igenom det andra håletoch dra upp tampen igen och dra den under tampen som går mellan hålen. Sen är det busenkelt att dra. 
- 
Det var ju lysande! 
 Hem och snickra med mig Jag har klämt ihop min krok när jag använt den till nedhalstampen  
- 
Tjena Kalle! Dra några cm till i nedhalet (som de andra tipsat tidigare) Käner du att du måste gå till gymmet först så kan det vara en tanke att inhandla ett nedhalsblock (har ett 4block till formulan och nedhalsdraget där borde motsvara hmm ca 70kg x 4=280kg nedhalsdrag!!) Men har du rätt mast (mtp styvheten?) 
 Har erfarenhet av gamla epoxymaster som är hårda som betong…HAHA, ang tyska nedhalsvinchar…. byggde en egen variant ”downhauler” på sent 90-tal, bestod av en fet hävarm som med gångjärn sattes fast i mastfoten… sen lindade man tampen nära vridcentrum på hävarmen och drog satan! där kunde man få tokdrag!  Mvh 
 Johan
- 
Fint fint med alla tips… 
 jag instämmer med tidigare skibent…nu skall det hem å snickras.
 Har använt en hantaget innan, men det sliter lite mycket på linan.
 tackar å bockar
 gör
 Daniel
- 
Jag använder en fast nyckel (skiftnyckel går ju också bra  ) och virar tampen runt den. Hållbart å så. ) och virar tampen runt den. Hållbart å så.
- 
Jag har samma problem med ett Simmmer sege, jag undrar om inte masten kan vara orsak. 
 Jag använder inte simmer mast för tilfället.
- 
det ska nog itne spela så stor roll. 
 alla master tillverkas väl på samma ställe.tror det är nedhalet det hänger på. 
Logga in för att svara.