Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar fråga ang LUFF

• Nybörjar fråga ang LUFF

Publicerad av jullebratten på 23 april, 2009 vid 10:38

Har precis spenderat en månadslön (tjänar inte så bra hehe) för att återuppta vindsurfingen efter 15 års vila. Tänkte dra ut imorrn, men jag tänkte test rigga allt hemma så jag vet att allt funkar. Jag fastnade ganska snabbt med det här med mast lägnd. Om jag har förstått allt rätt så är LUFF ett mått på mast + mastförlängare. På seglet står det att luff ska vara 470 cm, min mast är på 430 cm vilket också är den rekomenderade masten för detta segel. Om jag har förstått rätt så ska alltså masten förlängas med hjälp av mastförlängaren med 40cm. Detta känns ologiskt och mastförlängaren kan dessutom bara förlänga med 30 cm. Jag måste med andra ord ha missförstått något, har letat i nybörjar trådarna utan att hitta svar på min fråga…

Tacksam för hjälp…

trimmarn svarade 16 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • swe-496

Medlem
    23 april, 2009 vid 10:41

Vad för segel har du? Låter som att du behöver en längre förlängare.
    Har seglet variotop?

• jullebratten

Medlem
    23 april, 2009 vid 10:48

Seglet är ett Local Spirit Aero X 7,1. Det står rec mast 430 vilket är ju den masten jag har, är det normalt att man ska förlänga masten med 40 cm?

• stinger

Medlem
    23 april, 2009 vid 11:01

Om jag inte minns helt fel så är det seglet gjort så alla storlekar riggas på samma mastlängd så du behöver troligen en längre förlängare. Om du köpte ett helt paket (mast segel bom förlängare) så borde butiken snabbt o enkelt byta ut 30-förlängaren mot en som passar paketet.

• swe-496

Medlem
    23 april, 2009 vid 11:04

Stinger har helt rätt..

• jullebratten

Medlem
    23 april, 2009 vid 11:07

Det stämmer att man kan köra alla segelstorlekar på samma mast, ett av sälj argumenten. Allt köptes samtidigt, ska ringa dem och fråga om jag köpt rätt mastförlängare…

Tack för all snabb hjälp..

• jullebratten

Medlem
    23 april, 2009 vid 11:11

pratade precis med butiken, hade fått fel förlängare….

• trimmarn

Medlem
    23 april, 2009 vid 11:52

Ibland funkar det bara klockrent. Kör hårt på vattnet nu 🙂

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications