Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar utrustning.

• Nybörjar utrustning.

Publicerad av djingiskahn på 13 oktober, 2006 vid 12:16

Hej, jag är nybörjare och har kollat runt lite efter bra utrustning at börja med, har kollat på en Mistral Screamer 105L. Kan det vara något att börja med? Om det är någon annan som har överblivna vinsurfingset hemma som ni vill slippa vinterförvara, hör gärna av er!

fredrik-ygge svarade 19 år sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • Johan!!

Gäst
    13 oktober, 2006 vid 12:57

Glöm vindsurfing! Börja spela golf istället…

Vi bor i ett jävla vaccum, du blir galen efter ett tag! Tittar på 10 olika väderprognoser minst 4 ggr per dag, eftersom alla är lika värdelösa så googlar du efter fler och blir överlycklig då du hittar en islamsk hemsida som säger att det ska blåsa 6-10 i skandinavien.

Näe, men allvarligt talat så ge lite mer information. Var bor du? Hur mycket väger du? Ambitionsnivå? Pengar? osv.

Mistral Screamer är kanske inte helt optimal för nybörjare. Jag skulle istället rekomendera att köpa allt i ett paket.

• lex-luthor

Medlem
    13 oktober, 2006 vid 21:52

Jag köpte ett asnybörjarpaket, F2 Discovery med 5.8 segel. Kollar inte 10 väderprognoser dagligen, men i alla fall fem. Jag har inte jättemycket tid att surfa så jag ville ha nåt man kan utvecklas någorlunda snabbt på och jag tror att jag gjort rätt val. Bättre att byta bräda sen om man vill ha nåt coolare. Nu kan man ta med sig hela familjen, hund, hundens kompisar och campinggrejer på brädan (230l)… Men den går bra att dra rigg på 🙂
    Med tanke på säsongen så hade jag nog valt ett större segel, annars kan jag rekommendera brädtypen som sådan.

Satsa på beggat, då slipper man bry sig om skavanker på brädan som man ändå skaffar sig.

• alex_

Medlem
    14 oktober, 2006 vid 11:33

duuude, 230l är STORT 😀 men är inte 5.8 segel lite litet egentligen?

• Oregistrerad

Gäst
    14 oktober, 2006 vid 18:04

Nej! Börja på en mistral screamer 105 skall du inte så länge du inte väger 45 kg. Det är en bra och snabb bräda men inte till en nybörjare. Lyd ovanstående råd ang bred bräda med förhållandevis stor volym du kan sikta på >=150L+ ett segel på 5-7m2 beroende på din vikt , du måste inte ha 230L för att börja segla men 105 tycker jag är för lite(på tok för lite). Med en stor bred bräda behöver du inte oroa dig för att hålla balansen utan kan koncentrera dig på annat det finns nog med grejjer att tänka på ändå i början. Min brors fru var igång på 2-3 dagar och planade med en 4.5m2 180L bräda på haga efter någon dag i Varberg och 2 dagar på haga. Med en 105 liters screamer tror jag inte hon kommit igång någonsin utan bara tröttnat efter nån timme eller två

Jag höll på en hel vecka minst innan jag kunde dra rigg överhuvudtaget på min gamla sodim med knytbom, det var iofs några år sedan men det fanns betydligt bättre prylar att börja på redan då 94/95 än det jag hade men det hade jag ingen koll på då. Kan bara tacka min fantastiska envishet att jag fortsatte att nöta

• a_plus

Medlem
    14 oktober, 2006 vid 20:08

Huruvida screamern är en lämplig nybörjar bräda eller inte beror lite på dina förutsättningar, om du har sysslat med annan brädsport inte väger för mkt över 70kg och har lite j_a annamma kan du börja med den. Själv lärde jag mig på en screamer och vattenstart, sele samt stroppar gick på en säsong.
    Det borde dock vara lättare på en säg 140+ bräda.
    Lycka till.

• donpedro

Medlem
    14 oktober, 2006 vid 20:48

http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=10839 kan vara ett rätt bra nybörjar paket, kanske lite beroende på vart du bor. Men jag skulle inte vilja råda någon att köpa en särskilt mycket större bräda än 135 l såvida man inte väger 100 pannon. En stor nybörjar bräda på 200 liter + tycker jag e ganska meningslöst då kan du lika gärna åka till sktoten och hitta nån gammal windglider eller liknande.

• kinetic

Medlem
    14 oktober, 2006 vid 21:03

Väger du under 70kg o kan segla ”fram & tillbaka” så kan det mycket väl funka med en Screamer som första egna bräda. En stor fördel dock om du börjat lära dig strandstart, för att dra rigg på en Screamer är inte helt lätt…
    Ett tips är att du i början väljer surfställen där du kan segla på grunt vatten, är säkrast så.

• bjornen

Medlem
    15 oktober, 2006 vid 06:57

Fördelen med att skaffa sig en större bräda i början måste väl också vara att man kan segla lite fler antal dagar. När man har blivit bättre så vill man säkert ändå skaffa sig mera utrustning (wave/frestyle/slalom) Tror många som gillar att surfa har i alla fall 2st brädor ? Man kan säker lära sig på en liten men det blir också mycket väntan på ”rätt” vind.

• djingiskahn

Medlem
    15 oktober, 2006 vid 16:57

Tack för alla svar.

Jag har inte seglat speciellt mycket, har väl lärt mig grunderna men kan inte säga att jag är duktig på det. Väger runt 75-80kg och bor i göteborg. Vill gärna lära mig surfa, vet dock inte hur ball det egentligen är eftersom jag inte surfat så mycket, därför vill jag inte lägga ut allt för mycket ibörjan. Hoppas därför på bra begagnat tips från Gbg-trakten.

tacktack

• alex_

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 07:30

Begagnat är bäst! Hade inte kunnat leva med migsjälv efter att ha tjackat bräda för 12000 pix och sen dingat den det första man gör :/ billigare bräda gör ju att det inte känns lika mkt iaf!

• fredrik-ygge

Medlem
    16 oktober, 2006 vid 08:15
    djingiskahn wrote:
    Tack för alla svar.

Jag har inte seglat speciellt mycket, har väl lärt mig grunderna men kan inte säga att jag är duktig på det. Väger runt 75-80kg och bor i göteborg. Vill gärna lära mig surfa, vet dock inte hur ball det egentligen är eftersom jag inte surfat så mycket, därför vill jag inte lägga ut allt för mycket ibörjan. Hoppas därför på bra begagnat tips från Gbg-trakten.

tacktack

Tycker du skall ta kontakt med GWC i Fiskebäck (http://www.gwc.se). Det finns kurser och de har nybörjarutrustning. Det är allmänt bra att hänga på riggdäck där också. Alltid fullt med surfare där att snacka prylar med.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar utrustning.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.