Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nybörjarbräda….

• nybörjarbräda….

Publicerad av da_mon på 15 april, 2004 vid 13:44

Skulle man kunna få lite info va man ska tänka på när man köper en nybörjarbräda ir??
    Tacksam för svar….

confused.gif__–Da_mon–__confused.gif

weeboy svarade 21 år sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • nordgren

Medlem
    15 april, 2004 vid 15:06

Att det är tillräcklig volym, alltså flytförmåga, minst 50 liter mer än din vikt.
    Sen det viktigaste igentligen är att den är bred, vilket är lika med stabil. Du ska ha en bräda på minst 70 cm bred.
    Sen är det bra att det är ”softdeck” alltså pads över hela brädan. Något slags nosskydd och att det finns många fotstroppsplaceringar är bra.

• fenan

Medlem
    15 april, 2004 vid 15:51

köp inte en ennorm pråm som de försöker få folk att göra i många surfaffärer. hyr en eller gå en kurs så slipper du instegsmodellerna och kan gå på en lite mindre bräda som du kan ha längre och ha roligare på, i sthlm finns flera affärer som hyr ut vindsurfingkit och det finns antaglign.
    på så sätt sparar du en hel del pengar.

lycka till

• tubbs

Medlem
    15 april, 2004 vid 18:24

Jag började på en Bic Techno Large, 135 liter. Planar tidigt och går att dra rigg på. Har du lite talang så kommer du att klara denna bräda.
    Men passa dig med att börja med denna sport…..du blir fast, jag lovar.
    Hoppas att du får något av våra inlägg. grin.gif

• zim

Medlem
    15 april, 2004 vid 20:40

Jag kan rekommendera Bic techno e 135l jag med. Har kört med min Bic i två säsonger nu och det funkar jätte bra här i stockholm. Har investerat i en lite mindre bräda nu 104l när det blåser lite mer.

• vinta_kestrel

Medlem
    16 april, 2004 vid 19:17

Jag är oenig med talarna om 135 liters ”smala” brädor. Som nybörjare kommer du lära dig mycket snabbare om du väljer en modern, bred bräda med tillräckligt volym, än om du väljer en lika modern, men smalare freeride-orienterad bräda a’la Technon som nämnts.
    Jag är också totalt oenig om att man skulle växa ur en bredare bräda – är då alla Formula-seglare nybörjare? Jag kan hålla med om man med bred nybörjarbräda snackar om en 1-meter bred bräda med centerbord. Pratar vi däremot om centerbordslösa brädor som är mellan 80-90cm breda och 250-270cm långa så är det en helt annan sak. De är alldeles yypperliga att använda flera säsonger i rad och du kan där ta dina fortsatta steg mot ttoal njutning. För att inte tala om alla dagar med surf du kommer få jämfört med de som bara kör 100-liters brädor.

Se dig om efter t.ex. Starboard Go (150, 165, 180 beroende på vad du väger), Starboard Carve 161, F2 Powerglide 160, etc. Det finns andra märken och modeller som har liknande brädor. Håll utkik efter att brädan är bred (gärna en bit över 70cm), inte är alltför lång, har relativt mycket volym och räknas som ”freeride”-bräda. Då kan du snabbt lära dig, men ändå behålla brädan en bra tid framöver.

Som någon här ovan säger – gå gärna en kurs och/eller hyr bräda. Det kan du tjäna på i längden. Framför allt kursen. Du sparar många timmars harvande genom att få rätt teknik inmatat med en gång.

Lycka till och välkommen till en skön sport!

• zim

Medlem
    16 april, 2004 vid 20:30

Ja min Bic techno e ær 69cm bred och det ær inte så smalt!! laugh.gif

• vinta_kestrel

Medlem
    17 april, 2004 vid 08:10

I förhållaned till en nybörjarbräda är det det wink.gif

69 i kombination med 135 liter är vad jag personligen anser för lite för en nybörjare. Technon är perfekt för steget vidare, men för att lära sig? Visst, allt går, men det blir så mycket lättare med en bredare bräda med tillräckligt med volym kring masten så att de kan dra rigg utan att doppa nosen.

• zim

Medlem
    17 april, 2004 vid 10:08

Ja kanske, men det funka før mig. Men kanske en vanlig techno 152L och 283 lång den ær både nybørjare och funkar æven nær man kommit en bit.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2004 vid 10:23

Jag lånade en 80 tals bräda med centerbord och körde på tills ja tycke att ja hade kontroll.
    Sen skaffade ja en 125 liters fantic bee som jag kunde dra rigg på(väger 80kg själv) med 6.7kvm segel funkade bra för mig.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2004 vid 17:01

varför inte AHD inspiro 87,
    fins det någon som har erfarenhet av den????

• jake_break

Medlem
    17 april, 2004 vid 18:31

Jag är själv hyfsat nybörjare (kom in i stropparna för första gången idag… yehaa!! cool.gif) och kör på en starboard carve 111 liters (63 cm bred). jag började lite i somras med en bic astro rock som e på 129 l tror jag, men carven är mycket stabilare på alla sätt. framförallt för att den har mycket volym runt mastfoten och även är relativt bred bak. Väger du som jag ca 63 kg så skulle jag rekommendera dig att köpa nåt sånt. jag är helnöjd! jag har dock inte seglat på nån sån här nybörjarbräda, men är man bara beredd på att ligga och slita med riggen de första gångerna man är ute är det inga problem med nåt mindre.

• nordgren

Medlem
    17 april, 2004 vid 19:10

Jag har en polare som kör på en inspiro, fast han är inte nybörjare utan köpte den förra året som lättvindsbräda. Han är väldigt nöjd med den. Planar upp tidigt och är väldigt snabb.
    Borde absolut funka kanon som nybörjarbräda för att den är så bred, sen funkar den ju grymt när man är duktig också som lättvindsbräda. (det är ju det den är byggd för egentligen)

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2004 vid 23:09

63 kg?? ok som barnbräda tydligen..
    men för oss som är fullvuxna??

• jake_break

Medlem
    19 april, 2004 vid 12:45

Vet inte vad du vägde som barn, men det finns faktiskt folk som är lite mindre än andra. Kalla oss hober eller va fan du vill, men barnstadiet har jag lämnat! tongue.gif

• weeboy

Medlem
    19 april, 2004 vid 17:45

Svar till:

varför inte AHD inspiro 87,
    fins det någon som har erfarenhet av den????

[/ QUOTE ]

Hade oxå funderat på inspiro förr och gjorde inlägg om det i AHD forumet. Ingen där(även nån som jobbade på AHD) rekomenderade brädan då man kan slå den sönder med bomen när du får kastfall osv.
    Vill du ha AHD kör istället på Zen den är mer anpassad för nybörjare smirk.gif

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nybörjarbräda….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.