• Nybörjare

Publicerad av basti på 29 maj, 2004 vid 19:19

Hej!
    Jag ska uppta mitt surfande som var på låg nivå när jag slutade. Jag är i en liknade situation som ”Dra rigg” tidigare i dag beskrev. Har dock aldrig klarat av att jippa.

Min fråga är om det lönar sig att satsa på en nybörjar bräda typ Viper/N-tance/ Bic Nova/Starbord Start/RRD Easy Rider eller liknade eller ska man direkt gå på en större Freeride bräda. Jag har dessutom tänkt att sambon ska lära sig på samma bräda. Om man nu väljer en nybörjarbräda, vilken ska man välja så att man inte växer ur den för fort? Kan man som alldeles nybörjare börja på en RRD E 360?

Hurdant segel/rigg ska man välja för att komma igång ordentligt?

Hoppas någon kan ge mig kloka råd.

/Basti confused.gif

matsb svarade 21 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • philippos

Medlem
    29 maj, 2004 vid 22:58

Jag skulle köpt en freeridebräda i storleksklassen 130-150 liter och drygt 70 cm bred. Visst du kommer att behöve vara lite mer envis i början men så fort du lärt dig segla fram och tillbaka utan att förlora allt för mycket höjd (tog mig, med mycket enkla förkunskaper, ca 3 dagar) så har du en bräda att utvecklas på. En bräda som planar lätt och känns livlig.

Tänk också på att köpa rätt storlek på segel och fena. Drygt 6 kvadrat tycker jag är lagom med en ca 40 cm lång freeridefena. Kom ihåg att en stor fena gör att du planar tidigare och tar bättre höjd. Något som kan vara till stor hjälp i början. Sen när du blir duktigare kanske du vill ha en mindre fena för att göra brädan snabbare och mer livlig. Då kan du fortfarande ha användning för den stora fenan om du väljer att köpa ett större segel t ex. 7,5 för att få fler underbara seglingsdagar.

• matsb

Medlem
    30 maj, 2004 vid 00:28

Hej du Basti,

Svar till:

Min fråga är om det lönar sig att satsa på en nybörjar bräda typ Viper/N-tance/ Bic Nova/Starbord Start/RRD Easy Rider eller liknade eller ska man direkt gå på en större Freeride bräda. Jag har dessutom tänkt att sambon ska lära sig på samma bräda.

[/ QUOTE ]

Det som jag tror är viktigt är att man tar sig en riktig ”funderare”, har jag/flickvännen lätt för att lära/envishet är riktigt bra. Hur mycket väger du/ni vilket kan spela en viss roll i val av volym och brädmodell.
    Här kommer ett förslag från min sida på bräda utan att känna till er vikt och erfarenhet (tjejens..?)
    Starboard Carve…?

Har båda två provat på vindsurfing om inte försök att få låna en bräda eller hyr en för en dag, finns på lite olika ställen i södra Sverige.

Var kommer Ni att segla insjö eller i havsbandet?
    Välj ett ställe där det är midje djupt, underlättar väsenligt för inlärningen och gärna platt vatten i början.

En parantes,har några vänner som kört på äldre slalom grejer tidigare och som nu bytt upp sig till Freeride och plötsligt så sitter gippen och lite andra roliga manövrar (dom jublar!!!), tror starkt på freeride konceptet som en betydligt mer allround betonad brädmodell (lättare att bla. segla i krabb sjö) och som man kan utvecklas längre med till skillnad från ”starterkitten”.
    Väljer du bara tillräcklig volym så kommer ni förhoppningsvis att lära er grunderna relativt fort med rätt förutsättningar och nyare grejer(lagom vind och lugnt vatten )…. smile.gif

Rigg storlek 5 m2 för tjejen och 6 m2 för dig tror jag gör att man lär sig snabbast + att det blir roligast!
    Sen är det bara att nöta och kika på videosekvenser för inlärning som du hittar på internet.

Välkommen som surfare snart…..:)

Ps. Brett om starboarden är ett vettigt alternativ (finns flera andra brädmärken också att välja bland…..;-)
    Återförsäljaren Brett är seriös och säljer F2 också….bara ett tips på vägen!

hadé
    mats

• basti

Medlem
    30 maj, 2004 vid 17:42

Hej Mats och Philippos!

Tack för era råd. Vi ska börja med att hyra några gånger, för att se hur emottaglig min sambo är för widsurfing. Hon väger 65 jag 80 kg och vi ska surfa i Skåne och i Ålands skärgård. Har man någon större nytta av ett centerbord i början av karriären? RRD 360 E finns tydligen med och utan.

Var kan man hitta ”skolande” windsurfing videos på nätet?

Mycket tackam för era svar!

Mvh,

Basti smile.gif

• matsb

Medlem
    30 maj, 2004 vid 18:56

Det är lugnt,
    Kul att få tänka till lite hur det var när man startade upp sina första dagar med surfet på brädor som var 370 cm och 20 kg +++ (betydligt lättare idag..!!)

Till centerbordet, funktionen det fyller är två för är att man får en stabilare bräda (inte lika vinglig marginell skillnad tror jag. Väldigt kort centerbord…??)
    Men ger nog en positiv/men liten effekt på att man inte förlorar lika mycket höjd.

beginner
    en amerikansk
    en till….

kan du tyska….!!!

Hoppas att ni fastnar….. grin.gif

hadé
    mats

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications