Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nybörjare med högt AR-tal
-
Nybörjare med högt AR-tal
Publicerad av anonym-anvandare på 16 februari, 2004 vid 11:45Är det nåt att rekommendera. Fixar man att lära sig på en Black Tip exempelvis? Jag väger ca 80 kilo och har hyfsad erfarenhet från wakeboard, windsurfing och vågsurfing.
Man vill ju helst inte köpa grejer som man vill uppgradera redan efter några månader. Hur ska man resonera? Jag har kört kite en dag men fick aldrig någon koll på vattenstarten. Att komma upp på brädan däremot gick bra…kitelife svarade 21 år, 2 månader sedan 15 Medlemmar · 47 Svar -
47 Svar
-
Nej det tycker jag inte, medelhögt AR är i regel enklare att vattenstarta, stabilare i luften och har bättre botten drag och du kan hoppa nog högt för att du skall skita på dig iaf
men visst det går att lära sig åka på en drake med högt AR det gjorde jag..
-
Jag funderar över samma sak och tycker också att det verkar synd att lägga ut massa tusenlappar på något man sedan ska uppgradera. Ska gå en kurs ganska snart förmodligen och jag funderar på att köpa en 16m2 eller 14m2 X3:a. Jag tar gärna lite längre tid på mig att lära än att jag måste byta upp mig efter ett tag.
/Isac
-
Du behöver knappast byta upp dig under första säsongen oavsett vilken kite du köper. köp bara en i hyfsat skick helst inte äldre än 2002 och mellan 11-16 m2 beroende på var du bor, storlek på bräda och din vikt. destu större bräda , ju mindre kite behöver du.
satsa helst på en du kan klara av direkt så får du max timmar på vattnet…
-
Kan bara instämma med Stebe, kör på en Aero 1 16 + UDS 2002’a som ska vara ganska låg/medium AR och tycker att den är väldigt stabil, snäll, bra med bottendrag och tillräckligt bra med lyft när det blåser för min del iaf. Saxat från kitesurferen.dk
”Den mangler lige det sidste i Hangtime, men da verdensrekorden er sat med en AERO, tager jeg jo sikkert fejl”
-
Som nybörjare är det viktigt att kiten är väldigt lätt att relauncha från vattnet. Jag gjorde idiotmisstaget att köpa en Naish ARX 11.5 som första kite -01. JÄVLAR va jag har svurit över att den var svår att få upp ur vattnet. Köp en snäll kite å kör på den första säsongen. Du FETtjänar på det och kommer att lära dig Kita istället för att simma!
/Joa on da Gotland -
kör på högt ar från början så kommer du ha roligare i längden. tar inte lång tid, å med dagens kites är det inte särskilt mkt svårare att börja med en ”riktig”.
-
Det är ju inte så att en drake med medelhögt AR är en traktor och en med högt AR en formel1 bil. Det finns faktiskt drakar med lågt AR också.
Jag tycker det är helt ok att starta med en hög AR kite om man nu känner för det.. men jag vill bara ta död på myten att en drake med medelhögt AR är ett sömnpiller som man växer ur efter att par månader.
Slingshot fuel har tex medelhögt AR och används av åkare på mycket hög nivå. -
Finns det någon sammanställning över AR-tal för olika kites? Vore sjysst att kunna se hur ex Fuel förhåller sig till Co2 och Nitro…
-
…ska man haka upp sig SÅ hårt på AR tal
jag menar det e ju inte allt på en drake!
utformningen i övrigt spelar ju också en viktig del i hur den uppför sig! -
Svar till:
…ska man haka upp sig SÅ hårt på AR tal
jag menar det e ju inte allt på en drake!
utformningen i övrigt spelar ju också en viktig del i hur den uppför sig![/ QUOTE ]
Instämmer helt, testa olika drakar och lyssna på kompisars erfarenheter istället för att haka upp sig på en siffra..
-
Svar till:
Är det nåt att rekommendera. Fixar man att lära sig på en Black Tip exempelvis? Jag väger ca 80 kilo och har hyfsad erfarenhet från wakeboard, windsurfing och vågsurfing.
Man vill ju helst inte köpa grejer som man vill uppgradera redan efter några månader. Hur ska man resonera? Jag har kört kite en dag men fick aldrig någon koll på vattenstarten. Att komma upp på brädan däremot gick bra…[/ QUOTE ]
Bekymra dig inte för det.
Jag lärde mig på en BT12 m2 -03. Det är en underbart stabil drake. Lyder minsta vink. Det tog mig ca en dag att bli bekväm med draken.
En annan sak. Du skrev att du hade problem med att komma iväg. En regel som aldrig ngn talade om för mig:
Åk första metrarna mot draken… så du får upp farten. Sedan kantar du. Tog mig ett tag att begripa det -
Har med funderat på att börja kita, har windsurfat en del
Är det nya systemet cabrinha har på sina 2004 drakar bra?
dem skriver att det ska vara mycket lättare att vattenstarta draken. är det värt att lägga extra och köpa en sån ny drake? man kanske får igen pengarna för att man kan lära sig snabbare?
Kan man börja med en 20m2 drake så att man kan köra så ofta som möjligt, blåser det mer windsurfar man nog istället ändå.
Logga in för att svara.