Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nybörjare med högt AR-tal
-
Köp INTE en X3:a som första drake den är för svår att vatten starta.Tycker att du ska köpa en Slingshot fuel 17 el 15 istället den är enklare på alla vis, utan att för den skull vara dålig.Kompletera sedan med en 13 el 11
Peter
-
Så vad ska man välja för kite, som nybörjare (provade bara 3 ggr i höstas) och i de lite tyngre divisionerna.. (ca 86kg)???
om man nu ignorerar priset (ja, jag vet att det har lite betydelse trots allt) och tittar på ”lätt-att-lära”, ”lätt-att-vattenstarta”, ”lätt-att-få-hängande-i-luften”.
och med tanke på tråden.. ska man välja en med högt, medel eller lågt AR-tal.. det är ju inte så att man som nybörjare kan prova alla möjliga varianter innan man köper för att lära sig..ja, jag är på g att köpa en kite för att lära mig mer, nu när våren börjar närma sig, och känns som man har stor risk att köpa ”grisen-i-säcken” när man inte har erfarenhet av olika märken eller av sporten i sig..
/Morgan
-
Väger själv 90kg så tänk på att bara för att lättviktarna på 65-70kg tycker att det går jätterbra med en 17 kvm i 5-6 m/s så glöm det det funkar inte om man väger kring 90 ta 14 istället för 12 och 18-20kvm istället för 16-17 som lättviktarna far om kring på. I liten vind kring 5-6 så måste du ha större bräda också tyvärr.
-
Det är inte så väldigt petigt. Alla större märken gör bra kites nuförtiden.
Jag skulle rekommendera en medium-AR kite, du kommer inte att växa ur den de närmaste åren och när du väl har gjort det så har utveckligen gått framåt så pass att du ändå vill ha en ny kite oavsett vad du köper nu.Exempel på kites som funkar fin-fint:
(Börjar med de som KajTech säljer givetvis
):
Flysurfer Voodoo
Slingshot Fuel
Naish V4 eller Boxer (om Boxer kommer att tas in till Sverige)Märken jag inte kränger men som säkerligen funkar utmärkt:
Cabrinha, North, Globerider, Takoon, Ocean Rodeo, Peter Lynn, Airrush, F. One, Flexifoil osv… (har säkert missat ett par)
Tror att nästan alla (eller samtliga) har en medium-AR i sitt sortiment i år.
Ett annat tips är att inte köpa något som är större än 17 som LEI om du vill ha kul. Om du å andra sidan är ute efter att köra i riktigt lätt vind (dvs från 4 m/s) så är det Flysurfer som gäller./Kaj(Tech)
-
danke, nu börjar jag få lite mer koll på verkligheten..
men som jag förstått det så bör man ha 2-3 kiter för att kunna köra mesta tiden på året.. men säg att man bara vill ha (har råd med) en kite.. vilken storlek väljer jag då?
14 eller 17-18? vårvindarna är väl i regel klenare än höstvindarna? borde jag shoppa en större för att börja med?? blir jag biten (vilket jag redan blivit på 3 ggr så chansen är stor) så borde det väl vara bäst att avvakta med den mindre varianten till sommaren ebbar mot sitt slut??
eller har jag feltolkat alltihop
/Morgan
-
vår och sommar minst 18 kvm samt stor bräda (150cm eller mer) höst vinter 14 kvm. Normal bräda (140cm eller mindre)
-
Morgan! Köp en Slingshot fuel 17 en lite större och bredare bräda minst ca 38-40*145 cm,komplitera sedan med en 13 och ev även en 9:a.Lovar att du inte blir besviken.
Peter
Långens kite & badtunnor -
Tja, frågan är om du från början ska utgå från att du kommer att skaffa minst en kite till i framtiden. I så fall är nog ex. vis en Fuel 17 eller en Voodoo 14 (motsvarar cirka 17 LEI) en bra kite att börja med eftersom du kan komplettera med en Fuel 13 eller Voodoo/Psycho2 10 sedan.
Om du bara ska ha en kite (inte troligt, du kommer snart att vilja ha fler) så är 15 en bra storlek. Problemet är att matcha in en kite till när du ska köpa nästa. Iofs kan du ju köpa två kites till och då funkar 15 bra som mellankite.
Sedan beror det ju mycket på var du ska åka också. Ex. vis så blåser det ju mindre i Stockholmstrakten än på Öland…
Choices, choices.
/Kaj(Tech)
-
alla dessa val ..
får mig att längta tillbaka till tiden då det fanns två kanaler, då man fick resa arslet ur soffan för att byta mellan dessa, då man drack sin festis ur tetrapack och man kunde välja smågodis i kioskerna (som givetvis kiosknissen packade ner i påsen)det kommer bli halland för min del.. halmstad för att snäva ner det ytterligare
ok, så en slingshot fuel 17 04 och en SX 144 eller LFT så är min vårlycka gjord menar ni?
tur man köpte ericsson när de var värdelösa, nu verkar vinsten försvinna ner i fickan på någon dealer där ute
/Morgan
-
förtydligande:
arschel är detsamma som röva för er som är uppväxta på västkusten/Morgan
-
Fast o andra sidan, så är det jäkligt kul att ha en bunt sedlar som bränner i fickan när man rotar runt i träsket av all neonfärgad nylon, kolfiberbommar och flamesförsedda brädor… och för att inte tala om tillfredställelsen man får när de små älsklingar kommer hem och man kan sitta och pyssla om dem och ut och köra skiten ur dem när man känner för det…aaaahh leksaker för stora barn..
-
okidoki…men vad räknas som lågt, medel och högt AR då?
-
Har en Fuel 17kvm 138X38 bräda funkar inte alls när man väger 90kg och du vägde väl 86kg så det lär inte funka för dig i heller. Om du inte gillar att åka på ena hållet och sedan gå tillbaks längs stranden.
-
aha.. ok.. nog för att gå är bra för kroppen men inte särskilt kul i längden…
vad rekommenderar du då? större kite eller större bräda eller både och?
man vill ju kunna fortsätta äta som förut
/Morgan
Logga in för att svara.