Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare med högt AR-tal

• stebe

Medlem
    17 februari, 2004 vid 15:50

Svar till:

okidoki…men vad räknas som lågt, medel och högt AR då? confused.gif

[/ QUOTE ]

AR har jag sett beräknas på lite olika sätt Avståndet mellan vingtipparna delat med bredden= Aspect Ratio, bredden på kite är dock krök och svår att beräkna så då är det enklare att ta vingspannet^2/arean = AR

Lågt AR 0-3, medel 3-5, högt 5-7 enligt surfers paradise

/stefan

• patrikol

Medlem
    17 februari, 2004 vid 18:35

Jag har skrivit det i inlägg här tidigare man måste ha större bräda om man vill kitea när det blåser så lite som 5-6 m/s Fuel 17 är känd för att ha bra drag men tyvärr räcker det inte när man väger som en riktig man wink.gifkring 90kg
    om du sedan skall välja 14 eller 18-20 det vill jag inte ge mig in i det beror på när du skall kitea. Det är tyvärr så att man inte klarar sig med bara en kite då blir det mycket strand sittande men det har vi ju alla fått göra så om man inte är ekonomiskt oberoende så får man nöja sig med en kite.

Jag började själv med en 14 kvm men blev rekommenderad 12 tyckte dock att med min vikt är det nog bättre att gå upp en storlek. Har själv 7,9,14,17 kvm kites och det räcker ändå inte för mig skulle villja ha en 12a och en 20-25 kvm istället för 17 kvm. Tänk sedan på att innan 04 modellerna kom så var dom stora kitesen väldigt tröga och otympliga medans dagens nya 20- 25 kites är snabbare och smidigare än tidigare 17 kvm kites.

Jag har själv ingen erfarenhet av dom stora kitsen men kollar du på http://www.kiteforum.com så finns det många duktiga kiteare som tycker att dom funkar suveränt helt andra grejor idag än bara för 1 år sedan. Nu kommer säkert många att säga att det räcker med 3 st kites eller till och med två bara! Men då snackar vi om duktiga åkare som kan köra i starka vindar med stora kites det kan inte jag ännu i allafall. När det blåser 10 m/s och mer så tycker jag fortfarande att det är ett jävla drag, även om det är roligast då. Jag kompenserar mina bristande kunskaper med mindre kites då istället.

• cortex

Medlem
    17 februari, 2004 vid 21:54

Tja, som sagt… ska man köra i lätta vindar och väger mycket så finns det inget som slår en stor Flysurfer. En Titan 21.5 (motsvarar ungefär en 27-30 kvm LEI) och en stor bräda gör att du kan köra tidigare än någon annan (iaf med serieproducerade prylar).

Men ska vi vara realistiska så tror jag att en Fuel 17, Titan 15.5 eller Voodoo 14 + en LFT är rätt ”lagom” som lättvindsalternativ utan att bli svårhanterligt. Iofs kommer ju snart FS Psycho 2 i storlekarna 17 och 21 som också kommer att bli något i hästväg för lättvind… dessutom blir de snabba i styrningen för att vara så stora.

Det handlar ju hela tiden om vart man vill dra gränsen för vad man kallar ”lättvind”. Sedan finns det ju få saker som kräver så mycket teknik som att köra i riktigt lätt vind… dessutom är det ju lagom kul jämfört med att köra i *riktig* vind. smirk.gif

/Kaj(Tech)

• isac

Medlem
    18 februari, 2004 vid 10:06

Tror att jag kommer att köpa en X3a trots allt, har hört från många som lärt sig med hög-AR att det funkar bra…

Jag funderar på antingen en 14m2 eller 16m2.
    Jag väger endast 61kg så skulle en 14m2 passa även för lättare vindar typ 5-6m/s?
    Eller bör jag skaffa mig en 16m2 som första kite?

Tacksam för svar, mvh.

/Isac

• stebe

Medlem
    18 februari, 2004 vid 10:15

Det beror lite på var du tänker åka, men om det är västkusten så hade jag nog valt en 14 som jag sedan hade kompletterat med en 10. Mer vind mindre kites är roligare tycker jag iaf..

Men det kommer nog inte gå och åka i 5-6m/s då om du inte har en väldig stor bräda.. men vill du kunna åka i 5-6m/s satsa på 16

• pet

Medlem
    18 februari, 2004 vid 10:53

Just X3 blir, tycker jag, inte rolig förrän det brallar på lite. Har en 16 och jag väger 74. Det är inte roligt att ge sig ut innan det blåser nära 7m/s med den. Den går att hålla jäkligt länge, dock. Den har ett enormt vindregister. Det får storma på bra mycket innan man inte kan hålla den längre, och den är mycket skön i det övre vindregistret. Hade jag vägt 61kg och skulle skaffa en X3 för 5-6 m/s skulle det absolut bli en 16. Då har du en drake du kan hålla bekvämt upp runt 10m/s. Men runt Stenungsund blåser det ju på ganska bra har jag fått för mig, så min åsikt i det hela är nog till slut att båda funkar nog fint:) Om du enbart är ute efter en renodlad lättvindsdrake finns det andra modeller än X3 som passar bättre.

• patrikol

Medlem
    18 februari, 2004 vid 11:27

Bara att instämma 16 kvm inte mer tänk bara på att när det väl börjar blåsa på lite och du väger så lite som 61kg så blir du fort väldigt överriggad.

• fred

Medlem
    18 februari, 2004 vid 11:54

Köp 16 om du vill surfa något i sommar
    eller en mindre drake som är något billigare men får ligga kvar på stranden medans vi andra har kul på vattnet grin.gif

Allvarligt talat så blåser det sällan pung här i sverige så man får va glad för det drag som finns ifrån draken.
    Jag väger visserligen 90 pannor men jag har å andra sidan en NORTH grin.gif wink.gif Mycke tryck lite snack! grin.gif

Ibland önskar man att man hade en mindre..DRAKE grin.gif

• linus

Medlem
    18 februari, 2004 vid 12:09

Alltså ärligt talat, det där att det är lättare att vattenstarta vissa drakar stämmer självklart, men det första man skall träna på är ju att inte krasha draken i vattnet utan att rädda den kvar i luften i alla lägen!

Jag är själv än så länge kass på att kitea, har inte fått kläm på höjdtagning ens men jag krashar nästan aldrig draken, man lär sig detta ganska snabbt för det är förbannat tråkigt att hålla på och försöka starta om kiten hele tiden!

Själv har jag en CO2 16m och en BT 12m, båda är stabila och hyggligt lätta att starta om om det behövs!

• isac

Medlem
    18 februari, 2004 vid 12:09

Får tacka så mycket för alla svar!

Blir nog en 16m2 som första kite då och har tänkt mig en bräda på lite drygt ~140cm.

Nu fattas bara att jag får stanna kvar på mitt jobb längre än tills på fredag (säsongsanställd). Annars skiter sig allt och jag får leva på mina sparade pengar istället för att köpa kite.

Angående vinden i Stenungsund så tycker jag det är rätt fattigt just här, men man kan nog dra ut till Tjörn/Orust för att få det blåsigt om öronen.

Mvh, Isac

• fred

Medlem
    18 februari, 2004 vid 13:41

Vad surrar du om?
    Jag rekommenderade bara en 16 kvm inget jum jum om vattenstart och annat flum, bara skön surf med feta draken och en öl i solen cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    18 februari, 2004 vid 14:07

Du kan ju läsa min lilla artikel om kitens AR på
    http://www.kitenation.se/viewtopic.php?t=153

• fred

Medlem
    18 februari, 2004 vid 14:17

Wipe out!..

Och har jag nämnt något om de? hee confused.gif confused.gif confused.gif
    Ville bara vara lite snäll och rekommendera en 16 kvm inget annat. Okey kanske en öl också smirk.gif

Peace!?..

• eddie

Medlem
    18 februari, 2004 vid 18:53

Svar till:

Tror att jag kommer att köpa en X3a trots allt, har hört från många som lärt sig med hög-AR att det funkar bra…

Jag funderar på antingen en 14m2 eller 16m2.
    Jag väger endast 61kg så skulle en 14m2 passa även för lättare vindar typ 5-6m/s?
    Eller bör jag skaffa mig en 16m2 som första kite?

Tacksam för svar, mvh.

/Isac

[/ QUOTE ]

Tror inte alls att du som de andra säger skall köpa en 16 m2 som första drake. Med en kite i midjan är det en jäkla skillnad på 74 och 61 kg. Närmare bestämt 21%.
    Nä köp du en 14 först… bli bekväm med den. När du blir duktigare så kan du skaffa en större. Din 14 kommer då att bli en utmärkt ”mittendrake”.
    Själv väger jag 72.. började med en 12. När jag sedan fick min 17 så kändes den stor som en ”buss”. Hade inte alls vågat mig ut i så stor utsträckning i början med en större.

• isac

Medlem
    18 februari, 2004 vid 19:46

Svar till:

Tror inte alls att du som de andra säger skall köpa en 16 m2 som första drake. Med en kite i midjan är det en jäkla skillnad på 74 och 61 kg. Närmare bestämt 21%.
    Nä köp du en 14 först… bli bekväm med den. När du blir duktigare så kan du skaffa en större. Din 14 kommer då att bli en utmärkt ”mittendrake”.
    Själv väger jag 72.. började med en 12. När jag sedan fick min 17 så kändes den stor som en ”buss”. Hade inte alls vågat mig ut i så stor utsträckning i början med en större.

[/ QUOTE ]

Hmm, riktigt svårt att bestämma sig alltså.. Jag får förmodligen mer åkdagar med en 16m2 kite men det är nog lättare med en 14m2 som du säger..

Usch, svårt det här.. Kan inte bestämma mig.. smirk.gif

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare med högt AR-tal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.